Competencies and skills in basic life support after two training methods: Traditional vs. Augmented reality in primary education teachers in training. A cohort study

Main Article Content

Rubén Navarro-Patón
Marcos Mecías-Calvo

Abstract

INTRODUCTION. Implementing basic life support training methods (BLS) that involve little time and yield adequate results like classic methods has been a priority in recent years. The objective of this study was to analyze the knowledge and practical skills learned during BLS training using augmented reality. METHOD. A comparative study of cohorts composed of university students was carried out [cohort 1 (classical teaching) and cohort 2 (augmented reality)]. The instruments used were: an observation sheet for the action sequence for CPR and AED; data from the Resus Anne de Laerdal mannequin; and AED. RESULTS. 185 students (125 women) with a mean age of 19.43 ± 1.35 years were recruited. Results were significantly better in cohort 2 [i.e., safety at the scene (p < .001), consciousness control (p = .006), breathing control (p = .020), call to emergency services (p = .001), mean depth of compression (p < .001), and percentage of participants who met the quality goal with the AED (p = .005)]. According to gender, there are statistically significant differences in the average depth of compression (p < .001), in favour of men, and in the percentage of correct re-expansion (p < .001) in favour of women, who spent less time in the application of an effective shock with the AED (p = .019). DISCUSSION. Students who participated in augmented reality performed better in the sequence of actions to detect cardiac arrest, achieve a medium depth of external chest compression,
and deliver a shock without making errors with the AED. For all these reasons, a BLS teaching method using augmented reality allows for obtaining equal or better results than a classic method in less time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Navarro-Patón, R., & Mecías-Calvo, M. (2025). Competencies and skills in basic life support after two training methods: Traditional vs. Augmented reality in primary education teachers in training. A cohort study. Bordon. Revista De Pedagogia, 77(2), 93–110. https://doi.org/10.13042/Bordon.2025.108043
Section
Articles
Author Biographies

Rubén Navarro-Patón, Universidade de Santiago de Compostela (España)

Profesor titular de la Facultad de Formación del Profesorado (Campus Terra, Lugo), del Dpto. de Didácticas Aplicadas (Área de Didáctica de la Expresión Corporal) de la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Director del Grupo de Investigación en Motricidad, educación física y salud e investigador del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidade de Santiago de Compostela. Sus publicaciones tratan sobre motricidad y competencia motriz, metodologías didácticas de la educación física y hábitos saludables en el alumnado.

Marcos Mecías-Calvo, Universidade de Santiago de Compostela (España)

Profesor permanente laboral de la Facultad de Formación del Profesorado (Campus Terra, Lugo), del Dpto. de Didácticas Aplicadas (Área de Didáctica de la Expresión Corporal) de la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Investigador del Grupo de Investigación en Motricidad, educación física y salud e investigador del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidade de Santiago de Compostela. Sus publicaciones tratan sobre motricidad y competencia motriz, metodologías didácticas de la educación física y hábitos saludables en el alumnado.

References

Amores-Valencia, A., Burgos, D. y Branch-Bedoya, J. W. (2022). Influence of motivation and academic performance in the use of Augmented Reality in education. A systematic review. Frontiers in Psychology, 13, 1011409. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1011409

Basanta Camiño, S., Navarro Patón, R., Freire Tellado, M., Barcala Furelos, R., Pavón Prieto, M. P., Fernández López, M. y Neira Pájaro, M. A. (2017). Evaluación del conocimiento y de las habilidades para el uso de un desfibrilador externo automatizado (DEA) por estudiantes universitarios. Un diseño cuasiexperimental. Medicina Intensiva, 41(5), 270-276. https://doi.org/10.1016/j.medin.2016.07.008

Benítez Verón, S. E., Ordano Palacios, J. V. y Ortega Filártiga, E. A. (2024). Conocimiento sobre reanimación cardiopulmonar del personal de enfermería. Revista Científica Ciencias de la Salud, 6, 01-07. https://doi.org/10.53732/rccsalud/2024.e6129

Böttiger, B. W., Lockey, A., Georgiou, M., Greif, R., Monsieurs, K. G., Mpotos, N., Nikolaou, N., Nolan, J., Perkins, G., Semeraro, F. y Wingen, S. (2020). KIDS SAVE LIVES: ERC Position statement on schoolteachers’ education and qualification in resuscitation. Resuscitation, 151, 87-90. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2020.04.021

Cheng, A., Fijacko, N., Lockey, A., Greif, R., Abelairas-Gomez, C., Gosak, L. y Lin, Y. (2024). Use of augmented and virtual reality in resuscitation training: A systematic review. Resuscitation Plus, 18, 100643. https://doi.org/10.1016/j.resplu.2024.100643

Cons-Ferreiro, M., Mecías-Calvo, M., Romo-Pérez, V. y Navarro-Patón, R. (2022). The Effects of an Intervention Based on the Flipped Classroom on the Learning of Basic Life Support in Schoolchildren Aged 10-13 Years: A Quasi-Experimental Study. Children, 9(9), 1373. https://doi.org/10.3390/children9091373

Cons-Ferreiro, M., Mecías-Calvo, M., Romo-Pérez, V., y Navarro-Patón, R. (2023). Learning of Basic Life Support through the Flipped Classroom in Secondary Schoolchildren: A Quasi-Experimental Study with 12-Month Follow-Up. Medicina, 59(9), 1526. https://doi.org/10.3390/medicina59091526

Fernandes, J., Brandão, T., Almeida, S. M. y Santana, P. (2023). An Educational Game to Teach Children about Air Quality Using Augmented Reality and Tangible Interaction with Sensors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 3814. https://doi.org/10.3390/ijerph20053814

Fundación MAPFRE (2019). Formación del alumnado. Fundación MAPFRE. https://www.fundacionmapfre.org/educacion-divulgacion/salud-bienestar/aprendiendo-juntos-salvar-vidas/formacion-alumnado/

Lago-Ballesteros, J., Basanta-Camiño, S. y Navarro-Patón, R. (2018). La enseñanza de los primeros auxilios en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos, 34, 349-355. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.65683

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2020). Boletín Oficial del Estado, 340. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-17264

Loijens, L. W. S., Brohm, D. y Domurath, N. (2017). 1. What is augmented reality? En L. W. S. Loijens (ed.), Augmented reality for food marketers and consumers (pp. 13-28). Brill | Wageningen Academic. https://doi.org/10.3920/978-90-8686-842-1_1

Luque López, L., García Pazo, P. y Molina-Mula, J. (2024). La formación en Soporte Vital Básico en la etapa escolar obligatoria. Estudio descriptivo (Training in Basic Life Support in the compulsory school stage. Descriptive study). Retos, 53, 122-129. https://doi.org/10.47197/retos.v53.102231

Luque López, L. y Molina Mula, J. (2023). El docente, figura clave en la formación en Soporte Vital Básico. Revisión sistemática (The teacher, a key figure in training in Basic Life Support. Systematic review). Retos, 49, 542-551. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97041

Mathew, R., Sahu, A., Thakur, N., Katyal, A., Bhoi, S. y Aggarwal, P. (2020). Hands-only cardiopulmonary resuscitation training for schoolchildren: A comparison study among different class groups. Turkish Journal of Emergency Medicine, 20(4), 186. https://doi.org/10.4103/2452-2473.297464

Méndez-Martínez, C., Martínez-Isasi, S., García-Suárez, M., De La Peña-Rodríguez, M. A., Gómez-Salgado, J. y Fernández-García, D. (2019). Acquisition of Knowledge and Practical Skills after a Brief Course of BLS-AED in First-Year Students in Nursing and Physiotherapy at a Spanish University. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 766. https://doi.org/10.3390/ijerph16050766

Monteiro-Carneiro, L., Sousa-Rocha, L., Correa-Teixeira, C. E. y Costa-de Miranda, A. (2022).

Práctica deliberada en ciclos rápidos en residencia multiprofesional: un estudio observacional. Revista Latinoamericana de Simulación Clínica, 4(2), 53-58. https://doi.org/10.35366/107389

Navarro-Patón, R., Cons-Ferreiro, M., Mecías-Calvo, M. y Romo-Pérez, V. (2021). Acquisition of knowledge and skills on cardiopulmonary resuscitation and use of the automated external defibrillator after a training process by Galician schoolteachers. Journal of Human Sport and Exercise, 17(4). https://doi.org/10.14198/jhse.2022.174.19

Navarro-Patón, R., Cons-Ferreiro, M. y Romo-Pérez, V. (2020). Conocimientos en soporte vital básico del profesorado gallego de educación infantil, primaria y secundaria: Estudio transversal (Pre-school, primary and secondary education Galician school teachers´ knowledge on basic life support: cross-sectional study). Retos, 38, 173-179. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75237

Navarro-Patón, R., Cons-Ferreiro, M. y Romo-Pérez, V. (2021). Conocimientos teóricos y prácticos del profesorado sobre reanimación cardiopulmonar y uso del desfibrilador externo automatizado tras un proceso de video-formación (Schoolteacher´s theoretical and skills knowledge on cardiopulmonary resuscitation and use. Retos, 42, 172-181. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86373

Navarro-Patón, R., Freire-Tellado, M., Basanta-Camiño, S., Barcala-Furelos, R., Arufe-Giraldez, V. y Rodríguez-Fernández, J. E. (2018). Efecto de 3 métodos de enseñanza en soporte vital básico en futuros maestros de Educación Primaria. Un diseño cuasiexperimental. Medicina Intensiva, 42(4), 207-215. https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.06.005

Navarro-Patón, R., Freire-Tellado, M., Mateos-Lorenzo, J., Basanta-Camiño, S., Rodríguez-López, A. y Lago-Ballesteros, J. (2020). Actividades deportivas con soporte musical: ¿una nueva forma de aprender reanimación cardiopulmonar? Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 20(78), 243-255. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.78.004

Navarro-Patón, R., Freire-Tellado, M., Pavón-Prieto, M. D. P., Vázquez-López, D., Neira-Pájaro, M. y Lorenzana-Bargueiras, S. (2017). Dispatcher assisted CPR: Is it still important to continue teaching lay bystander CPR? The American Journal of Emergency Medicine, 35(4), 569-573. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2016.12.014

Navarro-Patón, R. y Mecías-Calvo, M. (2023). Diseño de objetos en realidad aumentada para la formación inicial de maestros de Educación Primaria: una aplicación en el área de Educación Física. En Experiencias y prácticas innovadoras en la formación de profesionales de la educación (pp. 137-150). Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9044670

Olasveengen, T. M., Semeraro, F., Ristagno, G., Castren, M., Handley, A., Kuzovlev, A., Monsieurs, K. G., Raffay, V., Smyth, M., Soar, J., Svavarsdottir, H. y Perkins, G. D. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support. Resuscitation, 161, 98-114. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.009

Pardo Ríos, M., Alcázar Artero, P. M., Cánovas Martínez, C., Salas Rodríguez, J. M., Cánovas Martínez, M., Rodríguez Entrena, M. I., Ocampo Cervantes, A. B., Chicharro Luna, E. y Juguera Rodríguez, L. (2023). Impact of training schoolchildren how to perform cardiopulmonary resuscitation using stories and animated cartoons. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 46(3), e1061. https://doi.org/10.23938/ASSN.1061

Pichel López, M., Martínez-Isasi, S., Barcala-Furelos, R., Fernández-Méndez, F., Vázquez Santamariña, D., Sánchez-Santos, L. y Rodríguez-Núñez, A. (2018). Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación de los profesores. Anales de Pediatría, 89(5), 265-271. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.11.002

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria (2022). Boletín Oficial del Estado, 52. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria (2022). Boletín Oficial del Estado, 76. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-4975

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. (2022). Boletín Oficial del Estado, 82. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-5521

Ricci, S., Calandrino, A., Borgonovo, G., Chirico, M. y Casadio, M. (2022). Viewpoint: Virtual and Augmented Reality in Basic and Advanced Life Support Training. JMIR Serious Games, 10(1), e28595. https://doi.org/10.2196/28595

Rodríguez-Abad, C., Fernández-de-la-Iglesia, J.-C., Martínez-Santos, A.-E. y Rodríguez-González, R. (2021). A Systematic Review of Augmented Reality in Health Sciences: A Guide to Decision-Making in Higher Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 4262. https://doi.org/10.3390/ijerph18084262

Semeraro, F., Wingen, S., Schroeder, D. C., Ecker, H., Scapigliati, A., Ristagno, G., Cimpoesu, D. y Böttiger, B. W. (2018). KIDS SAVE LIVES—Three years of implementation in Europe. Resuscitation, 131, e9-e11. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2018.08.008

Şimşek, E. E. (2024). The effect of augmented reality storybooks on the story comprehension and retelling of preschool children. Frontiers in Psychology, 15, 1459264. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1459264

Villota, W. R. y Vascónez, J. J. (2020). La capacitación en primeros auxilios con el empleo de la Realidad Aumentada. Revista ESPACIOS, 41(13). https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/20411312.html

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.