The use of ChatGPT in academic writing: A case study in Education
PDF (Español) (Español (España))
PDF (English) (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Inteligencia artificial
Alfabetización académica
estudio de caso
ChatGPT
argumentación escrita Artificial intelligence
academic literacy
case study
ChatGPT
written argumentation

How to Cite

Baldrich , K., & Domínguez-Oller, J. C. (2024). The use of ChatGPT in academic writing: A case study in Education. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal. https://doi.org/10.12795/pixelbit.103527

Abstract

Academic Literacy faces new challenges with the emergence of Artificial Intelligence, specifically in the field of university academic writing. This study investigates the impact of ChatGPT on the quality of academic work from 33 students (7 groups) in Early Childhood Education. The project was developed in three phases, through a descriptive case study with a qualitative approach, consisting of: 1) an initial assessment using a closed ad hoc survey to understand experiences prior to using ChatGPT, 2) a comparative analysis of academic work with and without ChatGPT using a rubric and a comparative table, 3) an ad hoc open-ended survey to understand project experiences, later categorized with Atlas.ti software. The results reveal improvements in writing such as coherence, cohesion, academic language, but also certain deficiencies. It is concluded that ChatGPT can serve as a supplement to academic work, being more effective when students already have a foundation in critical, ethical, and argumentative skills.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.103527
PDF (Español) (Español (España))
PDF (English) (Español (España))

References

Acevedo, E. N. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32), 1-9. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681

Akiba, D., & Fraboni, M. C. (2023). AI-supported academic advising: Exploring ChatGPT’s current state and future potential toward student empowerment. Education Sciences, 13(9), 885. https://doi.org/10.3390/educsci13090885

Aler T. A., Mora-Cantallops, M. & Nieves, J.C. (2024) How to teach responsible AI in Higher Education: challenges and opportunities. Ethics Inf Technol 26, 3. https://doi.org/10.1007/s10676-023-09733-7

Aparicio Gómez, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217–229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Archila, P. A. (2015). Uso de conectores y vocabulario espontaneo en la argumentación escrita: aportes a la alfabetización científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 402-418. https://doi.org/10.3390/educsci13090885

Bañales F. G., Vega L. N. A., Araujo A. N., Reyna V. A., & Rodríguez Z. B. S. (2015). La enseñanza de la argumentación escrita en la universidad: una experiencia de intervención con estudiantes de lingüística aplicada. Revista mexicana de investigación educativa, 20(66), 879-910.

Barrios-Tao, H., Díaz, V., & Guerra, Y. M. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, 51. Artículo e07767. https://doi.org/10.1590/198053147767

Bishop, L. (2023). A Computer Wrote This Paper: What ChatGPT Means for Education, Research, and Writing. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4338981

Calle, K. M. Z., & Mediavilla, C. M. Á. (2021). Tecnologías emergentes aplicadas a la práctica educativa en pandemia covid-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 32-59. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1303

Carrera, F., Culque, W., Barbon, O.G., Herrera, L., Fernandez, E., & Lozada, E. F. (2019). Autopercepción del desempeño en lectura y escritura de estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40(5).

Caro Valverde, M. T., Amo Sánchez Fortún, J. M. de y Landow, G. P. (2023). La educación del wreader en The Victorian Web: lecturas dinámicas, comentarios argumentativos, curaduría infinita. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(75). https://doi.org/10.6018/red.544801

Cassany, D. (2019). Escritura digital fuera del aula: prácticas, retos y posibilidades en Fuente F. A. (Ed.), Neuroaprendizaje e inclusión educativa (pp.111-153). RIL Editores.

Chicaiza, R. M., Castillo, L. A. C., Ghose, G., Magayanes, I. E. C., & Fonseca, V. T. G. (2023). Aplicaciones de Chat GPT como inteligencia artificial para el aprendizaje de idioma inglés: avances, desafíos y perspectivas futuras. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 2610-2628. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.781

Cisneros Barahona, A.S., Marqués Molías, L., Samaniego Erazo, N., & Mejía Granizo, C.M. (2023). La Competencia Digital Docente. Diseño y validación de una propuesta formativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 68, 7-41. https://doi.org/10.12795/pixelbit.100524

Difabio de Anglat, H., & Álvarez, G. (2017). Alfabetización académica en entornos virtuales: estrategias para la promoción de la escritura de la tesis de posgrado. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 4(8), 97-120. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/1066

de la Cuesta-Benjumea, C. (2008) ¿Por dónde empezar?: la pregunta en investigación cualitativa. Enfermería Clínica, 18(4), 205-210. http://dx.doi.org/10.1016/S1130-8621(08)72197-1

de la Espriella, R. y Gómez, R., C. (2020). Teoría fundamentada. Revista Colombiana de Psiquiatría, 49(2), 127-133. doi.org/10.1016/j.rcp.2018.08.002

Degli-Esposti, S. (2021). El rol del análisis de género en la reducción de los sesgos algorítmicos. ICE, Revista de Economía, (921). https://doi.org/10.32796/ice.2021.921.7265

Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Koohang, A., Raghavan, V., Ahuja, M., Albanna, H., Albashrawi, M. A., Al-Busaidi, A. S., Balakrishnan, J., Barlette, Y., Basu, S., Bose, I., Brooks, L., Buhalis, D., & Carter, L. (2023). “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71(102642) https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642

García, J. A. C., & Fernández, A. O. J. (2015). ¿Se está transformando la lectura y la escritura en la era digital?. Revista interamericana de bibliotecología, 38(2), 137-145. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a05

Gerring, J. (2017). Qualitative Methods. Annual Review of Political Science, 20, 15-36. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-polisci-092415-024158

González V. M., & Romero R. R. (2022). Inteligencia artificial en educación: De usuarios pasivos a creadores críticos. Figuras, revista académica de investigación, 4(1), 48-58. https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.4.1.243

Guzmán-Simón, F. & García-Jiménez, E. (2015). La evaluación de la alfabetización académica. RELIEVE, 21(1). https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5147

Hernández, D., Cassany, D., & López, R. (2018). Prácticas de lectura y escritura en la era digital. Editorial Brujas.

Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social. Paradigmas: Una revista disciplinar de investigación, 5(1), 39-72.

Vicente-Yagüe-Jara, M.I., López-Martínez, O., Navarro-Navarro, V., & Cuéllar-Santiago, F. (2023). Writing, creativity, and artificial intelligence. ChatGPT in the university context. Comunicar, 77, 47-57. https://doi.org/10.3916/C77-2023-04

Kriscautzky, M., & Ferreiro, E. (2018). Evaluar la confiabilidad de la información en Internet: cómo enfrentan el reto los nuevos lectores de 9 a 12 años. Perfiles educativos, 40(159), 16-34. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58306

Lara V. R. S., Moreno O. T., & De Fuentes M. A. (2022). La argumentación escrita y la estrategia de escritura colaborativa en el currículum de educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 521-530.

Leão, H. M. C., Gallo, J. H. da S., & Nunes, R. (2022). La bioética se enfrenta hoy a enormes desafíos. Revista Bioética, 30(4). https://doi.org/10.1590/1983-80422022304000es

Limo, F. A. F., Tiza, D. R. H., Roque, M. M., Herrera, E. E., Murillo, J. P. M., Huallpa, J. J. & Gonzáles, J. L. A. (2023). Personalized tutoring: ChatGPT as a virtual tutor for personalized learning experiences. Social Space, 23(1), 293-312.

Maldonado Alegre, F., Ulloa Córdova, V., Príncipe, Concha, B. y Trujillo-Solis, B. (2023). Comprensión lectora de textos argumentativos: una revisión sistemática desde el nivel básico hasta el universitario. ReHuSo, 8(1), 132-145. https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.4980

Malinka, K., Peresíni, M., Firc, A., Hujnák, O., & Janus, F. (2023). On the educational impact of ChatGPT: Is Artificial Intelligence ready to obtain a university degree?. En Proceedings of the 2023 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, 1, 47-53. https://doi.org/10.1145/3587102.3588827

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., & Kreibel, D. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en los métodos de evaluación en la educación primaria y secundaria: revisión sistemática de la literatura. Revista de Psicodidáctica, 28, 93-103. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2023.06.002

Martínez-Gamboa, R. (2016). Big Data en Humanidades Digitales: de la escritura digital a la "lectura distante". Revista Chilena de literatura, (94), 39-58. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/44969

Mateo-Girona, M. T., Agudelo-Ortega, J. A., & Caro-Lopera, M. Á. (2021). El uso de herramientas TIC para la enseñanza de la escritura argumentativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 80-98. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050806

Meana, E. (2018). Lectura y escritura académicas en entornos digitales. Obstáculos epistemológicos. Extensionismo, Innovación y Transferencia Tecnológica, 4, 129-135. https://doi.org/10.30972/eitt.402881

Melo-Solarte, D. S., & Díaz, P. A. (2018). El aprendizaje afectivo y la gamificación en escenarios de educación virtual. Información tecnológica, 29(3), 237-248. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237.

Molina, M. E., & Carlino, P. (2013). Escribir y argumentar para aprender: las potencialidades epistémicas de las prácticas de argumentación escrita. Texturas, 13(1), 16-32.

Moore, P., & Andrade Mayer, H. A. (2016). Estudio contrastivo del género discursivo del ensayo argumentativo. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(2), 25-38. https://doi.org/10.14483/calj.v18n2.9204

Navarro, F. (2019). Aportes para una didáctica de la escritura académica basada en géneros discursivos. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 35. https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350201

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274.

Ortiz, A. C. E. (2023). Uso de ChatGPT en los manuscritos científicos. Cirujano General, 45(2), 65-66. https://dx.doi.org/10.35366/111506

Padilla, C. y Carlino, P. (2010). Alfabetización académica e investigación-acción: enseñar a elaborar ponencias en la clase universitaria. En G. Parodi Sweis (Ed.). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas (pp.153-182). Ariel.

Perkins, D. (2014). Future Wise: Educando a Nuestros Hijos para un Mundo Cambiante. Jossey-Bass.

Ramos, J. R. G. (2018). Cómo se construye el marco teórico de la investigación. Cadernos de pesquisa, 48, 830-854. https://doi.org/10.1590/198053145177

Ros-Arlanzón, P., & Pérez-Sempere, Á. (2023). ChatGPT: una novedosa herramienta de escritura para artículos científicos, pero no un autor (por el momento). Revista de Neurología, 76(8), 277. https://doi.org/10.33588/rn.7608.2023066

Ruaro, R. L., & Reis, L. C. C. G. (2020). Los retos del emprendimiento en la era de la inteligencia artificial. Veritas, 65(3). https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Sánchez, O. V. G. (2023). Uso y Percepción de ChatGPT en la Educación Superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23), 98-107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

Selwyn, N., Rivera-Vargas, P., Passeron, E., & Puigcercos, R. M. (2022). ¿Por qué no todo es (ni debe ser) digital? Interrogantes para pensar sobre digitalización, datificación e inteligencia artificial en educación. Octaedro, 137-147. https://doi.org/10.31235/osf.io/vx4zr

Taylor, S. J., & Bodgan, R. (1984). La observación participante en el campo. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós Ibérica.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Vera, J. P. D., Hojas, D. S. P., Sarmiento, Z. J. F., Ramírez, A. K. R., & Mora, D. V. M. (2023). Estudio comparativo experimental del uso de chatGPT y su influencia en el aprendizaje de los estudiantes de la carrera Tecnologías de la información de la universidad de Guayaquil. Revista Universidad de Guayaquil, 137(2), 51-63. https://doi.org/10.53591/rug.v137i2.2107

Villarroel, C., García-Milà, M., Felton, M., & Banda, A. M. (2019). Efecto de la consigna argumentativa en la calidad del diálogo argumentativo y de la argumentación escrita. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 42(1), 37-86. https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1550162

Woo, L. J., Henriksen, D., & Mishra, P. (2023). Literacy as a Technology: a Conversation with Kyle Jensen about AI, Writing and More. TechTrends, 67(5), 767-773. https://doi.org/10.1007/s11528-023-00888-0

Zhu, J.-J., Jiang, J., Yang, M., y Ren, Z. J. (2023). ChatGPT and Environmental Research. Environmental Science & Technology, 57(56), 17667-17670. https://doi.org/10.1021/acs.est.3c01818421

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.