Artificial intelligence, digital competence and personal hobbies: implications for higher education [Inteligencia artificial, competencia digital y aficiones personales: implicaciones para la educación superior]
PDF (Español) (Español (España))
PDF (English) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))
HTML (English) (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Artificial intelligence
higher education
digital competence
teachers
educational technology Inteligencia artificial
educación superior
competencia digital
docentes
tecnología educativa

How to Cite

López Secanell, I., Gamero Sandemetrio, E., & López Requena, E. (2025). Artificial intelligence, digital competence and personal hobbies: implications for higher education [Inteligencia artificial, competencia digital y aficiones personales: implicaciones para la educación superior]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 73, art.9. https://doi.org/10.12795/pixelbit.115117

Abstract

In the current context of educational transformation driven by Artificial Intelligence (AI), it is relevant to explore how variables such as digital competence and personal hobbies are related to the use of this technology in higher education. This study analyzes this relationship in a sample of 244 participants (74 teachers and 170 students) from various Spanish universities. A 33-item ad hoc questionnaire was administered, and the data were analyzed using non-parametric tests. The results show that: i) there are no significant differences between teachers and students regarding AI-related hobbies, with non-technological interests predominating; ii) students use AI tools more frequently, while teachers are more involved in content creation through these technologies; iii) students in the Primary Education degree program show higher levels of overall digital competence, especially in information literacy, content creation, safety, and problem-solving; iv) significant differences were observed between universities in digital content creation; v) no significant gender differences were found. These findings contribute to a better understanding of AI use in higher education from a competence-based and contextual perspective.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.115117
PDF (Español) (Español (España))
PDF (English) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))
HTML (English) (Español (España))

References

Ayuso del Puerto, D. y Gutiérrez, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25/2), 347-362.

Bonilla, A., Márquez, J. E., Benavides, L. G., y Gutiérrez, F. R. (2024). Inteligencia Artificial Generativa (IAG) en la educación matemática. Encuentro Internacional de educación en Ingeniería. https://doi.org/10.26507/paper.3672

Chiappe, A., San Miguel, C. y Sáez, F.M. (2025). IA generativa versus profesores: reflexiones desde una revisión de la literatura. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 72, 200-220. https://doi.org/10.12795/pixelbit.107046

Comisión Europea. (2019). A Definition of AI. Main Capabilities and Disciplines. https://bit.ly/40IOZco

Comisión Europea (2020). Libro Blanco sobre la inteligencia artificial: Un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza. https://bit.ly/4erTpHU

Fombella, J. (2018). Ventajas y amenazas del uso de las TIC en el ámbito educativo. Debates & Prácticas en Educación, 3(2), 30-46. https://bit.ly/48Pgjb0

Flores-Vivar, J., y García-Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y desafíos de la inteligencia artificial en el marco de una educación de calidad (ODS4). Comunicar, 74, 37–47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

García Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., y Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. [La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Marquès, P. (s.f). Innovación educativa. https://www.peremarques.net/innovacionportada.htm

Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación digital (s.f.). Cuestionario de autodiagnóstico de Generación D. https://generaciond.gob.es/cuestionario-autodiagnostico

McCarthy, J., Minsky, M.L., Rochester, N. y Shannon, C.E. (2006). A proposal for the Dartmouth summer research project on artificial intelligence. AI Magazine, 27(4), 12-14. https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904

OCDE (2021). OECD Digital Education Outlook 2021: Pushing the frontiers with artificial intelligence, blockchain and robots. https://doi.org/10.1787/589b283f-en

Pedreño, A., González, R., Mora, T., Del Mar, E. Ruiz, J. y Torres, A. (2024). La inteligencia artificial en las universidades: retos y oportunidades. Grupo 1MillionBot.

Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores (DigCompEdu). Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España.

Revuelta-Domínguez, F.-I., Guerra-Antequera, J., González-Pérez, A., Pedrera-Rodríguez, M.-I. y González-Fernández, (2022). Digital Teaching Competence: A systematic Review. Sustainability, 14, 6428. https://doi.org/10.3390/su14116428

Rojas, E. M. (2015). Una mirada a la inteligencia artificial. Revista de Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información,2(3),27-31. https://bit.ly/4hXghSG

Sanabria-Navarro, J., Silveira-Pérez, Y., Pérez-Bravo, D., y de-Jesús-Cortina-Núñez, M. (2023). Incidences of artificial intelligence in contemporary education. Comunicar, 77, 97-107. https://doi.org/10.3916/C77-2023-08

Selwyn, N., Rivera-Vargas, P., Passeron, E. y Miño-Puigcercos, R. (2022). ¿Por qué no todo es (ni debe ser) digital? Interrogantes para pensar sobre digitalización, datificación e inteligencia artificial en educación. En P. Rivera-Vargas, R. Miño-Puigcercos y E. Passeron (Eds.), Educar con sentido transformador en la universidad (pp.137-147). Octaedro.

Russell, S. y Norvig, P. (2010). Artificial Intelligence: A modern approach (3rd. ed.). Prentice Hall.

Dawson, S., Jocksimovic, J., Mills, C., Gasevic, D. y Siemens, G. (2023). Advancing theory in the age of artificial intelligence guest editors. British Journal of Educational Technology,54,1051-1056. https://doi.org/10.1111/bjet.13343

Spirina, K. (2018). Is AI here to replace human teachers or is it teacher’s assistant? Towards Data Science.

UNESCO (2021). International Forum on AI and the futures of education developing competencies for de AI era. UNESCO. https://bit.ly/4fNd8D5

UNESCO (Ed.). (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://bit.ly/3KBvPx8

Valencia, A.T. y Figueroa, R. (2023). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la Educación. Educatio Siglo XXI, 41(3), 235-264. https://doi.org/10.6018/educatio.555681

Vera-Rubio, P.E., Bonilla-González, G.P., Quishpe-Salcán, A.C. y Campos-Yedra, H.M. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: un enfoque transformador. Polo del Conocimiento, 8(11), 67-80. https://doi.org/10.23857/pc.v8i11.6193

Zárate, R. (2021). Una vista a las oportunidades y amenazas de la inteligencia artificial en la educación superior. Revista Académica Institucional (RAI), 5, 49-61. https://bit.ly/4fjXmj4

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.