Cyberculture, ICT and social networks: new forms of communication for families.
PDF

Cómo citar

Manzano García, B. (2016). Cyberculture, ICT and social networks: new forms of communication for families. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (49), 195–206. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61723

Resumen

This article deals with the education and the uses of these technologies in homes as a mechanism for the expansion of new forms of communication and social interaction in this context. The aim of this research was detect new educative needs about the responsible use of Internet in families, due to the evolution produced in the Spanish homes about technological equipment and the use of Internet in the last years.

PDF

Citas

Aguaded, J. I. (2011). Children and Young people: the new interactive generations. Comunicar, 18(36), 7-8. doi: 10.3916/C36-2011-01-01.

Aranda, D. & Sánchez, J. (2011). Desmontando tópicos: jóvenes, redes sociales y videojuegos. En E. Martínez y C. Marta (Coords.), Jóvenes interactivos. Nuevos modos de comunicarse. (pp.119-135). La Coruña: Netbiblo.

Badia, M.M., Clariana, M., Gotzens, C., Cladellas, R. & Dezcallar, T. (2015). Videogames, television and academic performance in elementary schools students. Pixelbit, (46), doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.02

Barragán, D.F. (2011). Teaching, Cyberculture and Cyberspace: The Change of Domain to Master Craftsman. Actualidades Pedagógicas, (58), 81-95.

Boyd, D. (2007). Why youth (heart) social Network sites: the role of networked publics in teenage social life. Cambrigde: Press.

Bringué, X. & Sánchez, C. (2007). Los niños y sus pantallas. ¿Quién será capaz de mediar? XX Congreso Internacional de Comunicación de la Universidad de Navarra. Navarra, abril 2007.

Cabero, J. (2009). Educación 2.0. ¿Marca, moda o nueva visión de la educación?. En C. Castaño (Coord), Web 2.0. El uso de la Web en la sociedad del conocimiento. Investigación e implicaciones educativas. (pp.13-34). Venezuela: Universidad Metropolitana. Recuperado de: http:// tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/ stories/castanio20.pdf

Caldevilla, D. (2010). The social webs. Typology, use and consumption of the webs 2.0 in today’s digital society. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68. Retrieved from: http://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN1010110045A/18656

Cánovas, P. & Sahuquillo, P.M. (2010). Family education and television mediation. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 22(1), 117-140. Retrieved from http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/index

Chik, A. (2011). Learner autonomy development through digital gameplay. Digital Culture & Education, 3(1), 30-45.

Cobo, C. & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Cole, M. (1998). Cultural Psychology: A Once and Future Discipline. Harvard University: Press.

Doménech, M., Tirado, F.J. & Vayreda, A. (2005). Aprender a participar en la vida pública a través de Internet. En C. Monereo (Coord.) (2005). Internet y competencia básicas. (pp. 117-140). Barcelona: Graó.

Expósito, J. & Manzano, B. (2013). ICT School 2.0: Elementary student learning in educational social and family contexts. EDUTEC, 45. Retrieved from: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec45/escuela_TIC_aprendizaje_contexto_educativo_socio-familiar.html

Flores, J. (2009). New models of communication, Profiles and Trends in Social Networks. Comunicar, 17(33), 73-81. doi: 10.3916/c33-2009-02-007

García, J.A., Navarro, F. & Arias, F. (2014). La credibilidad de los contenidos informativos en Internet para los nativos digitales: Estudio de caso. Palabra Clave, 17(3), 875-894. doi: DOI: 10.5294/pacla.2014.17.3.13

García, Mª C., Del Hoyo, M. & Fernández, C. (2014). Engaged youth in Internet: The role of Social Networks in Social Active Participation. Comunicar, 22(43), 35-42. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-03

Gómez, R. & Camacho, K. (2013). Users of ICT at Public. Access centers: Age, education, gender and income differences in users. In S. Chhabra (Coord.) (2013), ICT influences on Human Development, Interaction and Collaboration. (p.1-22). USA: IGI Global.

Gunjan, N. (2015). Professional Development Through Virtual Education and Training. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 2(5), 394-397.

Green, C. & Bavelier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature, (423), 534-537. doi:10.1038/ nature01647

Haan, J. (2011). Teaching and learning English through digital game projects. Digital Culture & Education, 3(1), 46-55.

Hine, C. (2004). Virtual Etnography. London: Sage.

INE (2007). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de la Información y Comunicación en los hogares 2007. Disponible en: http://www.ine.es/jaxi/tabla.do?path=/t25/p450/a2007/l0/&file=04019.px&type=pcaxis&L=0

INE (2015). European Conference on Quality in Official Stadistics. Disponible en: https://www.google.es/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=ine%202015

Lalueza, L., Bria, M., Crespo, I., Sánchez, S. & Luque, M. (2004). Education as creation of microcultures. From the local community to the virtual community. Interactive Educational Multimedia, (9), 1-20.

Lévy, P. (2007). Cyberculture. The culture of the e-society. Barcelona: Ánthropos.

López, E., Llorent, V.J. & Fernández, E. (2013). Experiencia universitaria sobre las funciones del educador/a social con tecnologías 2.0. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (43), 1-17.

Lorente, S., Bernete, F. & Becerril, D. (2004). Young people, family relationship and Information and Communication Technologies. Madrid: Lerko Print.

Manzano, B. (2012). ICT School 2.0: Elementary student learning in educational social and family contexts. Granada: University of Granada.

Manzano, B. (2015a). The development of the digital competence in the Spanish basic educational law. Opción, (1), 828-853.

Manzano, B. (2015b). Gamification of teaching-learning processes in digital classrooms: an experience in UK primary schools, In Martínez & Alonso (Coords.). Videojuegos: diseño y sociología (pp.239-311). Madrid: ESNE.

Marcelino, M. (2015). Spanish youth and teenagers migrating through social networks. From Tuenti to Facebook and from Facebook to Instagram. The second migration. Icono14, 13(2), 48-72. doi: ri14.v13i2.821

Martínez, S. & Raya, P. (2012). The microblogging in the teaching-learning process. An academic experience with Twitter. Historia y Comunicación Social, 18, 139-149. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44232

Maurí, T. & Onrubia, J. (2008). El profesor en entornos virtuales: Condiciones, perfil y competencias. In C. Coll & C. Monereo (2008). La Psicología de la educación virtual (pp.132-152). Madrid. Morata.

Monereo, C., Tirado, F.J., Vayreda, A., Fuentes, M., Badia, A., Doménech, M., Escofet, A. & Rodriguez, J.L. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.

Morimoto, S.A. & Friedland, L.A. (2011). The Lifeworld of Youth in the Information Society. Youth Society, 43(2), 549-567. doi: 10.1177/0044118X10383655

Observatorio nacional de las telecomunicaciones y de la SI (ONTSI) (2014). Perfil socio demográfico de los internautas. Análisis de los datos INE 2013. Madrid: ONTSI.

Pérez, A. (2011). Comunicación digital en la sociedad del siglo XXI. En Martínez, F. y Solano, I. (2011). Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red (pp. 83-96). Alcoy: Marfil.

Piscitelli, A. (2006). Nativos e inmigrantes digitales. ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún?. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 179-185.

Pozo, J. I. & Monereo, C. (Coord.) (1999). El aprendizaje estratégico: Enseñar a aprender desde el currículo. Madrid: Aula XXI Santillana.

Rodríguez, E. (2002). Jóvenes y Videojuegos: Espacio, significación y conflictos. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (INJUVE).

Ruiz, M. & De Juanas, A. (2013). Social Networks, Identity and Adolescent: New educational challenges for the family. Estudios sobre educación, 25, 95-113. Retrieved from: http://www.unav.edu/web/estudios-sobreeducacion/articulo?idArticulo=3529501

Sampedro, B. & Marín V. (2015). Knowledge of the future social educators about 2.0 tools. Pixelbit, (47), 41-58. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.03

Sevillano, M.L. (2010). Sociedad de la información-sociedad del conocimiento: relaciones y convergencia. En M.L. Sevillano (Coord.). Nuevas tecnologías en educación social (pp.1-28). Madrid: Mc Graw Hill.

Solano, I.M., González, V, & López, P. (2013). Teenagers and communication: ICT as a resource for social interaction in secondary school. Pixel Bit. Revista de Medios y Comunicación, 42, 23-35.

Sureda, J., Comas, R. & Morey, M. (2010). Internet Access by minors at home: Usage norms by parents. Comunicar, 17(34). doi: 10.3916/C34-2010-03-13

The Cocktail Analysis (2011). 3ª Oleada del Observatorio de Redes Sociales. Disponible en: http://tcanalysis.com/blog/posts/publicamos-la-3%C2%AA-ola-del-observatorio-de-redes-sociales

Trick, L. M., Jaspers, F. & Sethi, L. M. (2005). Multiple-object tracking in children: The Catch the Spies task. Cognitive Development, 20(3), 373-387. doi:10.1016/ j.cogdev.2005.05.009.

Velasco, C., López, J. & Noriega, C. (2013). Las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en la familia. In M. Solano y M.

Viñarás (Coords.) (2013). Las nuevas tecnologías en la familia y la educación; retos y riesgos de una realidad inevitable (pp.75-94). Madrid: CEU.

Vygotsky, L. (1979). Mind and Society: The development of Higher Psychological processes. Harvard University: Press.

Werstch, J. (1993). Voices of the Mind: A sociocultural approach to Mediated Action. Harvard University: Press.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.