Analysis of citizenship competencies in students of bachelor’s degree in physical education, Early Childhood and Artistic Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v60.107397Keywords:
competencias ciudadanas; estudiantes universitarios; formación estudiantil.Abstract
The objective of this article is to analyze the citizenship competencies in students of a bachelor’s degree in physical education, Early Childhood and humanities Pedagogy at a university in Bogotá, Colombia, in their first and last semesters. To this end, a questionnaire designed to measure citizenship skills in university students was applied, composed of five dimensions: actions (three items), emotions (nine items), empathy (seven items), environment (seven items) and critical thinking (three items). with a Cronbach's alpha of 0.73 for the total scale. The sample included 600 first and last semester students. The methodology used was quantitative and descriptive in scope. Data analysis was performed using SPSS software and descriptive statistics techniques. The results showed that the dimensions with the highest values compared to the arithmetic mean was the environment; The dimensións of actions, emotions and empathy presented intermediate values, while the critical thinking dimensión showed the lowest averages. In conclusion, citizen competencies are linked to various ways of interpreting and valuing a sense of citizen action, related to constructive and social participation.
Keywords: citizen competencies; University students; student training.
References
Aguilar, M., García, C., & Gil del Pino, C. (2021). Efectividad de un programa educativo en Educación Física para fomentar las habilidades socioafectivas y prevenir la violencia en educación primaria (Effectiveness of educational program in physi-cal education to promote socio-affective skills and prevent. Retos, 41, 492–501. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82683
Álvarez, J., Betancourt, J., Vásquez J. & García, L. (2019). Paz y convivencia en los colegios de La Salle del Valle de Aburrá y Medellín. Revista Lasallista de Investigación, 16(1), 164-186. https://doi.org/10.22507/rli.v16n1a1.
Arenas-Fernández, A., Aguaded, I., & Sandoval-Romero, Y. (2021a). Competencia mediática en docentes universitarios en Colombia. Revista De Ciencias Sociales, 27(3), 272-286. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36769
Arenas, L., Rangel, H., Cortés, A., & Palacio, L. (2021b). Validación en español del Índice de Reactividad Interpersonal –IRI- en estudiantes universitarios colombianos. Psychology, Society & Education, 13(3), 121–135. https://doi.org/10.25115/psye.v13i3.3307
Astaíza-Martínez, A., Castillo, M., Rojas-León, G., Mazorco-Salas, J., & Prieto-Cruz, O. (2020). Concepciones sobre ciuda-danía en estudiantes y docentes universitarios: convivencia y transformación social. Revista Educación, 44(1), 208–223. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36847
Boneth-Collantes, M., Salazar-Rodríguez, J., & Angarita-Fonseca, A. (2022). Uso de Moodle para fortalecer competencias ciudadanas en estudiantes de fisioterapia: un diseño pretest-postest (Use of Moodle to strengthen citizenship competencies in physiotherapy students: a pretest-posttest design). Retos, 44, 242–251. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.82517
Cabrera-Jimenez, M. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior: Citizen competencies as a source of civility in higher education. Educación y Humanismo, 22(38). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3555
Cañon, F., & Villarreal, M. (2022). La educación física como fortalecimiento de valores ciudadanos para la convivencia (Phy-sical education as a strengthening of citizen values for coexistence). Retos, 44, 285–294. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90708
Cantón, A. (2024). El estado de las habilidades ciudadanas en estudiantes universitarios de Chile, Colombia y México. Región Científica, 3(1), 2024244. https://doi.org/10.58763/rc2024244
Chávez, D., & Norzagaray, C. (2021). Construyendo ciudadanía en la universidad: Una propuesta para la convivencia y reso-lución de conflictos. Revista Vértice Universitario, 23(92) 28-37. https://doi.org/10.36792/rvu.v92i92.39
Contreras, N. (2020). Pensamiento sobre la formación ciudadana en estudiantes universitarios, dimensiones para la construc-ción de un cuestionario. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 73-91.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300073
Contreras, D. M., & Guio, A. A. L. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Co-lombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(1), e13316-e13316.
Delahoz-Dominguez, E. J., Fontalvo, T., & Zuluaga, R. (2020). Evaluación de la productividad académica de las competen-cias ciudadanas en la enseñanza de la ingeniería por medio del índice Malmquist. Formación universitaria, 13(5), 27-34.
Flores, A., Santa María, H., Norabuena, R., Brenis, A., Facho, T., & García, L. (2022). Programa educativo peruano apren-do en casa en el logro de competencias ciudadanas en tiempos de COVID-19. Gestión I+D, 6(2), 83–114. Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/22648
Fuentes, M., Trigueros, C., & Moreno, A. (2024). Educación Física y ciudadanía: una revisión interpretativa crítica (Physical Education and citizenship: a critical interpretive review). Retos, 53, 323–332. https://doi.org/10.47197/retos.v53.101794
García, B., Montero-López, M., Alba, A., Pardo, C., & Patiño, H. (2023). Sentimientos y valores, catalizadores de conoci-mientos y competencias ciudadanas en proyectos de Aprendizaje-Servicio. Revista Latinoamericana De Estudios Educati-vos, 53(2), 343–366. https://doi.org/10.48102/rlee.2023.53.2.549
González, E. (2019). Representaciones sociales sobre la formación inicial y ser maestro en estudiantes de educación física del departamento de Antioquia. [Tesis de doctorado, Universidad de Antioquia]. http://hdl.handle.net/10495/13905.
Gutiérrez-Pingo, R., Romero-Coz, S., & Vega-Guevara, R. (2023). Pensamiento crítico y la metacognición en tiempos de pandemia en estudiantes universitarios de Medicina en Perú. Revista De Ciencias Sociales, 29(3), 424-438. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40729
Hernández-Gil, C., & Núñez-López, J. (2020). Design thinking aplicado al mejoramiento de las competencias ciudadanas en universitarios: voto popular. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 85–98. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11685
Herrera, D., Tabares, C., & Benjumea, M. (2023). Tras las huellas de la formación ciudadana en el contexto escolar en Co-lombia (Following the footsteps of citizenship formation in the context of the school in Colombia). Retos, 49, 935–948. https://doi.org/10.47197/retos.v49.98614
Martínez, S., & Risco, A. . (2023). El desarrollo del pensamiento crítico como actitud en la enseñanza universitaria: el texto literario como recurso . Revista Complutense de Educación, 34(4), 965-974. https://doi.org/10.5209/rced.86937
Medina, M., Medina, J., & Barreto, M. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado. Panorama, 14(27), 51-72. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522
Mescua, A., Ramos, R., Ramos, P., Ramírez, Y., Cruz, B., & Caycho, F. (2020). Niveles de competencias ciudadanas en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Revista Eduser, 7(1), 69–81. https://doi.org/10.18050/eduser.v7i1.2516
Ministerio de Educación Nacional (2023) Informe de gestión 2023. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-385377_recurso_26.pdf
Monteagudo-Fernández, J., Rodríguez, R., Escribano-Miralles, A., & Rodríguez , A.(2020). Percepciones de los estudiantes de Educación Secundaria sobre la enseñanza de la historia, a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista Electróni-ca Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.417611
Núñez, S., Zambrano, A., Palacio, L., & Maldonado, J. (2020). Juegos de negociación: estrategia para formación de compe-tencias ciudadanas en universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 291-308. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7
Ochoa, J., & Yunkor, Y. (2021). El estudio descriptivo en la investigación científica. Acta Jurídica peruana, 2(2). Recuperado a partir de http://201.234.119.250/index.php/AJP/article/view/224
Pozo, P., Grao-Cruces, A., Ayllon-Negrillo, E., & Pérez-Ordás, R. (2022). Efectos de un programa de Responsabilidad Personal y Social sobre la empatía y la inteligencia emocional en educación física (Effects on empathy and emotional inte-lligence of a Teaching Personal and Social Responsibility programme in physical education). Retos, 44, 504–514. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90760
Prieto-Quezada, M. T., Romero-Sánchez, A. y Oliva, H. (2023). Adicción a las TIC. Perspectiva docente desde tres centros universitarios. Alteridad, 18(1), 48-58. https://doi.org/10.17163/alt.v18n1.2023.04
Rabassa, J., & Arumí, J. (2024). Las emociones en la materia de Educación Física en estudiantes adolescentes y en el profeso-rado: Revisión bibliográfica (Emotions in the subject of Physical Education in adolescent students and teachers: Biblio-graphic review). Retos, 53, 489–507. https://doi.org/10.47197/retos.v53.102373
Rannau, J. (2024). Significados del profesorado de Educación Física sobre la Formación Ciudadana (Meanings of Physical Education teachers about Civic Education). Retos, 54, 456–465. https://doi.org/10.47197/retos.v54.102602
Rengifo Collazos, J. S., Sánchez Cobo, C. D., Delgado Manquillo, C. F., Solarte Sarria, C. O., Vidal Alegría, F. A., y Tima-ran Pereira, R. (2021). Analítica de datos aplicada al contexto universitario. Caso de estudio: pruebas Saber Pro. Cuaderno Activa, 12(1), 103–117. https://doi.org/10.53995/20278101.807
Rezende, M. (2022). Violencia institucional, conflictos y autoritarismo social y político: las prescripciones de los informes (RRDH-AL-AL/PNUD/ONU) comparadas con las propuestas de Edelberto Torres-Rivas. Revista Latinoamericana Estu-dios de la Paz y el Conflicto, 4(7), 47–66. https://doi.org/10.5377/rlpc.v4i7.14651
Sánchez-Beato, E., San Martín, S., Rodríguez-Torrico, P., & Jiménez, N. (2023). La integración de las competencias éticas en los estudios universitarios. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (25), 53–74. https://doi.org/10.51302/tce.2023.866
Tura, L. V., Bargalló, C. M., & Prat, B. O. (2023). Una propuesta para el diseño de actividades que desarrollen el pensa-miento crítico en el aula de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(1), 130201-130214. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1302
Zambrano, E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 69-82. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.