Virtual prácticum in Physical Education: between the pandemic and uncertainty
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87180Keywords:
Professional Synthesis Practice; ICT; Formative Process; Learning-TeachingAbstract
The current health situation has hampered many face-to-face training processes, affecting Professional Synthesis Practices (PSP) and causing students to complete their Training Process (TP) in virtually. The objective of the investigation was to know the perception of students regarding the Virtual Practice of Professional Synthesis. The methodology had a quantitative approach and the data was collected through a descriptive survey, applied to 47 Physical Education (PE) teachers who graduated from a Chilean university during 2020. It is concluded that the graduates were prepared to the changes that occurred during the health crisis, accepting the situation given this year and adapting to it, which should be considered as an opportunity for innovation in the subject.
References
Almonacid-Fierro, A., Vargas Vitoria, R., Mondaca Urrutia, J., & Sepúlveda-Vallejos, S. (2021a). Prácticas profesionales en tiempos de pandemia Covid-19: Desafíos para la formación inicial en profesorado de Educación Física (Professional practices in times of Covid-19 pandemic: Challenges for Physical Education initial teaching training). Retos, 42, 162-171. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87353
Almonacid-Fierro, A., Souza de Carvalho, R., Castillo-Retamal, F. & Almonacid, M. (2021b). The Practicum in Times of Covid-19: Knowledge Developed by Future Physical Education Teachers in Virtual Modality. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(3), 68-83. https://doi.org/10.26803/ijlter.20.3.5
Anversa, A. L., Souza, V. de F., Both, J., da Costa, L. C., Batista, P. & Oliveira, A. (2020). Escala de avaliação da constituição da identidade profissional do bacharel em educação física (Assessment scale of the constitution of professional identity of the bachelor in physical education) (Escala de evaluación de la constitución de la identidad pr. Retos, 38(38), 196-203. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74749
Araúz, I. (2020). El desempeño de la docencia y su desafío frente a la Educación Virtual en profesores de tres universidades de Chiriquí, Panamá. Espila, 3 (1), 16.-19. https://revista.isaeuniversidad.ac.pa/index.php/EIL/article/view/56/60
Area, M., San Nicolás, M. & Sanabria, A. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. RIED, 21(2), 181. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20666
Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile, Historia de un proyecto. Ministerio de Educación. http://www.ub.edu/obipd/PDF%20docs/Aspectes%20laborals/Documents/La%20Formacion%20Docente%20Inicial%20en%20Chile.%20AVALOS.pdf
Baeza, A. (2010). Percepciones en torno al rol y las competencias del profesor guía por parte de actores educativos involucrados en la experiencia de práctica profesional docente en la región metropolitana de Santiago. OEI.
Bisconsini, C. R. & Oliveira, A. A. B. (2018). A prática como componente curricular na formação inicial de professores de educação física. Journal of Physical Education, 24(2), 455-470. https://doi.org/10.22456/1982-8918.76705
Cabero, J., Llorente, M. & Morales, J. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
Cabrera, M. (2009). La importancia de la colaboración familia-escuela en la educación. Innovación y experiencias educativas, 16, 1-9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_16/MARIA_CABRERA_1.pdf
Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M. & Oliveira, A.A.B. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica (Physical Education teacher training in Chile: a historical view). Retos, 38(38), 317-324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304
Castillo-Retamal, F., Oliveira, A. A. B., Souza de Carvalho, R., Castillo-Retamal, M. & Faúndez-Casanova, C. (2019). Competency based Physical Education teacher training: the case of a chilean university. Journal of Physical Education, 30(1), 1-10. https://doi.org/10.4025/jphyeduc.v30i1.3003
Chamorro, A., González, M. & Gómez, A. (2008). Las prácticas pedagógicas que construyen conocimiento colectivo en el aula con estudiantes de pregrado de tres universidades de Bogotá [Tesis de Magíster, Bogotá: Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1607&context=maest_docencia
Cobo, C. (2016). La Innovación Pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre Educación, Tecnología y Conocimiento. Colección Fundación Ceibal. Montevideo: Debate.
https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/159/1/La_innovacion_pendiente.pdf
De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Debate Universitario, 8(16),1-7. http://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/238/242
Del Hierro, E., García, R. & Mortis, S. (2014). Percepción de estudiantes universitarios sobre el perfil del profesor en la modalidad virtual-presencial. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-18. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.114
Echeverría, A. (2014). Usos de las TIC en la docencia universitaria: opinión del profesorado de educación especial. INIE, 14(3), 1-24. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a12v14n3.pdf
Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D. & Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144-168. https://doi.irg/10.5354/2452-5014.2021.60715
Flores, J. (2019). La relación docente-alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio, 35, 174-186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957
Flores-Ferro, E., Maureira-Cid, F., Hadweh-Briceño, M., Gutiérrez-Duarte, S., Silva-Salse, Á., Peña-Troncoso, S... Lagos-Olivos, C. (2021). Nivel de satisfacción de las clases online por parte de los estudiantes de Educación Física de Chile en tiempos de pandemia (Level of satisfaction of online classes by students of Physical Education of Chile in times of pandemic). Retos, (41), 123-130. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82907
Hirmas, C. (2014). Tensiones y desafíos para pensar el cambio en la formación práctica de futuros profesores. Estudios pedagógicos, 40(1), 127-143. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200008
INEE. (2003). La calidad de la Educación Básica en México. Primer informe anual. Ciudad de México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1B202.pdf
Infante, M., Matus, C., Paulsen, A., Salazar, A. & Vizcarra, R. (2013). Narrando la Vulnerabilidad Escolar: performatividad, espacio y territorio. Literatura y lingüística, 27, 281-308. https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n27/art14.pdf
Laca, F., Mejía, J. & Gondra, J. (2006). Propuesta de un modelo para evaluar el bienestar laboral como componente de la salud mental. Psicología y Salud, 16 (1), 87-92. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/796/1444
Martínez, E. & González, M. (2009). ¿La creatividad como competencia universitaria? La visión de los docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 235-248. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3110884
MINEDUC. (2008). Marco para la buena enseñanza (7ª ed.). Maval. https://www.docentemas.cl/docs/MBE2008.pdf
MINEDUC. (2020). Fundamentos Priorización Curricular Covid-19. Unidad de Currículum Evaluación. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-179650_recurso_pdf.pdf
Moreno, P. (2002). Diseño y planificación del aprendizaje. Biblioteca Daniel Cossio Villegas. http://biblio.colmex.mx/curso_formacion_formadores/NdC%20de%20Fdf.pdf
Moreno, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1087909
Prieto, D. (2004). La comunicación en la Educación. Ediciones la Crujía. https://proyectos-escolares8.webnode.es/_files/200000072-2aba12cac2/140953778-LIBRO-La-Comunicacion-en-la-Educacion-PRIETO-CASTILLO-doc.pdf
Revuelta, F. & Pérez, L. (2009). Interactividad en los entornos de formación on-line. UOC.
Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
Sánchez, J. (2009). Plataformas de Enseñanza Virtual para Entornos Educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 217-233. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2672/1/Plataformas%20de%20ense%c3%b1anza%20virtual%20para%20entornos%20educativos.pdf
Seoane Pardo, A. M., García Peñalvo, F. J., Bosom Nieto, Á., Fernández Recio, E. & Hernández Tovar, M. J. (2006). Tutoring on-line as quality guarantee on elearning-based lifelong learning. Definition, modalities, methodology, competences and skills. Virtual Campus 2006 Post-proceedings. Selected and Extended Papers, 186, 41-55. http://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-186/05.pdf
Silva Júnior, A. P., Both, J. & Oliveira, A. A. B. de. (2018). Configurações e relações estabelecidas no estágio curricular supervisionado de Educação Física. Journal of Physical Education, 29(1), e-2937. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2937
Souza de Carvalho, R., Castillo-Retamal, M., Castillo-Retamal, F., Faúndez-Casanova, C., Oliveira, A. A. B. & Souza, V. de F. M. (2020). Percepciones de profesores en formación sobre las prácticas pedagógicas supervisadas de educación física. Sportis, 6(3), 426-446. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6643
Souza, V. de F. M., Anversa, A. L. B., Bisconsini, C. R., Moreira, E. C. & Oliveira, A. A. B. (2017). A utilização das TICS como meio facilitador no processo de formação continuada em um programa social esportivo. Journal of Physical Education, 28(1), 1-13. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/30087
Suárez, C. & Gros, B. (2013). Aprender en red. De la interacción a la colaboración. UOC. https://www.researchgate.net/publication/266576849_Suarez_Guerrero_C_Gros_Begona_2013_Aprender_en_red_de_la_interaccion_a_la_colaboracion_Barcelona_UOC
Tejedor, F. (2012). Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 319-327. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4447
Valdés, Á., Martín, M. & Sánchez, P. (2009). Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos. REDIE, 11(1), 1-17. http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v11n1/v11n1a12.pdf
Valdivia, A., Brossi, L., Cabalin, C. & Pinto, D. (2019). Alfabetizaciones y prácticas digitales desde agencias juveniles. Desafíos para la educación en Chile. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana,56(2) 3-4. https://doi.org/10.7764/PEL.56.2.2019.1
Vásquez, C., Ruz, F. & Martínez, M. (2020). Recursos virtuales para la enseñanza de la estadística y la probabilidad: un aporte para la priorización curricular chilena frente a la pandemia de la COVID-19. Tangram, 3(2), 159-183. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12299
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Franklin Castillo-Retamal, César Faúndez-Casanova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.