Nuevo método de análisis cualitativo mediante software para el análisis de redes sociales de la percepción grupal hacia las Matemáticas
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Enseñanza
Matemáticas
Redes Sociales
Análisis de Redes
Análisis Cualitativo Perceptions before Mathematics and its teaching
Software for representation of Social Networks
Knowledge representation
Qualitative text analysis

How to Cite

Soto-Ardila, L. M., Caballero Carrasco, A., Carvalho, J. L., & Casas García, L. M. (2020). Nuevo método de análisis cualitativo mediante software para el análisis de redes sociales de la percepción grupal hacia las Matemáticas: New method of qualitative analysis using software for social networks analysis of group perception towards Mathematics. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 58, 27–50. https://doi.org/10.12795/pixelbit.73356

Abstract

Using the Gephi software to represent social networks, perceptions to Mathematics and its teaching of a group of 196 students of the Primary Education degree were studied, who were asked to narrate their experience as students. From the texts obtained, representations in form of networks of the categories of analysis found were created in an automated way, highlighting the most important and the interrelationships between them. The analysis of the networks allowed identifying the conceptions and feelings group's about Mathematics and their expectations as future teachers, in which they highlighted their experiences with good and bad teachers. This is a novel research in educational research, of which there is little comparable background, in which social network analysis software is used for text analysis and the representation of large amounts of qualitative data.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.73356
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abraham, A., Hassanien, A. & Snasel, V. (Eds.) (2010). Computational Social Network Analysis. Trends, Tools and Research Advances. London: Springer.

Alzás, T. (2015). Causas de abandono temprano y de retorno a la Educación. Análisis sociológico desde una perspectiva de género. (Tesis Doctoral). Universidad de Extremadura. Badajoz.

Azzarello, J. (2007). Use of the pathfinder scaling algorithm to measure students’ structural knowledge of community health nursing. Journal of Nursing Education, 46(7), 313-318.

Bardín, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Bastian, M., Heymann, S. & Jacomy, M. (2009). Gephi: an open source software for exploring and manipulating net-works. International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Disponible en https://cutt.ly/ieba1M4

Benavides-Velasco, C. A., Quintana-García, C., & Guzmán-Parra, V. F. (2013). Trends in family business research. Small Business Economics, 40(1), 41–57. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9362-3

Beswick, K. (2012). Teachers’ beliefs about school mathematics and mathematicians’ mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127–147. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9333-2

Brown, G., & Remesal, A. (2012). Prospective Teachers’ Conceptions of Assessment: A Cross-Cultural Comparison. The Spanish Journal of Psychology, 15(1), 75 - 89. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37286

Callon, M., Courtial, J. P., Turner, W. A. & Bauin, S. (1983). From translations to problematic networks: An introduction to co-word analysis. Information (International Social Science Council), 22(2), 191–235. https://doi.org/10.1177/053901883022002003

Cartolano, C., Casas, L. & Luengo, R. (2010). Representación del conocimiento en profesores sobre el uso de las TIC. Estudio cualitativo. I Encontro Internacional Tic e Educaçao TicEDUCA 2010. Lisboa.

Carvalho, J. L., Luengo, R. & Casas, L. (2011). Knowledge Of The Cognitive Structure Of Students Through Pathfinder Associative Networks Technique In The Context Of Pmate. International Conference The Future of Education. Florencia.

Casas, L. (2002). El estudio de la estructura cognitiva de alumnos a través de Redes Asociativas Pathfinder. Aplicaciones y posibilidades en geometría. (Tesis Doctoral). Universidad de Extremadura. Badajoz.

Casas, L., Carvalho, J., González, M., & Luengo, R. (2015). Concepciones y creencias de los profesores en formación sobre las matemáticas y su enseñanza aprendizaje. Propuesta de nueva metodología cualitativa. Campo Abierto, 34(2), 85 - 104.

Casas, L. & Luengo, R. (2013). The study of the pupil’s cognitive structure: the concept of angle. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 373 - 398. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0119-4

Casas, L.; Luengo, R. & Godinho, V. (2011). Software MICROGOLUCA: Knowledge Representation in Mental Calculation. US-China Education Review, 1(4), 592-600.

Casas, L., Luengo, R., Canchado, M. & Torres, J. L. (2013). Una experiencia de representación del conocimiento en Educación Infantil mediante el uso de Redes Asociativas Pathfinder. RED: Revista de Educación a Distancia, 36, 1-17.

Chen C. & Song M. (2017). Representing Scientific Knowledge. London: Springer.

Clariana, R. B., Wallace, P. E. & Godshalk, V. M. (2009). Deriving and measuring group knowledge structure from essays: The effects of anaphoric reference. Educational Technology Research and Development, 57, 725–737. https://doi.org/10.1007/s11423-009-9115-z

Climent, N., Romero, J., Carrillo, J., Muñoz-Catalán, M. & Contreras, L. (2013). ¿Qué conocimientos y concepciones movilizan futuros maestros analizando un vídeo de aula?. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(1), 13-36.

Colás, M. (1998). Enfoques en la Metodología Cualitativa: Sus prácticas de investigación. En L. Buendía, Colas, P. & Hernández, F. Métodos de Investigación en psicopedagogía. (pp. 205- 223). Madrid: Mc Graw Hill.,

Delgado, J. & Gutiérrez, J. (Coords.) (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

Díaz Martínez, C. (1992). Modelos de autopercepción entre alumnos de 8º de EGB. Revista de Educación, 297, 293-305.

Díaz Martínez, C. (2000). El análisis sociosemántico en la psicología social: una propuesta teórica y una técnica para su aplicación. Psicothema 12(3) 451-457.

Diekhoff, G. M. (1983). Testing through relationship judgments. Journal of Educational Psychology, 75(2), 227–233. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.75.2.227

Ernest, P. (2016). An Overview of the Philosophy of Mathematics Education. En P. Ernest, O. Skovsmose, J. Bendegen, M. Bicudo, R. Miarka, L. Kvasz & R. Moeller, The Philosophy of Mathematics Education (pp. 3-8). Hamburg: Springer Open.

Escobar, M. (2009). Redes semánticas en textos periodísticos: propuestas técnicas para su representación. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 17, 13-39.

Gil, F. & Rico, L. (2003). Concepciones y Creencias del Profesorado de Secundaria sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 21(1), 27 - 47.

Godinho, V., Luengo, R. & Casas, L. M. (2007). Software GOLUCA: Knowledge Representation in Mental Calculation. US-China Education Review, 4, 592-600.

González Serrano, M. (2014). Concepciones y creencias de maestros en formación sobre las Matemáticas y su proceso de enseñanza-aprendizaje. (Trabajo Fin de Máster). Universidad de Extremadura, Badajoz.

Gonzalvo, P., Cañas, J. J. & Bajo, M. T. (1994) Structural representations in knowledge acquisition. Journal of Educational Psychology, 86, 601-616. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.86.4.601

Goldsmith, T. y otros. (1991) Assessing Structural Knowledge. Journal of Educational Psychology, 83, 88-96. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.83.1.88

Grandjean, M. (2013). Introduction to Network Visualization with GEPHI. Martin Grandjean.

https://cutt.ly/tebazRG

Hassan-Montero, Y., Guerrero-Bote, V. P. & De-Moya-Anegón, F. (2014) Graphical interface of the SCImago Journal and Country Rank: An interactive approach to accessing bibliometric information. El profesional de la información, 23(3), 1-7.

Hernández-Linares, R., Sarkar, S. & Cobo, M. J. (2018). Inspecting the Achilles heel: a quantitative analysis of 50 years of family business definitions. Scientometrics, 115(2), 929-951.

https://doi.org/10.1007/s11192-018-2702-1

Hidalgo, N. & Murillo, F. (2017). Las Concepciones sobre el Proceso de Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 107 - 128. http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007

INEE. (2012). TEDS-M, Estudio Internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Informe Español. Madrid: MECD.

Jiménez, M., Casas, L. & Luengo, R. (2010). Representación del conocimiento y percepción subjetiva del proceso de aprendizaje profesional: estudio cualitativo en personal de enfermería. FEM. Revista de la Fundación Educación Médica, 13(3), 163-170.

Jonassen, D. H., Beissner, K. & Yacci, M. (1993). Structural knowledge: Techniques for representing, conveying, and acquiring structural knowledge. Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Joy, L. (2010) Using Netvizz & Gephi to Analyze a Facebook Network. Persuasion radio.

https://cutt.ly/Rw78N2B

Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.

Landis, J. R. & Koch, G.G. (1977) An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33(2), 363-374.

Liberatore, G. (2015) Análisis bibliométrico de la producción científica en bibliotecología y ciencia de la información en Brasil en el periodo 2000-2011: estudio de cuatro revistas nacionales de la disciplina.(Tesis Doctoral). Universidad Carlos III, Madrid.

Miller, G. A. (1969) A psychological method to investigate verbal concepts. Journal of Mathematical Psychology, 6(2), 169-191. http://dx.doi.org/10.1016/0022-2496(69)90001-7

Moya-Anegón, F., Vargas-Quesada, B., Herrero-Solana, V., Chinchilla-Rodríguez, Z., Corera-Álvarez, E. & Muñoz-Fernández, F. J. (2004). A new technique for building maps of large scientific domains based on the cocitation of classes and categories. Scientometrics, 61(1), 129-145.

https://doi.org/10.1023/B:SCIE.0000037368.31217.34

Murgado-Armenteros, E. M., Gutiérrez-Salcedo, M., Torres-Ruiz, F. J. & Cobo, M. J. (2015). Analysing the conceptual evolution of qualitative marketing research through science mapping analysis. Scientometrics, 102(1), 519–557. https://doi.org/10.1007/s11192-014-1443-z

Navarro, P. & Díaz, C. (1995). Análisis de contenido. En Delgado, J. y Gutiérrez, J. (Coords.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. (pp. 177- 222). Madrid: Síntesis.

Neri de Souza, Costa & Moreira (2011). Questionamento no Processo de Análise de Dados Qualitativos com apoio do software WebQDA. EDUSER: Revista de Educação, 3(1), 19-30.

Osgood, C. E. (1959). The representation model and relevant research methods. En I. De Sola Pool (ed.) Trends in Content Analysis. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Osgood, C. E. (2009). Contingency Analysis: Validating Evidence and Process. En Krippendorff, K. & Bock, M. A. (eds.) The Content Analysis Reader. Los Angeles: Sage.

Phillip, R. A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. En F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257–315). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Ramos, L. A., Casas, L. M. & Torres, J. L. (2019). Análisis de Contingencias y Redes Asociativas Pathfinder: herramientas para un estudio cualitativo de las dificultades en la enseñanza del Álgebra. Indagatio Didáctica, 11(3), 197-217.

Ritzhaupt, A., Stewart, M., Smith, P. & Barron A. (2010) An Investigation of Distance Education in North American Research Literature Using Co-word Analysis. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 37-60.

Sarwar, G. S. (2011). Structural assessment of knowledge for misconceptions: Effectiveness of structural feedback provided by pathfinder networks in the domain of physics. Koln, Germany: LAP Lambert Academic Publishing.

Schvaneveldt, R. (1989). Pathfinder Associative Networks. Studies in Knowledge Organization. New Jersey, NJ: Ablex.

Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127–146). New York: Macmillan

Topalli, M. & Ivanaj, S. (2016). Mapping the evolution of the impact of economic transition on Central and Eastern European enterprises: A coword analysis. Journal of World Business, 51(5), 744–759. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2016.06.003

Trumpower, D. L. & Sarwar, G. S. (2010). Effectiveness of structural feedback provided by Pathfinder networks. Journal of Educational Computing Research, 43(1), 7–24. https://doi.org/10.2190/EC.43.1.b

Verd, J. M. (2005) El uso de la Teoría de Redes Sociales en la representación y análisis de textos. De las redes semánticas a las redes textuales. Empiria. Revista de metodología de Ciencias Sociales, 10, 129-150.

Verissimo, S., Godinho, V., Casas, L. & Luengo, R. (2017) Evaluation of Changes in Cognitive Structures after the Learning Process in Mathematics. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education. 25(2), 17 - 33.

Vicente, S., Casas, L. & Luengo, R. (2010). Evaluación del empleo educativo de los blogs en el aula mediante la utilización de los programas informáticos Goluca y GestMagister. Memorias del I Encontro Internacional TIC e Eduçao, 579-586.

Wilkerson-Jerde, M. & Wilensky, U. (2011). How do Mathematicians Learn Math?: Resources and Acts for Constructing and Understanding Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 78, 21-43. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9306-5

Zezhong Y., Ming, Z., Zhaohua Q. & Yanqing Z. (2018) Research on Organization of Mathematics Knowledge in Good Mathematical Cognitive Structure. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 291-302. https://doi.org/10.12973/ejmste/78242

Downloads

Download data is not yet available.