Psychoballet, a clinical tool for social integration with benefits at the biopsychosocial level: A review of the literature

Authors

  • Antonio Castillo-Paredes Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile. https://orcid.org/0000-0002-7239-960X
  • Amador Cernuda-Lago Universidad Rey Juan Carlos https://orcid.org/0000-0002-5993-4647
  • Constanza Nudman Gacitúa Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile.
  • Rosa Guadalupe Pech Pacheco Comité científico, Comisión Nacional de Investigación, Observatorio Nacional de Educación y Cultura Física, Federación Mexicana de Asociaciones en Educación y Cultura Física. IBERO RED.
  • Annia Wilkomirsky Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile.

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v47.94228

Keywords:

Psicoballet, Dance, Special Educational Needs, Typical Development, Society, University, Schools, Colleges

Abstract

This review was developed through the methodology described by Kart & Kart, which allowed us to answer our research question: How is the use of Psychoballet addressed in society, at a theoretical or practical level, in children, adolescents and adults with normal development, disability situation, or special educational needs?, through the use of keywords and Boolean operators, a total of 24 research papers were detected in English and Spanish in the databases and information search systems  as Scopus, WoS, Dialnet Plus, PubMed, SciELO, Redalyc and Google Scholar, using the keywords (“Psicoballet”) OR (“Psico-ballet”) AND (“Niños”) OR (“Adolescentes”) OR (“Adultos”) o  (“Psicoballet”) OR (“Psico-ballet”) AND (“Niños”), (“Psicoballet”) OR (“Psico-ballet”) AND (“Adolescentes”) o (“Psicoballet”) OR (“Psico-ballet”) AND (“Adultos”), with a limit of 10 years. The works found made it possible to evidence the state of the art of the Psychoballet, the history and the benefits at a physical, emotional, educational and social level in children, adolescents, adults with typical development, educational needs or in a disability situation. Finally, although Psychoballet is a tool created with a clinical purpose of integration for people with disabilities or with special educational needs, currently its use is broader, evidencing its use in people with normal development, older adults, people and children sexually abused, obtaining the same benefits at the biopsychosocial level.

Key words: Psicoballet, Dance, Special Educational Needs, Typical Development, Society, University, Schools, Colleges.

Author Biography

Antonio Castillo-Paredes , Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile.

Académico de planta de la carrera de Pedagogía en Educación Física de la Universidad de Las Américas.

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Published

2023-01-02

How to Cite

Castillo-Paredes, A., Cernuda-Lago, A., Nudman Gacitúa, C., Pech Pacheco, R. G., & Wilkomirsky, A. (2023). Psychoballet, a clinical tool for social integration with benefits at the biopsychosocial level: A review of the literature. Retos, 47, 830–841. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94228

Issue

Section

Theoretical systematic reviews and/or meta-analysis

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