Abstract
Linguistic competence is a transversal competence that affects all areas of the curriculum and manifests itself in all the areas in which the students operate. It has a close relationship with all the competences, areas and fields. This work evaluates the impact of the employment of the Walinwa educational platform through which the competence in linguistic communication is worked in the primary education stage. The methodology based on educational digital games is used on a sample of 81 students. An application procedure is systematized (LingüisTIC Project) with the selection of play activities according to the students' needs. The results of the reports provided by the program itself are relevant. After applying the corresponding descriptive statistics and the mean differences between the pretest and the posttest, a statistically significant difference is evident, resulting in the highly effective program for improving competence in linguistic communication and verifying the importance of the number of application sessions.
References
Bernstein, B. (2001). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. Morata.
Cacheiro, M., Sánchez, C. & González, J. M. (2015). Recursos tecnológicos en contextos educativos. UNED.
Coll, C. (2008). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. Boletín de la institución libre de enseñanza, 72(1), 7-40. https://bit.ly/3hCemU8
Contreras, G., & Soriano, M. (2007). La morfología flexiva en el trastorno específico del lenguaje y en la deprivación sociocultural. Revista de logopedia, Foniatría y Audiología, 27(3), 110-117.
Cuesta, H., Aguiar, M. V. & Marchena, M. R. (2015). Desarrollo de los razonamientos matemático y verbal a través de las TIC: descripción de una experiencia educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 39-50. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.03
EducaBase (2019). Estadística de las enseñanzas no universitarias. alumnado con necesidad específica de apoyo educativo curso 2017-2018. Ministerio de Educación y Formación profesional. https://bit.ly/3fu0k57
Fabretat, S. (2020). La mejora de las habilidades comunicativas como espacio de innovación: un acercamiento al Proyecto Lingüístico de Centro (PLC). Ballaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(4), e992. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.992
Federación de enseñanza de CCOO de Andalucía. (2009). Qué entendemos por deprivación sociocultural. Temas para la educación, 5, 1-10. https://bit.ly/2Bco3bh
Fiallo, A. J., & Fiallo, R. J. (2018). Los recursos multimedia en el desarrollo de las conciencias Linguisticas [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Guayaquil]. https://bit.ly/2C81THC
Fombona, J., Pascual, M.A. & Vázquez-Cano, E. (2020). M-Learning en niveles iniciales, rasgos didácticos de las APPS educativas. Revista Campus Virtuales, 9(1), 17-27
García, F. J. (2007). Las escuelas inclusivas, necesidades de apoyo educativo y uso de tecnologías accesibles. Accesibilidad para alumnos con discapacidad intelectual. En F.J. García (Coords.), Accesibilidad, educación y tecnologías de la información y la comunicación. Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa (CNICE-MEC). https://bit.ly/2Y4GIyO
García, J. I., & Hidalgo, M. (2014). Evaluación de PROA: Su efecto sobre el rendimiento de los estudiantes. Documento de Trabajo del Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/3hBBJNV
Gómez del Castillo, Mª T. (1997). Un Ejemplo de Evaluación de Software Educativo Multimedia. En Universidad de Málaga (UMA), Instituto de Ciencias de la Educación. Creación de materiales para la innovación educativa con nuevas tecnologías (pp. 334-340). https://bit.ly/3efda7q
Hederich, C., Martínez, J. & Rincón, L. (2014). Hacia una educación basada en la evidencia. Revista Colombia de Educación, 66, 19-54. https://bit.ly/2UR9hO5
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2013 (295), 97858-97921.
Livingstone, S. (2012). Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38(1), 9-24. https://bit.ly/2N4TUxf
Manzanares, A., & Ulla, S. (2009). Evaluación del Plan de Refuerzo, Orientación y Apoyo. Curso 2007-08. Informe de resultados. Ministerio de Educación y Ciencia.
Marquès, P. (2001). Plantilla para la Catalogación y Evaluación Multimedia. https://bit.ly/37HgSEb
Mikre, F. (2011). The roles of information communication technologies in education: Review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 109-126. https://bit.ly/3hvxiEl
OECD (2012). Equity and quality in education: supporting disadvantaged students and schools. https://bit.ly/2zC8wRB
Orden, A. De la & Mafokozi, J. (1999). La investigación educativa: naturaleza, funciones, y ambigüedad de sus relaciones con la práctica y la política educativas. Revista de Investigación Educativa, 17(1), 7-29. https://bit.ly/2BdmWs0
Passey, D., Rogers, C., Machell, J., McHugh, G., & Allaway, D. (2004). The motivational effect of ICT on pupils. Lancaster: Department of Educational Research. https://bit.ly/3hyylDb
Philips, S. U., Steele, S., Tanz, C., Chiriboga, B., & Gómez, J. (1999). Lengua, género y sexo desde una perspectiva comparada. Ediciones ABYA-YALA. https://bit.ly/30PpvuU
Pinillos (1979). La desventaja sociocultural y económica. En Pacheco y Zarco, (1993), El niño con deprivación sociocultural. En Bautista, R. (Compilador) Necesidades educativas Especiales. Aljibe.
Ramos, J.L. & González, A. I. (2017). Evaluación de Técnicas Instrumentales Básicas de Extremadura (TIBEx). Ed. Junta de Extremadura
Raposo-Rivas, M., & Salgado-Rodríguez, A.B. (2015). Estudio sobre la intervención con software educativo en un caso de TDAH. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(2), 1889-4208. https://bit.ly/2BizoGE
Resolución de 7 de junio de 2017, de la Consejería de Educación y Cultura, por la que se aprueba la convocatoria del proceso de selección de centros docentes públicos que imparten enseñanzas de Educación Primaria o Secundaria para el desarrollo del Plan de Orientación, Refuerzo y Apoyo (PROA) durante el curso 2017/2018 en el Principado de Asturias. Boletín Oficial del Principado de Asturias 29-VI-2017 (149).
Sánchez, S. & Pascual, M. A. (2019). Selección y aplicación de escalas de clasificación de software como aportación a la educación basada en la evidencia. En E. Sánchez-Rivas, J. Ruiz-Palmero, & E. Sánchez-Vega, E. (Coords.), Innovación tecnología en contextos educativos (pp.104-110. https://bit.ly/3hsKhq6
Santana, M., & Martín, P. (1993). La Educación Infantil en el medio rural. Consejería de Educación y Ciencia. https://bit.ly/2ChKtZr
Serrano, A. & Martínez, E. (2003). La brecha digital. En A. Serrano & E. Martínez (eds.), La brecha digital: mitos y realidades, (pp.7-31). UABC. https://bit.ly/2BhLwrO
Sirin, S.R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: a meta-analytic review of research. Review of Educational Research, (75), 417-453. https://doi.org/10.3102/00346543075003417
Slavin, R. E. (2003). Cada niño, un lector: Éxito para todos. En A. Marchesi y C. Hernández Gil (Coords.), El fracaso escolar. Una perspectiva internacional, (pp. 303–317). Alianza Editorial. https://bit.ly/2N3ra83
Solano, G. (2013). Diferencias en el lenguaje de niños y niñas. iPsicólogo. https://bit.ly/30Jtkls
Soto, F.J. & Gómez, M. (2002). Evalúa: Un Instrumento de Evaluación de Recursos Multimedia para la Atención a la Diversidad. Las nuevas tecnologías en la respuesta educativa a la diversidad. Consejería de Educación, Formación y Empleo. https://bit.ly/2YF08cx
Thompson, R. (2016). Understanding class-based inequalities in education: rational action theories of educational decision making. En Society for Research into Higher Education (SRHE) Annual Conference, 7-9 December 2016, Celtic Maor, Newport. (Unpublished). https://bit.ly/2C6AcyS
Torres, C. & Moreno, G. (2007). Inclusión de las TIC en los escenarios de aprendizaje universitario. Revista Apertura, 5(1), 48-65 https://bit.ly/3dc00Xg
Van Ewijk, R., & Sleegers, P. (2010). The effect of peer socioeconomic status on student achievement: A meta-analysis. Educational Research, 5(2), 134-150. https://bit.ly/3efdTpa
Vidal, B. G. M. (2018). ¡También existo!, creando ambientes inclusivos en alumnos de primaria con deprivación social. Perspectivas Docentes, 28(65). https://bit.ly/2CeFad6
Villar-Aldonza, A., & Gambau-Suelves, B. (2020). La desigualdad educativa, ¿son los programas de refuerzo la solución? Evidencia empírica del impacto a nivel intracentros. Revista De Investigación Educativa, 38(2), 379-396. https://doi.org/10.6018/rie.394511
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Pixel-Bit. Media and Education Journal