Relationship between medicine, politics and pedagogy: knowledge and practices (France, Colombia and Mexico, 19th and 20th centuries)

Main Article Content

Severine Parayre
Lucia Martinez Moctezuma

Abstract

INTRODUCTION. The article examines the relationship between medicine, politics and education in three countries in the 19th and 20th centuries: France, Colombia and Mexico. METHOD. A comparative study is carried out. These countries were chosen because of their common approaches in the development of a State hygienism in the 19th century, which influenced educational policies and orientations. RESULTS. Thus, at first, it is shown how medical influence intervened in pedagogical practices in France, with changes in school spaces, preventive practices and health-oriented practices in the classroom, driven by teachers increasingly receptive to health messages. The European medical influence reached Latin America. In Colombia and Mexico, we analyze, in a second moment, how physicians became not only emblematic figures of public health and health policies in education, but also how they themselves became pedagogues and didactics of health, to promote an ideology where hygienism and then eugenics dominated. These influences and their interrelationships were not alien to the three countries, and the strong link between continents is highlighted, first of a Western medicine, which would later give way in Latin America to a North American influence in the twentieth century. DISCUSSION. Similarly, these influences follow the evolution of knowledge about the human body and the development of societies, the concern of a dominant physical hygiene in the nineteenth century giving way to a mental hygiene and social hygiene in the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Parayre, S., & Martinez Moctezuma, L. (2025). Relationship between medicine, politics and pedagogy: knowledge and practices (France, Colombia and Mexico, 19th and 20th centuries). Bordon. Revista De Pedagogia, 77(2), 43–57. https://doi.org/10.13042/Bordon.2025.108144
Section
Articles
Author Biographies

Severine Parayre, Institut Catholique de Paris (Francia)

Profesora en Ciencias de la Educación y de la formación. Directora del Ciclo de Master MEEF. UE “Religion, Culture et Société” (EA 7403), Miembro del Équipe de recherche Fragilité et Institutions FacEF - Faculté d’Éducation et de Formation. Institut Catholique de Paris y miembro de la Commission Scientifique d’UNIRéS (Le réseau des universités pour l’éducation à la santé). Sus investigaciones se orientan a la historia de la salud, de la higiene y la medicina, la educación a la salud inclusiva así como a la pedagogía universitaria inclusiva.

Lucia Martinez Moctezuma, Universidad Autónoma del Estado de Morelos (México)

Profesora investigadora de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México. Doctora en Historia por la Universidad de Paris X-Nanterre, Francia. Desde 2019, coordina el Seminario Internacional de Historia de la Medicina y la Salud Pública en América Latina, junto con su titular, Ana María Carrillo Farga, en la Universidad Nacional Autónoma de México. Sus investigaciones se orientan a la historia de la educación, la salud, de la higiene y la medicina.

References

Archives Nationales París: F17 10758-10798 : concours ouvert aux instituteurs 1861.

Archivo Histórico de la Secretaría de Educación Pública. Fondo Personal Sobresaliente. Expediente del profesor Luis E. Ruiz, 1900.

Carrillo, A. M. (1999). El inicio de la higiene escolar en México: Congreso Higiénico Pedagógico de 1882. Revista Mexicana de Pediatría, 66(2).

Cantú González, V. y Rodríguez Macías, J. C. (2019). Factores que influyen en la salud de los estudiantes de secundaria en Baja California, México. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(1), 11-29. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.58654

Foucault, M. (1976). Histoire de la sexualité, vol. 1: La volonté de savir. Gallimard.

Foucault, M. (1978-1979). Naissance de la biopolitique (1978-1979), cours au collège de France. Gallimard.

Gazette del l´Institut Catholique Paris. Faculté d´Education, 2020.

Hermida Ruiz, A. J. (comp.). Primer Congreso Nacional de Instrucción Pública 1889-1890. Ediciones El Caballito.

Herrera Beltrán, C. X. (2012). La biopolítica en acción: medicalización y sujeción, el médico escolar en Colombia en la primera mitad del siglo XX.”Lúdica pedagógica, 2(17), 19-32.

Jacquey, P. (1845). Principes d’hygiène appliqués à l’éducation primaire et à la construction des écoles. Bettend.

Labit, H. J. y Polin, H. (1896). L’hygiène scolaire tome II les maladies scolaires. Georges Carré.

Léonard, J. (1981). La médecine entre les savoirs et les pouvoirs. Aubier Montaigne.

Martínez Moctezuma, L. (2017). Eduquer les citoyens: corps, hygiène et santé à l’école mexicaine (1882- 1913). Bulletin Canadien d’Histoire de la Médecine, 34(1), 121-145.

Martínez Moctezuma, L. (2023). Health, Sports and authoritarianism in Mexico´s Educational Project, 1930-1940. The International Journal of the History of Sport, 39, 1611-1629.

Noguera, C. (2001). Los manuales de Higiene en Colombia. Instrucciones para civilizar al pueblo. En G. Ossenbach y M. Somoza (coords.), Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. UNED Ediciones.

Parayre, S. (2015). Prendre soin à l’école, naissance de l’éducateur en santé (XIXe siècle). En A. Klein y S. Parayre, Histoire de la santé (XVIIIe-XXe siècles) nouvelles recherches francophones (pp. 57-79). PUL.

Parayre, S. (2017). L’hygiène scolaire en congrès international: circulation des savoirs, valorisation des nations européennes, évolution des conceptions et mentalités (1852-1913). Bulletin Canadien d’Histoire de la Médecine, 34(1), 88-120.

Parayre, S. (2020). De nouvelles normes dans la vie scolaire au XIXe siècle: l’attention au corps et au bien-être dans les écoles primaires rurales du Nord et du Pas-de-Calais. En J. Krop y S. Lembré (eds.), Histoire des élèves en France. Ordres, désordres et engagements (XVIe - XXe siècles) (pp. 149-170). Presses Universitaires du Septentrion.

Pavet de Courteille, C. (1827). Hygiène des collèges et des maisons d’éducation. Gabon et Cie. Pozo María del Mar (2013). El sistema educativo español: viejos problemas, nuevas miradas. Conmemoración de un Bicentenario (1813-2013). Bordón, 65(4), 2013, 13-174.

Ruiz, L. E. (1902). Cartilla de higiene. Librería de la Vda, de Bouret.Simon (1827). Traité d’hygiène appliquée à l’éducation de la jeunesse. Villeret.

Tissot, S.-A. (1782). Avis au peuple sur sa santé. P. Machuel y J. Racine.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.