Emotions of Chilean physical education teachers in the context of pandemic: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801

Keywords:

subjective well-being, teachers, distance education, emotions, physical education

Abstract

The context of the COVID-19 pandemic has had multiple consequences in formal school education, including in the subject of Physical Education. Therefore, it is considered pertinent to study them from an emotional perspective. The objective of this research was to identify, analyze and understand the emotions of physical education teachers in the context of the pandemic in Chile. A qualitative and phenomenological methodology was used. Five female teachers belonging to three types of educational establishments in the Valparaíso and Coquimbo Regions participated. The data were collected by means of unstructured questionnaires and managed virtually. The data obtained were subjected to a deductive-inductive content analysis with the help of Atlas.ti 7.5 software. The results show nine codes or emotional attributions referring to positive and negative emotions for subjective well-being. Among the emotional meanings, social inequality, teacher workload, hegemony of the intellectual sphere, teacher collaboration, pedagogical innovations and digital learning stand out.

Author Biographies

Felipe Nicolás Mujica Johnson , Universidad Autónoma de Chile (Chile)

Filósofo, pedagogo y científico.

Doctor en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad Politécnica de Madrid, España.

Universidad Autónoma de Chile. 

Nelly Del Carmen Orellana Arduiz , Universidad de Playa Ancha

a) Profesora de estado en Educación Física. Universidad de Chile. b) Magister en Educación Física. Escuela Superior de Deporte. Alemania. c) Doctorado en Filosofía y Educación. Universidad Nacional a Distancia. España. d) Doctorado en Filosofía. Leibnis Universität. Alemania. Trabajo: Docente de la carrera de Pedagogía en Educación Física. Departamento disciplinario de Educación Física. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad de Playa ancha de Ciencias de la Educación. Docente de la carrera de Tecnología en Deporte y Recreación. Departamento disciplinario de Deporte y Recreación. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad de Playa ancha de Ciencias de la Educación. Docente del Magister de Ciencias de la Actividad y del Deporte. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad de Playa ancha de Ciencias de la Educación.

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Published

2022-01-06

How to Cite

Mujica Johnson, F. N., & Orellana Arduiz, N. D. C. (2022). Emotions of Chilean physical education teachers in the context of pandemic: a case study. Retos, 43, 861–867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801

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