Best practice in the organization, management, and direction of educational centers

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Manuel Castillo García
Manuel Jesús Ramos Corpas
Gonzalo Del Moral Arroyo

Abstract

INTRODUCTION. The objective of this paper is to deepen the knowledge of best practices in the exercise of school based management by considering the following variables: the relationship between teachers and the leadership team, the feedback processes, the results of a good practice, the response to novel situations, the variables to be taken into account to achieve the objectives, the attitudes of the good Head, the dynamics of project and innovation, the exchange of teaching practices and finally the self-evaluation processes. Numerous studies have been carried out on school leadership in recent decades, although this research provides a new approach such as that of best practices in school leadership. METHOD. A qualitative methodology based on Grounded Theory is used from the information obtained by means of Focus Group and subsequent coding and triangulation of data, with the support of Atlas ti 5.0. RESULTS. The results are presented with specific illustrations according to each of the variables studied. DISCUSSION. It is also organised according to the variables studied and it becomes clear, as the most outstanding aspects, that the relations between the teachers and the leadership team must be respectful, horizontal, bidirectional and participatory, developed through cooperation and collaboration strategies. They must take into account feedback processes by enhancing the culture of self-evaluation as a driver for the improvement processes at the school ; and they should not only focus on achieving good results, but also on improving the previous ones; furthermore, the context for its application will be necessary to bear in mind.

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Castillo García, M., Ramos Corpas, M. J., & Del Moral Arroyo, G. (2020). Best practice in the organization, management, and direction of educational centers. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(1), 11–30. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.01.63135
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Author Biographies

Manuel Castillo García, Delegación Territorial de Educación de Sevilla. Universidad Hispalense.

Inspector de Educación en la Delegación Territorial de Sevilla. Profesor Asociado en la Universidad Hispalense. Tfno.954034398. Correo electrónico: m.castillo23@us.es Doctor por la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla). Ha sido profesor de Enseñanza Secundaria y Director de IES, con formación de Arquitecto, Ingeniero y Pedagogo. Es Inspector de Educación y Profesor Asociado de la Universidad de Sevilla. En los últimos años ha desarrollado una línea de investigación sobre buenas prácticas en los centros educativos, lo que le ha permitido presentar varias comunicaciones a diferentes congresos nacionales e internacionales y publicar artículos en diversas revistas científicas del ámbito de la educación.

Manuel Jesús Ramos Corpas, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Asociado de Universidad Pablo de Olavide Facultad de Ciencias Sociales. Área de Psicología Social. Crra. Utrera, km. 1, 41013 Sevilla (España) Tfno. 666262751. Correo electrónico: mjramcor@upo.es. Doctor y profesor en la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla, en el área de Psicología Social. Ha sido Director de IES en varios centros. Es integrante del grupo interuniversitario de investigación Lisis, especializado en el estudio de la violencia durante la etapa adolescente. Ha coordinado diversos proyectos de investigación. Ha participado en el Proyecto de investigación: "Buenas prácticas en la organización y funcionamiento de los Institutos de Educación Secundaria", aprobado por la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.

Gonzalo Del Moral Arroyo, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Ayudante Doctor. Área de Ps. Social. Dpto. de Educación y Ps. Social. Universidad Pablo de Olavide. Ctra. de Utrera, km. 1. Edif. 14. 41013. Sevilla (España) Tlfno. 954 348 680 Correo electrónico:gmorar@upo.es Doctor en Psicología por la Universidad Pablo de Olavide y terapeuta familiar. Es integrante del grupo interuniversitario de investigación Lisis, especializado en el estudio de la violencia durante la etapa adolescente. Ha publicado diversos artículos científicos, libros y capítulos de libros centrados en dos temática principales: la violencia escolar entre iguales y la violencia filio-parental. Del mismo modo, desde 2008 trabaja en colaboración con los centros de formación del profesorado de Andalucía Occidental formando a profesorado y padres y madres en resolución de conflictos, mediación e inteligencia emocional, y con Servicios Sociales y diputaciones andaluzas para la formación del personal técnico en el abordaje terpáutico de la violencia filio-parental. 

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