Abstract
Digital Competence (DC) acquires a fundamental value for active citizenship. However, given the lack of diagnostic tools for the level of development of this competence in primary school, due to the difficulty of measuring this variable at an early age, this study presents a test that evaluates, objectively and globally, the knowledge related to the DC of students in the last cycle of primary education. The design and piloting of this tool is presented in four phases: literature review, expert judgment, pilot experience and user survey. As a result, two products emerge: the assessment instrument and a protocol for teachers aiming to implement the test. In conclusion, we highlight the importance of carrying out objective DC evaluation processes that, in addition to measuring student knowledge, are useful for implementing compensatory measures aiming to close the digital gap and improve digital skills from an early age.
References
Aiken, L. (2003). Test psicológicos y evaluación. Pearson Education
Amor, M. I., & Serrano, R. (2019). An evaluation of Primary-School pupils’ Digital Competence. Revista ESPACIOS, 40(21), 12-21. https://bit.ly/3ph7obI
Angoff, W. H. (1971). Scales norms and equivalent scores. En A R. L. Thorndike (Ed.), Educational measurement (2a. ed.). American Council on Education.
Backoff, E., Larrazolo, N., & Rosas, M. (2000). Nivel de dificultad y poder de discriminación del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1.
Carretero, Vuorikari & Punie (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. https://bit.ly/3Lma0OZ
Cizek, G. J., & Bunch, M. B. (2007). Standard setting. A guide to establishing and evaluating performance standards on tests. Thoundan. SAGE Publications, Inc.
Colás-Bravo, M. P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de Cózar, S. (2017). Competencias digitales del alumnado no universitario. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 7-20 https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.7
Comisión Europea. (2013). Una nueva revolución industrial. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2775/69805
Comisión Europea. (2007). Key Competencies for Lifelong Learning: European Reference Framework. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. https://bit.ly/3h20QZL
Comisión Europea. (2018). Proposal for a council recommendation on key competences for lifelong learning. https://bit.ly/3cKjBO5
De la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo xxi: La brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265-285. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
De Pablos-Pons, J., Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de Cózar, S. (2016). La Competencia Digital de los estudiantes de educación no universitaria: Variables predictivas. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(1), 169-185. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.48594
Departament d’Ensenyament. (2013). Competències bàsiques de l’àmbit digital. Identificació i desplegament a l’educació primària. Generalitat de Catalunya. https://bit.ly/3K4U1V8
Departament d’Ensenyament. (2021). Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020 - 2023. Generalitat de Catalunya. https://bit.ly/3HOqT3p
DQ Institute (2019). Leading Digital Education, Culture, and Innovation. https://bit.ly/38h78FD
Dominguez-Lara, S. (2012). Propuesta para el cálculo del Alfa Ordinal y Theta de Armor. Revista de investigación en Psicología, 15(1), 213-217. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3684
Eticas foundation (2018). El ecosistema de las TIC desde la perspectiva de género en Barcelona. Ajuntament de Barcelona, Departament de Transversalitat de Gènere. https://bit.ly/3ttyfTb
Fundación Ferrer i Guardia. (2019). Bretxes Digitals i Educació. Usos de les TIC en l’aprenentatge, usos socials de pantalles i xarxes i noves bretxes digitals. Fundación Ferrer i Guardia. https://bit.ly/3oSlKNS
Fundación Telefónica (2021). Sociedad Digital en España 2020-2021. https://bit.ly/39aeSsV
García-Valcárcel, A. & Salvador, L. (2020). Propuesta de una prueba de evaluación de competencias digitales para estudiantes de Educación Obligatoria (Ecodies-v2). En A. Hernández Martín, A. Iglesias Rodríguez (Coord.), Evaluación de las competencias digitales de estudiantes de educación obligatoria: diseño, validación y presentación de la prueba Ecodies (pp. 135-162). Octaedro.
Hutchison, A., Woodward, L., & Colwell, J. (2016). What Are Preadolescent Readers Doing Online? An Examination of Upper Elementary Students’ Reading, Writing, and Communication in Digital Spaces. Reading Research Quarterly, 51(4), 435-454. https://doi.org/10.1002/rrq.146
ISTE (2016). ISTE Standards for Students: A Practical Guide for Learning with Technology. https://bit.ly/3wUa8zq
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.
Kuhlemeier, H., & Hemker, B. (2007). The impact of computer use at home on students’ Internet skills. Computers & Education, 49(2), 460-480. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.10.004
Lankshear, C., & Knobel, M. (2007). A new literacies sampler. Peter Lang.
Larson, L.C. (2009). Reader response meets new literacies: Empowering readers in online learning communities. The Reading Teacher, 62(8), 638–648. https://doi.org/10.1598/RT.62.8.2
Martínez-Piñeiro, E., Gewerc, A., & Rodríguez-Groba, A. (2019). Nivel de competencia digital del alumnado de educación primaria en Galicia. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/01
Montero, L., & Gewerc, A. (2013). Una historia, cuatro historias. Acompañar proyectos de innovación educativa con las TIC. Graó.
Murphy, K. R., & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological testing: Principles and applications (6th ed.). Prentice-Hall. https://bit.ly/2SC2xFA
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill.
OECD. (2001). Understanding the digital divide. OECD. https://bit.ly/3la31O4
Oliden, P. E., & Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901. https://bit.ly/3Lptan7
Paredes-Labra, J., Freitas, A., & Sánchez-Antolín, P. (2019). De la iniciación al manejo tolerado de tecnologías. La competencia digital de los estudiantes madrileños antes de la educación secundaria. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61), https://doi.org/10.6018/red/61/03
Pérez-Escoda, A., Aguaded Gómez, J. I., & Rodríguez-Conde, M. J. (2016). Generación digital v.s. Escuela analógica. Competencias digitales en el currículum de la educación obligatoria. Digital Education Review, 30, 165-183. https://bit.ly/3wurxPA
Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., & Penado Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 9(3), 103–125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
UNESCO. (2016). A policy review: Building digital citizenship in Asia Pacific through safe, effective and responsible use of ICT. UNESCO, Asia and Pacific Regional Bureau for Education. https://bit.ly/3wrBFbP
United Nations (2015). Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/3FqrKXr
Zhang, H., & Zhu, C. (2016). A Study of Digital Media Literacy of the 5th and 6th Grade Primary Students in Beijing. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 579-592. https://doi.org/10.1007/s40299-016-0285-2
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pixel-Bit. Media and Education Journal