Perceptions of social educators about digital leisure for the inclusion of socially disadvantaged young people
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.06Keywords:
Leisure, youth, social disadvantage, technology, educational strategiesAbstract
Online leisure in social disadvantaged groups of young people is, from the standpoint of socio-educational intervention, a current concern for the potential reach of inclusive processes. The objective of the present research is to explore the digital leisure practices implemented by socially disadvantaged young people in order to identify valid options for personal development and social inclusion from an educational perspective. Data were collected through open interviews which were conducted with a sample of nineteen social educators with accredited experience of working with socially disadvantaged young people. Data analysis through the technique of content analysis permitted three main categories to be established which comprised twenty-two codes. The categories described the meaning of digital leisure experiences in contexts of social difficulty, digital leisure and values in contexts of social difficulty, and the educational perspective and action strategies for digital leisure with vulnerable young people. Following analysis and interpretation a number of significant results were uncovered. These included current trends for this group to develop immediate and sustained leisure experiences online, easy entertainment, and the imitation of scarcely educational fashion trends and stereotypes. In consideration of these results, it is necessary to find alternatives for developing online activities. These should make it possible disadvantaged groups to enjoy a type of digital leisure which has educational value, enabling personal and social development as a vehicle for inclusion in the millennial society.
Downloads
References
Ballesteros, J.C. & Picazo L (2018). Las TIC y su influencia en la socialización de adolescentes. Madrid. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD). Retrieved from https://www.fad.es/wp-content/uploads/2019/05/investigacion_conectados_2018.pdf
Cabero, J. & Marín, V. (2017). La educación formal de los formadores de la era digital los educadores del siglo XXI. Notandum, 44-45, 29-42. Doi:
http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.4
Castro, R. Vargas, E., & Huerta, C. G. (2019). Variables que discriminan a las víctimas y no víctimas de ciberacoso en adolescentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 173-190, Doi:
http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.652
Cuenca, M. (2014). Ocio Valioso. Documentos de Estudio de Ocio, 52. Bilbao. Universidad de Deusto.
Darvin, R. & Salandro, L. (2019). La clase social y las alfabetizaciones digitales desiguales de la juventud/Social class and unequal digital literacies of youth. Revista de Educación, (16), 29-53.
Echeburúa, E. & Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías ya las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones: Revista de socidrogalcohol, 22 (2), 91-96.
Feuer, M.J., Towne, L., & Shavelson, R.J. (2002). Scientific Culture and Educational Research. Educational Researcher, 8 (31), 4-14.
Gros B. (2003). Nuevos medios para las nuevas formas de aprendizaje. El uso del video juego en la enseñanza. Red digital, revista de Tecnologías de información y Comunicación Educativas 3. Ministerio de Educación, cultura y deporte.
Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Retrieved from https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
Lebrero, M.ª P., Páez, J. & Tasende, B. (2014). Evolución del Ocio de los jóvenes españoles en la última década. En Pérez Serrano, G. y De-Juanas Oliva A. (Coord.) Educación y jóvenes en tiempos de cambio. (pp. 333-345). Madrid. UNED.
Lázaro-Fernández, Y. & Bru-Ronda, C. (2016). Ocio y Cohesión social a lo largo de la vida. Revista de psicología del deporte, (25), 2, 73-77.
López-Noguero, F., Sarrate., M.ª. L & Lebrero, M.ª. P. (2016). El Ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. Revista española de pedagogía, 74, (263) 127-145.
Madariaga, A. & Romero, S. (2016). Barreras percibidas entre los jóvenes para no participar en actividades de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 25(4), 21-26.
Morata, T., Palasí, E., Marzo, M., & Pulido, M. Á. (2019). Estándares de calidad de cohesión social en los territorios en el marco de las organizaciones de ocio educativo y acción sociocultural. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, (73).
Melendro M., González, A. & Rodríguez, A.E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía social revista interuniversitaria, (22), 105-121.
Melendro, M. (Dir.) (2010). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Madrid. UNED.
Melendro, M. (Dir.) (2007). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. Aula Abierta Madrid. UNED.
Melendro, M., García-Castilla, F.J. y Goig, R. (2016). Influencia del uso de las TIC en las expectativas de los jóvenes vulnerables. Revista española de Pedagogía 74 (263) 71-89.
Palma, M. G. (2019). Educación y exclusión digital: los falsos nativos digitales. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, (7).
Pastor, Y., Martín, R. & Montes. M. (2018). Patrones de uso, control parental y acceso a la información de los adolescentes en la red. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 25(2), 995-1012.
Prensky, M (2011). Enseñar a los nativos digitales. Madrid. SM.
Prensky, M. (2001). Digital Native, Digital Inmmigrants. On the Horizont 9 (5), 1-6.
Ricoy, Mª C. & Ameneiros, A. (2016). Preferencias, dedicación y problemáticas generadas por los videojuegos: Una perspectiva de género. Revista Complutense de Educación 27, (3), 1291-1308. Doi:
http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.48445
Rivera, V, P. (2018). Sociedad digital y ciudadanía: un nuevo marco de análisis. En Rivera V, P & Lindín C. (ed.) Tecnologías digitales para transformar la sociedad. (pp. 145-153) Albacete. Liber Libro Ediciones Universidad de Barcelona.
San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas. Ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16, (1), 104-122.
Sosa, C. D., Bonet, J. I. C., Correa, S. M. P., Zamora, G. L. H. & Prieto, P. (2019). El uso de las Nuevas Tecnologías (internet, redes sociales, videojuegos) en jóvenes: un estudio con población canaria. Revista española de drogodependencias, (44), 26-42.
Terán D. R. (2018). Análisis de las tendencias comunicacionales juveniles en la red social WhatsApp durante el primer semestre del 2018 y su incidencia en jóvenes de 15 a 20 años de la cooperativa Ficoa de Montalvo de Guayaquil. (Tesis Doctoral) Universidad de Guayaquil.
Tejada, E., Castaño, C. & Romero, A. (2019). Los hábitos de uso de las redes sociales preadolescentes. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 22(2), 119-133. Doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23245
Vasco-González, M. (2018). Ocio digital, sociedad de la Información y Jóvenes en dificultad social: Experiencias educativas en contextos virtuales. (Tesis doctoral). UNED.
Vasco-González, M. y Pérez, G. (2017). Ocio Digital en los jóvenes en dificultad social. Bordón, 69, (2) 147-160.
Viñals, B, A., & Cuenca, A, J. (2016). Ocio entre pares en la era digital: percepción del ocio conectado juvenil. Revista de psicología del deporte, 25(4), 61-65.
Zermeño, A.I. (2019). Inclusión digital para la inclusión social. Marco para un modelo de ingeniería social participativa/Digital inclusion for social inclusion. Framework for a participatory social engineering model. Brazilian Journal of Development, 5(5), 4022- 4031.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.