Social construction and SFL: metalinguistic reflection, interculturality and pragmatic discourse competence in mobile students
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.05Keywords:
SFL, meaningful learning, intercultural competence, digital literacy, ErasmusAbstract
The purpose of this study is to seek to improve the Spanish as a foreign language (SFL) teaching/learning process through linguistic and multidisciplinary research, interrelating the theoretical foundations of text linguistics, gender discourse analysis, intercultural pragmatics and social pedagogy applied to SFL. The theoretical framework warranted experimentation with an action research proposal carried out with mobile Italian students during the 2016/2017 academic year. The aim of the study was to develop a meaningful SFL learning process at beginner levels, in which social construction, grammatical learning and the development of intercultural pragmatic discourse competence adapted to the communicative needs of the learner are integrated holistically. From the treatment of gender stereotypes through the grammatical phenomenon of the feminisation of professions in Spanish, a didactic proposal was articulated that emphasised the importance of promoting, at beginner levels, critical intercultural communication competence (ICC) using online journalistic texts that enable the learner to observe and learn to analyse elaborated linguistic schemas that are fostered in the sociocultural environment of communicative interaction and determine linguistic use.Downloads
References
Alfaro, C. (1997). El papel de la prensa en E/LE. In Moreno Fernández, F., Gil Bürmann, M. & Alonso, E. (Eds.). VIII Congreso Internacional ASELE. La enseñanza del español. ASELE: Alcalá de Henares. Accesible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0095.pdf
Benavides, D. R., & Sierra, G. (2013). Estrategias didácticas para fomentar la lectura crítica desde la perspectiva de la transversalidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 11, 3, (79-109). Accesible en: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num3/art4.htm
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (Diciembre). Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927006
Bisquerra, R., Pérez, J.C., & García Navarro, E. (2015), La inteligencia emocional en educación, Madrid : Síntesis.
Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Caride, J.A., Gradaílle, R., & Caballo, M.B. (2015). De la pedagogía social como educación, a la educación social como Pedagogía. Perfiles educativos, 37 (148), 04-11. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000200016&lng=es&tlng=es
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2000). El aprendizaje de la lengua. Enseñar lengua (3550). España: Graó. Retrieved from http://lenguaydidactica.weebly.com/uploads/9/6/4/6/9646574/cassany,_d._luna,_m._sanz,_g._-_ensenar_lengua.pdf
Celce-Murcia et al. (1995). Communicative Competence: A Pedagogically Motivated Model with Content Specifications, Issues in Applied Linguistics. Vol. 6, n. 2, 5-35.
Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Fontich, X. (2006). Hablar y escribir para aprender gramática. Cuadernos de educación, 50. ICE Universitat de Barcelona, Horsori Ed. Barcelona, 2006 Barcelona: Horsori, 2006. Retrieved from http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/gramatica/hablaryescribirparaaprendergramatica.pdf
García, J. (2003). La autenticidad de los materiales de enseñanza-aprendizaje y el uso de los medios de comunicación audiovisuales en la clase de E.L.E. In Perdiguero, H. & A. Álvares, (eds.), XIV Congreso Internacional ASELE. Medios de comunicación y enseñanza del español como lengua extranjera. ASELE: Burgos. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0883.pdf
Gómez, I. (2000). Bases teóricas de una propuesta didáctica para favorecer la comunicación en el aula. En J. Jorba, I. Gómez & A. Prat. (eds.). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situaciones de enseñanza/aprendizaje desde las áreas curriculares (19-28). España: Síntesis.
González, M., & Rodríguez, B. (2017). Factores motivacionales de los adultos para el estudio de una lengua extranjera, Pedagogía social: revista interuniversitaria, 30, (129-141). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6247544
Guillén, C., Alario, A.I ,& Castro, P. (1994). Los documentos auténticos en la renovación metodológica del área de la lengua extranjera. CL&E: Comunicación, Lenguaje y Educación, 24, 89-100. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2941416
Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. Interpretación social del lenguaje y del significado. México: Fondo de Cultura Económica.
Jorba, J. La comunicación y las habilidades cognitivo lingüísticas. In J. Jorba, I. Gómez & A. Prat (eds.). (2000). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situaciones de enseñanza aprendizaje desde las áreas curriculares (2949). España: Síntesis.
Leal, N. (2018). Aprendizaje consciente en entornos digitales: estrategias cognitivas para una competencia comunicativa intercultural. In Chiapello S., Royo CG, Sánchez TM, Balafuy N. (eds.), Telecolaboración y corpus para el estudio de lengua y cultura, Alicante: Servei de Publicacions de la Universitat d’Alacant (169-184). Retrieved from https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=vVV0DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&ots=539aKrOJ_W&sig=yoKfwWF7eEFS6RBr_hMBWJGc2k8#v=onepage&q&f=false
Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural (2008). Estrasburgo: Consejo de Europa. Retrieved from https://www.coe.int/t/dg4/intercultural/Source/Pub_White_Paper/WhitePaper_ID_SpanishVersion.pdf
Marco Común Europeo de Referencia (2002). Retrieved from http://www.coe.int
Marimón, C. (2016). Hacia una dimensión crítica en la enseñanza de español como lengua extranjera: La Competencia Comunicativa Intercultural Crítica (CCIC). Revista española de lingüística aplicada, Vol. 29, Vol. 1, 2016, 191-21. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/456371
Martí, J. (2002). La investigación-acción-participativa. Estructuras y fases. In Rdz. Villasante, T.; Montañés y Martí. La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1: El viejo topo, (79-123). Retrieved from http://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/m_JMarti_IAPFASES.pdf
Ordóñez, C.L. (2004). Pensar pedagógicamente desde el constructivismo: de las concepciones a las prácticas pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 19, 712. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81501901
Ordóñez, C.L. (2006b). Pensar pedagógicamente, de nuevo, desde el constructivismo. Revista Ciencias de la Salud (Universidad del Rosario), 4 (Número especial, octubre), 1423. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/780
Parcerisa, A. (1999). Didáctica en la educación social: enseñar y aprender fuera de la escuela, Barcelona: Graò. In Sánchez Lobato, J.; & Gargallo, I. (dir.) (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua/lengua extranjera. Madrid: SGEL.
Pinilla, R. (2006). Las posibilidades del periodismo digital como fuente de material didáctico para el aula de ELE. In Pastor Cesteros, S. & Roca Marín, S. (eds.), XVIII Congreso Internacional ASELE. La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como lengua extranjera/ segunda lengua. ASELE: Alicante. Retrieved from http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/18/18_0489.pdf
Plan curricular del Instituto Cervantes. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/indice.htm
Rovira, J., Leal, N. y Escolano, R. (2016). Comparación de dos modelos de Open Courses para la didáctica de las lenguas: de xarxamooc a los MOOC de Federica. In Díez-Mediavilla et al. (eds.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos. Alicante: Universidad de Alicante, 1021-1032. Retrieved from https://web.ua.es/es/sedll/publicacion/publicacion.html
Sánchez, J. & Santos, I. (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE), Madrid: SGEL.
Savery, J. & Duffy, T. (1996). Aprendizaje basado en problemas: un modelo instruccional y su marco constructivista. In B. Wilson (ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (135147). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational technology publications, Inc.
Sitman, R. (2003). Más allá de la información: la prensa en la enseñanza de E/LE. In Perdiguero, H. & A. Álvares, (eds.), XIV Congreso Internacional ASELE. Medios de comunicación y enseñanza del español como lengua extranjera. ASELE: Burgos. Retrieved from http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0097.pdf.
Suárez, B. (2015). La alteridad como factor afectivo en los manuales de ELE en España. Tres casos concretos: ELE para inmigrantes, ELE para erasmus y ELE sin destinatario específico. In Morimoto, Y., Pavón Lucero, MV. & Santamaría Martínez, R. (eds.) XXV Congreso Internacional ASELE. La enseñanza de ELE centrada en el alumno,(943-952). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581025
Tramma S. (2010), Pedagogia sociale, Milano: Guerini Scientifica.
Vicent, R. (2011). Vinculación entre lo afectivo y lo cognitivo en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 12 (Julio-Diciembre). (83-97). Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41030368007
Zapata, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje, RED. Revista de Educación a Distancia. Monográfico, II. Retrieved from http://www.um.es/ead/red/M2/
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.