Limitations and possibilities of the Physical Education and Health class in the social development of students with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v53.101617Keywords:
Special educational needs, Physical Education and Health, social development, teachers, inclusionAbstract
The objective of this research was to know the contribution of the Physical Education and Health (PEH) class to the social development of students with Special Educational Needs (SEN). The sample consisted of seven Physical Education (PE) teachers from a region of south-central Chile assigned to educational establishments of different administrative dependencies. The research is qualitative, interpretative and phenomenological. The data analysis was through a three-level categorized systematization matrix, supported by the investigation of literature related to the objective of the study. For the treatment of the data, we opted for a content analysis using an inductive logic of categorization. The results show that the teachers agree that the PE class contributes to the social development of the students and that the current curricular orientations are disconnected with the reality of the students with these characteristics. It is concluded that tools should be sought that allow the participation and development of the skills of all students based on a curricular proposal aimed at the effective inclusion of students with SEN.
Keywords: Special educational needs, physical education and health, social development, teachers, inclusion.
References
Alessandrini Gildemeister, S., Arrau Hevia, J., Correa Costa, M. J., Jacob Grez, N., López Correa, P., Momares Ca-bello, F., & Valencia Beovic, F. (2019). Estrategias metodológicas más utilizadas por el profesor de Educación Física y su preparación frente a estudiantes con Necesidades Educativas Especiales permanentes motrices en enseñanza preescolar en cinco colegios del sector oriente. (Doctoral dissertation, Universidad Andrés Bello). https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/13758
Almonacid-Fierro, A. A., & Almonacid Fierro, M. A. (2021). Percepción de adultos mayores chilenos en relación a la salud y el ejercicio físico en pandemia Covid-19 (Perception of Chilean older adults in relation to health and physi-cal exercise in pandemic Covid-19). Retos, 42, 947–957. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.89678
Campos Granell, J., Llopis Goig, R., Gimeno Raga, M., & Maher, A. (2021). Percepción de competencia para la atención de alumnos con necesidades educativas especiales en Educación Física: la voz de estudiantes universitarios de España y Reino Unido (Perceived competence to teach students with special educational needs in Phy-sic. Retos, 39, 372–378. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79498
Canales Nuñez, P., Aravena Kenigs, O., Carcamo-Oyarzun, J., Lorca Tapia, J., & Martinez-Salazar, C. (2018). Prác-ticas pedagógicas que favorecen u obstaculizan la inclusión educativa en el aula de educación física desde la pers-pectiva del alumnado y profesorado (Students’ and teachers’ perspective on pedagogical practices promoting or holding up educational incl. Retos, 34, 212–217. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59620
Castillo-Paredes, A. (2022). La formación del profesor de Educación Física en las Necesidades Educativas Especiales, hacia la reflexión y la acción, desde acuerdos internacionales y Leyes en Chile (The training of the Physical Educa-tion teacher in Special Educational Needs, towards. Retos, 44, 709–715. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91283
Castillo-Retamal, F., Cárcamo Garrido, B., Aravena Calderón, H., Valenzuela Zakuda, A., Pérez Farías, T., Medel Tapia, C., & Quezada Alacaino, J. (2021a). Necesidades Educativas Especiales y Educación Física: un análisis des-de la propuesta curricular ministerial de Chile (Special Educational Needs and Physical Education: an analysis from the Chilean ministerial curricular proposal). Retos, 42, 56–65. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86977
Castillo-Retamal, F., Torres-Medina, A., Herrera-Muñoz, M., & Faúndez-Casanova, C. (2021b). Percepciones sobre el abordaje de las Necesidades Educativas Especiales en la Práctica Profesional Virtual de Educación Física (Per-ceptions on addressing Special Educational Needs in the virtual professional practice of Physical Educa-tion). Retos, 42, 774–784. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87310
Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la ciencia, 9(17), 159-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7762065
Delgado, Y. & Cisneros, E. (2017). Contribución al Desarrollo Social del Bachillerato en Línea como Estrategia de Acceso a la Educación Media Superior. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 11(2), 141-161. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000200010
Duque, H., & Granados, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo: Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1-24. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03
Durán, C., Lavega, P., Salas, C., Tamarit, M., & Invernó, J. (2015). Educación Física emocional en adolescentes. Identificación de variables predictivas de la vivencia emocional. (Emotional Physical Education in adolescents. Identifying predictors of emotional experience). Cultura, Ciencia Y Deporte, 10(28), 5-18. https://doi.org/10.12800/ccd.v10i28.511
Echeita Sarrionandia, G. (2021). La educación del alumnado considerado con necesidades educativas especiales en la LOMLOE. Avances En Supervisión Educativa, 35. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.721
Escobar, M., Muñoz, D., Piñones, C., & Cuadra, D. (2020). Tiempo escolar e inclusión educativa: un estudio de teo-rías subjetivas de profesores. Información tecnológica, 31(5), 139-152. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500139
Fernández, M. & Medellín, M. (2017). Formación docente para el desarrollo de competencias en atención de necesi-dades educativas especiales (NEE). Revista Gestión, competitividad e Innovación, 6(2), 13-21. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/42/40
Flores, E. & Maureira, F. (2020). Formación pedagógica en la carrera de educación física: Falta de conocimientos para un profesional del siglo XXI. EmásF: revista digital de educación física, (62), 118-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7186184
González, P. L., & del Olmo, M. G. (1997). El área de educación física y el alumnado con discapacidad motora. Ministerio de Educación y Cultura. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP01595.pdf&area=E
Iturra González, P. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación Las Américas, 8, 80-92. https://doi.org/10.35811/rea.v8i0.7
Jiménez, F. & Vilá, M. (1999). De la educación especial a la educación en la diversidad. Editorial Aljibe.
López, V., Ramírez, L., Valdés, R., Ascorra, P. & Carrasco-Aguilar, C. (2018). Tensiones y nudos críticos en la im-plementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile. Calidad en la educación, 48, 96-129. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n48.480
Medina, J., & Prieto, M. (2018). Incidencia de la práctica de actividad física y deportiva como reguladora de la violen-cia escolar (Incidence of the practice of physical and sporting activities as a regulator of school violence). Retos, 35, 54-60. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/64359
Mellado Hernández, M., Chaucono Catrinao, J., Hueche Oñate, M. & Aravena Kennigs, O. (2016). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración Escolar. Revista Educa-ción, 41(1), 119-132. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597
Mineduc. (2009). Ley 20.370, Establece la Ley General de Educación. Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043&idParte=8780678
Mineduc. (2010). Decreto 170, Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán benefi-ciarios de las subvenciones para educación especial. Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1012570
Mineduc. (2015). Decreto 83, que aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con nece-sidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. División de Educación General. https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/Decreto-83-2015.pdf
Mujica-Johnson, F. N., Orellana-Arduiz, N., & Concha-López, R. F. (2017). Emociones en la clase de Educación Física: revisión narrativa (2010-2016). Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(1), 119-134. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2017.119-134
Ortega Ruiz, R. (1998). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Educa-ción y Ciencia, 1998.
Plancarte, P. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10, 2, 213-226. https://hdl.handle.net/11162/223982
Rodríguez Hurtado, C. A. (2022). Estrategias para favorecer la educación inclusiva en el área de Educación Física (Doctoral dissertation, Ecuador-Pucese Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad). https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/3105
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Tradición y enfoques en la investigación cualitativa. Aljibe.
Ruiz, J. (2019). Teoría del Currículum: Diseño, Desarrollo e Innovación Curricular (7th ed., Vols. 111–125). Editorial Uni-versitas. https://goo.su/5kMnYGe
Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., & De la Cruz, E. (2013). Aplicación de un programa para la mejora de la responsabilidad personal y social en las clases de educación física. Motricidad. European Journal of Hu-man Movement, 30(1), 121-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274228060009
Solís García, P., & Borja González, V. (2021). Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad (Physical Education teachers’ attitudes towards the inclusion of students with disabili-ties). Retos, 39, 7–12. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77841
Unesco. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación. Centre for Studies on inclusive Educa-tion (CSIE), Bristol UK. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000138159
Unidad Coordinadora Estratégica de Chile (2021). Educación Física y Salud. www.curriculumnacional.cl/portal/Educacion-General/Educacion-fisica-y-salud/
Vega Godoy, A. (2009). Integración de alumnos con necesidades educativas especiales: ¿Existe coherencia entre el discurso y las prácticas pedagógicas ejercidas por profesores básicos? Estudios pedagógicos, 35(2), 189-202. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000200011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.