Pedagogical practice of Physical Education teachers, systematic review according to the guidelines: PRISMA
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v59.106157Keywords:
Pedagogical Practices, Physical Education, Teaching, Assessment, Systematic reviewAbstract
This article aims to carry out a systematic review of the studies carried out on pedagogical practices in physical education in various contexts. Pedagogical practices in physical education are specifically addressed, as well as other scenarios where strategies for teaching this subject were applied. The review is based on the consultation of the Web of Science and Scopus-Elsevier databases, covering the last five years (2019-2023) in South America. From this review, articles were selected that detail training experiences aimed at stimulating pedagogical practices in various educational environments and levels. Systematic reviews were identified focusing on specific aspects such as training in values, reflective practices in evaluation and other contributions related to physical education. In terms of methodology, qualitative approaches prevailed, with the interview being the main instrument for collecting information. On the other hand, in quantitative methodologies, questionnaires (especially the Likert scale in the evaluation of competencies and self-efficacy) were the most used. The results obtained position Chile as a leader in research on this topic in the region. In conclusion, a trend is observed that indicates that the emphasis on the qualification of the teacher's pedagogical practices in physical education focuses mainly on their professional performance. This approach is justified by considering that it is from this point that the necessary competencies are developed to address current demands in the specific contexts of Latin America
Keywords: Pedagogical Practices, Physical Education, Teaching, Assessment, Systematic review.
References
Almeida, M. O., Rufino, L. G. B., Lazzarotti Filho, A., Backes, A. F. y Rodrigues, H. D. A. (2022). La práctica peda-gógica con Luchas en Educación Física: un retrato de la realidad formativa y docente de los docentes de secundaria en el Distrito Federal. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 44.
Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, F., Carvalho, RSD, Vargas-Vitoria, R., & Arellano, R. (2022). Concepciones De Los Docentes Sobre Los Enfoques De Las Actividades En La Naturaleza En El Aula De Educación Física. Revis-ta de Educación Física, 33.
Almonacid-Fierro, A., De Carvalho, R. S., Vargas-Vitoria, R. y Fierro, M. A. (2022). El recreo escolar en la escuela primaria: rescatando el significado del juego en la educación. Revista Internacional de Instrucción, 15(3), 543-560.
Almonacid-Fierro, A., Vargas-Vitoria, R., De Carvalho, R. S. y Fierro, M. A. (2021). Impacto en la docencia en tiem-pos de pandemia COVID-19: un estudio cualitativo. Revista Internacional de Evaluación e Investigación en Educación, 10(2), 432-440.
Henríquez Alvear, L. (2023). Tutorización en la práctica pedagógica en Educación Física, entre la vigilancia y el acom-pañamiento: análi-sis desde las experiencias de los estudiantes practicantes (Tutoring in the pedagogical practice in Physical Education, between supervision and accompaniment: analysis from the experiences of student practitio-ners). Retos, 47, 955–961. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95215
Alviano Jr, W. y Neira, MG (2021). Reflexionando sobre la formación inicial docente en Brasil: percepciones de do-centes experimentados. Deporte, educación y sociedad, 26(7), 746-758.
Antunes, C. (2011). Quanto vale um professor? Reais ou imaginários alguns imprescindíveis, outros nem tanto. Petrópolis: Vozes.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. (O. Barberá, Trad.) Valencia: U.P.V.
Barragán, D. (2012). Practica Pedagógica: Perspectivas Teóricas. Colección: Educación y pedagogía, 52-61.
Duclos Bastías, D., Hurtado-Almonacid, J., Páez-Herrera, J., Abusleme-Allimant, R., Sobarzo-Yáñez, C., Muñoz-Arias, I., & Giakoni-Ramírez, F. (2023). Percepción de estudiantes universitarios sobre el currículo de Educación Física basado en competencias (University students’ perceptions of a physical education curriculum based in com-petences): Español. Retos, 47, 547–556. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94251
Torrealba Campos, A. P. ., Jaramillo Canseco, E. B. ., Salinas Córdova, N. C. ., Faundez Casanova, C. P. ., & Sánchez Soto, I. R. . (2023). Validación de cuestionarios de Supervisión de Prácticas Pedagógicas: caso supervisores y su-pervisados (Validation of Pedagogical Practice Supervision questionnaires: supervisors and supervised ca-ses). Retos, 47, 347–351. https://doi.org/10.47197/retos.v47.89396
Matus-Castillo, C., Serra, P., Soler, S. ., Vilanova, A. ., Flores-Rivera, C. ., Knijnik , J. ., & Luna-Villouta , P. (2023). Creencias y prácticas sobre la perspectiva de género en el profesorado de Pedagogía en Educación Física en Chile (Gender in Physical Education Teacher Education (PETE) in Chile: Teacher educators’ beliefs and practi-ces). Retos, 47, 969–977. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96869
Chirinos, N. & Padrón, E. (2010). La eficiencia docente en la práctica educativa. Revista de Ciencias Sociales, 16(3), 481-492
Das Neves Salles, W., Folle, A., Oliveira Farias, G. y Vieira do Nascimento, J. (2020). Autoeficacia docente y factores asociados a la práctica docente del profesorado de Educación Física. Revista de Educación Física (24482455), 31(1).
Servilha de Lucca, M. H., Impolcetto, F. M., & Ginciene, G. (2022). Posibilidades para la enseñanza de los conoci-mientos técnicos conceptuales del balonmano en una unidad didáctica basada en la Educación Deportiva (Possibili-ties for teaching the technical conceptual knowledge of handball in a didactic unit based on Sport. Retos, 44, 395–404. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90930
Espinosa, J. J. P., Montoya, N. E., & Palacio, E. V. G. (2022). Competencias profesionales de egresados de licenciatu-ra en educación física y deportes. VIREF Revista de Educación Física, 11(2), 55-67.
Ferreira, F. M., Abrantes Farias, M., & Dittrich Wiggers, I. (2022). Apropiación de saberes en las clases de educación física: “yo soy gordito y lo hice, che!” (Knowledge acquisition during physical education classes: “i am fat and i suc-ceeded, ok!”). Retos, 46, 668–676. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94216
Fierro, AA, Philominraj, A., Vitoria, RV y Grisales, NEM (2022). La enseñanza de la educación física durante la pan-demia de COVID-19: un estudio con docentes universitarios. Revista Internacional de Ciencias del Movimiento Humano y del Deporte, 10(5), 973-981.
Gaitán-Pedraza, G., Villamizar, D. F., & García-Díaz, J. J. (2022). La práctica reflexiva en la práctica pedagógica de dos licenciaturas en educación física: narrativas de docentes en formación. Formación universitaria, 15(3), 119-132.
Gamboa-Jiménez, R., Bernal-Leiva, M., Gómez-Garay, M., Gutiérrez-Isla, M., Monreal-Cortés, C., & Muñoz-Guzmán, V. (2020). Corporalidad y motricidad en las aulas de primera infancia: la relación entre discurso y praxis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18101
Hernández, L., & Ceniceros, D. (2018). Autoeficacia do-cente y desempeño docente, ¿una relación entre varia-bles? Innovación Educativa, 18(78), 171-192.
Hinojosa-Torres, C., Espoz-Lazo, S., Soto-García, D., Zavala-Crichton, J. P., & Farías-Valenzuela, C. (2022). La Competición en la Iniciación al Balonmano: Análisis del Enfoque Pedagógico en América Latina. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 3-3.
López Ávila, C. R., Arcila-Rodríguez, W. O., & Betancur Agudelo, J. E. (2022). Prácticas evaluativas en la clase de Educación Física: un asunto de desconocimiento (Evaluation practices in the Physical Education Class: An issue of lack of knowledge). Retos, 44, 77–86. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88630
Marques Filho, CV, Nogueira-Silva, LF, Gallati, LR, Scaglia, AJ y Montagner, PC (2021). Enseñanza del fútbol sala en las escuelas: perspectivas de profesores de Rio Grande do Sul y del estado de São Paulo. Motriz: Revista de Edu-cação Física, 28.
Merellano, E., Almonacid, A., Moreno, A. & Castro, C. (2016). Buenos docentes universitarios ¿Qué dicen los estu-diantes? Educação e Pesquisa, 42(4), 937-952. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612152689
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2002). Guía metodológica. Evaluación Anual de Desempeño Laboral Do-centes y Directivos Docentes del Estatuto de Profesionalización Docente Decreto Ley 1278 de 2002. Guía No.31 Colombia.
Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG; Grupo Prisma (2009). Elementos de informes preferidos para revisiones sistemáticas y metaanálisis: la declaración PRISMA. PLoS Med, 6: e1000097.
Montoya, N. E., Almonacid-Fierro, A. A., Giraldo, D. I. A., & González, K. B. V. (2022). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar el conocimiento de contenidos pedagógicos de estudiantes colombianos de Educación Fí-sica en la práctica. Pedagogía de la Cultura Física y el Deporte, 26(5), 300-310.
Pérez Norambuena, S., Aburto Godoy, R., Poblete-Valderrama, F., & Aguayo Álvarez, O. (2022). La escuela como espacio para convertirse en profesor: Experiencias de docentes de Educación Física en formación (The school as a space to become a teacher: Experiences of Physical Education teachers in training). Retos, 43, 27–35. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88345
Paez, J. C., Hurtado Almonacid, J., Abusleme Allimant, R., Reyes Amigo, T., Yáñez Sepúlveda, R., Baschmann Celis, M. P., Vásquez Bravo, C., González Jil, S., & Romero Sepúlveda, B. (2024). Prácticas pedagógicas de un profesor eficaz en la Formación Inicial de profesores y profesoras de Educación Física, según académicos y estudiantes (Pe-dagogical practices of an effective teacher in the initial training of physical education teachers, according to acade-mics and students). Retos, 51, 47–57. https://doi.org/10.47197/retos.v51.94734
Peña-Troncoso, S., Toro-Arévalo, S., Vega-Ramírez, J., Gallardo-Fuentes, F., & Pazos-Couto, J. M. (2023). Una mirada a la interconexión de dimensiones del conocimiento en la formación de profesores de educación física en Chile. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 20(4), 3249.
Peña-Troncoso, S., Toro-Arévalo, S., Vega-Ramírez, J., Gallardo-Fuentes, F., & Pazos-Couto, JM (2023). Una mira-da a la interconexión de dimensiones del conocimiento en la formación de profesores de educación física en Chile. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 20(4), 3249.
Pereira, A. S. M., Gomes, D. P., Carmo, K. T. D., & Silva, E. V. M. E. (2019). Aplicación de las leyes 10.639/03 y 11.645/08 en las clases de educación física: diagnóstico de la red municipal de Fortaleza/CE. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 41, 412-418.
Pinilla Fonseca, N., Gamboa Mora, M. C., & Morales Barrera, M. (2022). Evaluación de la formación integral escolar a través de un diseño cuasiexperimental: contribuciones desde la Educación Física (Evaluation of holistic education school through a quasi-experimental design: contributions from Physical Education). Retos, 43, 690–698. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88742
Rhenals-Ramos, J. C., & Arango-Paternina, C. M. (2022). Implementación de un vocabulario pedagógico de señas en Educación física. Un estudio piloto. Apunts. Educación física y deportes, 2(148), 17-25.
Tanasovici Cardani, L., Santos Rodrigues, G., Barragán, T. O., & Coelho Bortoleto, M. A. (2022). Circo en la escuela: compartiendo prácticas pedagógicas. MHSalud, 19(2), 101-113.
Page M J, Moher D, Bossuyt P M, Boutron I, Hoffmann T C, Mulrow C D et al. PRISMA 2020 explanation and elabo-ration: updated guidance and exemplars for reporting systematic re-views BMJ 2021; 372 :n160 doi:10.1136/bmj.n160
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.