Genderism and transphobia in physical education students of Chile

Authors

  • Fernando Maureira Cid Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación https://orcid.org/0000-0001-7607-7416
  • Elizabeth Flores Ferro Universidad Católica Silva Henríquez

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v50.99787

Keywords:

Transphobia, Gender, Genderism, Physical Education

Abstract

Genderism corresponds to the belief that there are only two genders at birth and transphobia is the discrimination and rejection of people whose birth sex does not coincide with how to identify and feel their gender expression. The objectives of the present study were to know the psychometric properties of the Genderism and Transphobia Scale in a sample of physical education students from Chile, and to study the genderism/transphobia differences according to sex and year of study. For this purpose, 277 students of the Pedagogy in Physical Education degree from two universities in the city of Santiago de Chile were evaluated. The Genderism Scale and Transphobia short version were used. The results show that the instrument is valid and reliable for this population, that men have higher levels of genderism and transphobia, and that students/students of first year achieve higher scores than students of higher years. It is recommended to replicate this research in larger samples and other PE teacher/teacher training schools.

Keywords: transphobia, gender, genderism, physical education.

References

Ali, N., Fleisher, W. & Erickson, J. (2016). Psychiatrists' and psychiatry residents' attitudes toward transgender people. Acad Psychiatry, 40(2), 268-273. https://doi.org/10.1007/s40596-015-0308-y

Barrientos, J., Espinoza, R., Meza, P., Saiz, J., Cárdenas, M., Guzmán, M., Gómez, F., Bahamondes, J. & Lovera, L. (2019). Efectos del prejuicio sexual en la salud mental de personas transgénero chilenas desde el modelo de estrés de las minorías: una aproximación cualitativa. Terapia Psicológica, 37(3), 181-197.

Carmona, K. (2021). La violencia contra las mujeres trans en los espacios públicos: entre el acoso sexual y la transfobia. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 32(1), 1-43. https://dx.doi.org/10.15359/rldh.32-1.1

Carrera, M., Lameiras, M., Rodríguez, Y. & Vallejo, P. (2014). Spanish adolescents’ attitudes toward transpeople: proposal and validation of a short form of the Genderism and Transphobia Scale, Journal of Sex Research, 51(6), 654-666. http://dx.doi.org/10.1080/00224499.2013.773577

Carrera, M., Rodríguez, Y., Lameiras, M., Vallejo, P. & Alonso, P. (2013). Actitudes hacia la diversidad sexual en estudiantes de secundaria españoles. Revista Iberoamericana de Salud y Ciudadanía, 2(2), 110-128.

Carvajal, Á. (2018). Transexualidad y transfobia en el sistema educativo. Revista Humanidades de la Universidad de Costa Rica, 8(1), 152-181. http://dx.doi.org/10.15517/h.v8i1.31467

Espinoza, M. & Rodríguez, J. (2020). Estudiantes LGBT+ y profesores universitarios. Prácticas de inclusión y exclusión en la educación superior. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 11(2), 7-29. http://dx.doi.org/10.18175/VyS11.2.2020.1

Fonseca, C. & Quintero, M. (2009). La Teoría Queer: la de-construcción de las sexualidades periféricas. Sociológica, 24(69), 43-60.

García, J., Castro, M., Perestelo, L., Rivero, A., Arias, Á. & Lorenzo, N. (2020). Midiendo las actitudes negativas y la transfobia explícita en un servicio público de salud. Index de Enfermería, 29(4), 210-214.

Gorrotxategi, M., Ozamiz-Etxebarria, N., Jiménez-Etxebarria, E. & Cornelius-White, J. (2020). Improvement in gender and transgender knowledge in university students through the creative factory methodology. Front. Psychol. 11, 367. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00367

Hill, D. & Willoughby, B. (2005). The development and validation of the Genderism and Transphobia Scale. Sex Roles, 53, 531–545. https://doi.org/10.1007/s11199-005-7140-x

Kean, E. (2021). Genderism. In Strunk, K. & Shelton, S. Encyclopedia of queer studies in education (pp.211-217). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004506725_043

Lempereur, J., Godoy, V., Fischer, F., Insunza, C. & Lazo, G. (2019). Vivencias de les jóvenes transgénero respecto a su inclusión social en Chile. Nomadías, (27), 9-31.

Lennon, E. & Mistler, B. (2014). Cisgenderism. TSQ: Transgender Studies Quarterly, 1(2), 63–64. https://doi.org/10.1215/23289252-2399623

Martínez, M. (2019). Transgénero, no es una enfermedad. Revista Cubana de Salud Pública, 45(4), e1540.

Martínez, M., Reyes, C. & Lespier, Z. (2017). Actitudes, conocimiento y distancia social de psicoterapeutas con la comunidad transgénero y transexual. Revista Puertorriqueña de Psicología, 28(1), 98–113.

Matus-Castillo, C., Serra, P., Soler, S., Vilanova, A., Flores-Rivera, C., Knijnik , J. & Luna-Villouta , P. (2023). Creencias y prácticas sobre la perspectiva de género en el profesorado de Pedagogía en Educación Física en Chile. Retos, 47, 969–977. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96869

Maureira, F. (2016). Estadística avanzada para educación física. Editorial Académica Española.

Maureira, F., Escobar, N., Flores, E., Bahamondes, V., Hadweh, M. & Serey, D. (2022). Actitudes hacia la homosexualidad y transexualidad en estudiantes de Educación Física de Chile. Retos, 43, 46-52. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88969

Maureira, F., Flores, E., Villalobos, R., Hadweh, M., Serey, D. & Prat, A. (2023). Diferencias en los niveles de homofobia y transfobia entre estudiantes de educación física y otras pedagogías de Chile. Retos, 48, 584-589. https://doi.org/10.47197/retos.v48.97208

Morata, M., Holgado, F., Barbero, I. & Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. Recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error tipo I de ji-cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362

World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Re-search Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053

Published

2023-09-15

How to Cite

Maureira Cid, F., & Flores Ferro, E. (2023). Genderism and transphobia in physical education students of Chile. Retos, 50, 1029–1034. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99787

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>