Didactic baseball teaching strategy for the professional improvement of Sub-12 pitching coaches
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v61.108774Keywords:
baseball coach, pitchers, didactic preparation, strategy, professional developmentAbstract
The didactic preparation of the baseball coach is currently shown as an important aspect to be addressed, due to the relevance it acquires to determine the quality of an efficient training process within the current sports context. That is why it is established as a justifying aspect in the research, to determine the main insufficiencies that limit the didactic action of this professional, and in turn allows to establish as the objective in the research to design a strategy for professional improvement aimed at the didactic preparation of the baseball coach. The research involved a sample of 54 coaches working in the under 12 years old category belonging to the 17 sports teams located in the municipality of Santiago de Cuba, Cuba. Among the methods used are: observation, pre-experiment and survey. The statistical methods used were descriptive statistics and inferential statistics where the non-parametric Wilcoxon test was applied. As a result, a new way of solution is shown to contribute to the improvement of the didactic preparation of the baseball coach, based on new tools that allow the systematization of knowledge in a logical and dynamic way, which will promote the coach's actions with greater mastery of the resources provided by didactics, to efficiently face the professional context in which he participates.
Keywords: baseball coach; pitchers; didactic preparation; professional development strategy; sports training planning; sports initiation.
References
Álvarez-Castillo, F., Gainza-Álvarez, E., & Jiménez-Callis, J. A. (2022). El desarrollo de talentos para el béisbol en cuba: una exigencia necesaria en la con-temporaneidad. Arrancada, 22(41), 174–195. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/446
Berekbussunova, G. ., Yerkinbekova, M. A., Komekba-yeva, L. ., Kuandykova, B. ., & Uakpaeva, U. A. . (2024). Criterios de desempeño para la formación profesional del profesorado de educación física. Revis-ta Retos, 51, 534–542. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100926
Boggiano, C. F. (2018). La preparación profesional pe-dagógica del instructor de arte en vínculo con las insti-tuciones culturales de la localidad. Revista Atlante: Cuadernos de educación y desarrollo (marzo). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/preparacion-instructor-arte.html//
Borges, Z. M., Peralta, Ll., Sánchez, E. M. & Pérez, R. E. (2019). La Didáctica en la preparación del perso-nal docente: sugerencias del Dr. Juan Virgilio López Palacio. EduMeCentro, 12(1):202-221. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=95154
Cañadas, L., Santos-Pastor, M.L, & Castejón, F.J. (2019). Competencias docentes en la formación ini-cial del profesorado de educación física (Teaching competences in physical education teacher initial trai-ning). Revista Retos, 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
Cárdenas, N. L., Villa, O. A., Sánchez, E. G. & Cruz, M. G. (2019). Acciones para la evaluación de la prepara-ción técnico-táctica en lanzadores de béisbol. Lecturas: Educación física y deportes, 23(248), 17-29. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/
Cardona, M. (2024). Relación entre los resultados de la competencia específica enseñar (2016-2021) y la Es-tructura Curricular del programa de Educación Física, Recreación y Deporte de la Unidad Central de Valle del Cauca. Retos, 51, 377–387. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100484
Carranco, J. I. A. (2020). Las competencias profesiona-les del entrenador de deportes individuales. Lecturas: Educación física y deportes, 25(271). https://doi.org/10.46642/efd.v25i271.2692
Compte, H. C. & Santana, J. C. (2016). La preparación pedagógica y deportiva de los entrenadores con un en-foque sostenible. Revista de Pedagogía y Sociedad, Vol. 19, No. 45. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/402
Cordero, V. O., Martínez, P. A. & Tabares, R. M. (2019). Metodología para el perfeccionamiento del accionar técnico táctico de los lanzadores de Béisbol. Podium Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Físi-ca, 14(2), 133-152. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522019000200133
Crespo Madera, E., Costa Acosta, J., & López Portilla, M. V. (2021). Fundamentos físicos del gesto técnico del pitcher. Podium Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 332-334 https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/885
Cruz, O. L., Villavelázquez, T. D. J. B., & Valenzuela, M. C. S. (2023). Competencias profesionales del en-trenador deportivo: Revisión sistemática. Revista Mexi-cana de Ciencias de la Cultura Física, 2(6), 1-13. https://vocero.uach.mx/index.php/rmccf/article/view/1217
Cudeiro, O., Núñez, F. & Trejo, F. C. (2020). Modelo didáctico para la identificación de posibles talentos en el béisbol con enfoque socio constructivista. Arranca-da, vol 20. Num 36. 105-116. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/310
Chaviano, M. L., & Batista, R. D. (2022). La preparación teórica del entrenador deportivo: Una necesidad des-de el posgrado. SAPIENTIAE, 8(1), 84-95. http://publicacoes.uor.ed.ao/index.php/sapientiae/
Díaz, R. C., Velázquez, T. C. & Sarria, T. (2020). La dimensión didáctica del proceso de preparación y su-peración de directivos: los métodos y las formas. Con-rado, 16(74), 364-369. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300364&lng=es&tlng=es.
Durañona Nápoles, H. A., Pons Gámez, Y., Gil López, Y., & Crispin Castellanos, D. (2021). Indicadores de rendimiento deportivo para el proceso de selección del lanzador abridor. Podium. Revista de Ciencia y Tec-nología en la Cultura Física, 16(2), 395-407. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1003
Gámez, Y. P., Nápoles, H. D. & López, Y. G. (2021). La selección deportiva de los lanzadores abridores de Béisbol. Olimpia, 18(2), 744-756. https//revistas.udg.co.cu
García, R. & Cordero, V. O. (2020). Instrumento para el control y evaluación del accionar técnico-táctico de los lanzadores de béisbol. Podium, 15(1), 72-83. http://scielo.sld.cu/
García-Rodríguez, M., Armela-Suarez, E., & Trejo-del Pino, F. C. (2020). Modelo didáctico de integración de la preparación técnica y morfofuncional en la Lu-cha Libre. Arrancada, 20(37), 278-289. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/338
González, O. C., Fonseca, R. P., & del Pino, F. C. T. (2023). Sistema didáctico para la identificación de po-sibles talentos en el béisbol en la iniciación deportiva. Arrancada, 23(46). https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/662
Lanza Reyes, Y. Y., Ramos Quián, Y., Machuat Santana, G., & Domínguez García, J. (2019). Programa de ca-pacitación no formal para la preparación de entrena-dores de fútbol de la liga de tercera división en Danlí, Honduras. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), 71-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6794762
Loyola Fernández, R. I., Mesa Sánchez, L., & Peña Peña, Y. (2022). Alternativa didáctica para el entrenamiento del desmarque en los balonmanistas pioneriles. Cien-cia y Deporte, 7(2), 62-73. http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/cienciaydeporte/
Méndez-Urresta, E. M., Ortiz-Arciniega, J. L., Méndez-Carvajal, E. P., & Méndez-Carvajal, V. C. (2023). Perfil pedagógico del docente entrenador de taek-wondo. Revista Conrado, 19(93), 424-435. https://conrado.ucf.edu.cu/
Morales-Ocaña, A., Massó-Guijarro, B., & Pérez-García, P. (2024). Necesidades formativas de los en-trenadores de fútbol adaptado. Revista Retos, 53, 590-597. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index
Nogueira, G. A., Cubillas, F. & González, Z. (2018). Reflexiones teóricas sobre la preparación del docente para la orientación profesional en Angola. Pedagogía y Sociedad, 21(52), 162-186. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/691
Odriozola Guitart, S., & Rodríguez Martínez, A. (2020). Apuntes para el perfeccionamiento de la gestión de-portiva en Cuba: El caso del béisbol. PODIUM - Revis-ta De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 15(3), 678–693. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1018
Paez, J. C., Hurtado Almonacid, J., Abusleme Allimant, R., Reyes Amigo, T., Yáñez Sepúlveda, R., Basch-mann Celis, M. P., Vásquez Bravo, C., González Jil, S., & Romero Sepúlveda, B. (2024). Prácticas peda-gógicas de un profesor eficaz en la Formación Inicial de profesores y profesoras de Educación Física, según académicos y estudiantes. Revista Retos, 51, 47–57. https://doi.org/10.47197/retos.v51.94734
Pavón, R. P., Sánchez, D. C., Almaguer, T. T., & Bárza-ga, O. M. (2023). Acciones educativas para favorecer los valores patriotismo y responsabilidad en alumnos de iniciación en el beisbol en el municipio de Yara de la provincia Granma. (Original). Revista científica Olimpia, 20(3), 283-306. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/4079
Peña López, O. A., González Díaz, H. L., Pérez Macias, Y., Torres Aguila, A. M., Mena Perez, O., & Mora Abreu, J. L. (2022). Biomecánica de la técnica del lanzamiento en el Staff de picheo del béisbol. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 7(2), 37-44. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/356
Pérez-Reina, A., Riol-Hernández, M., & García-Cotelo, J. C. (2024). Desempeño profesional pedagógico de los entrenadores para planificar el entrenamiento en pesistas escolares. Educación y sociedad, 22(1), 90-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/
Pérez, W. A., De la Paz, J. E. & Cañizares, R. G. (2020). Estrategia de superación en biomecánica para entre-nadores de pitcheo del Béisbol de alto rendimiento. Pedagogía y Sociedad, 23 (57). http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/904
Pons, Y., Crispín, D., Gil, Y. & Durañona, H. (2021). La selección deportiva de los lanzadores de Béisbol. Ciencias de la cultura física y del deporte, 18(49), 106-116. https://deporvida.uho.edu.cu/
Rojas, M. G. Q. (2022). Las competencias profesionales del entrenador de deporte adaptado. Revista Conecta Libertad ISSN 2661-6904, 6(2), 1-20. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/275
Sampieri, R.; Collado, C. & Baptista, M. P. (2010). Me-todología de la investigación. Interamericana editores, s.a.
Vega, L. (2018). Preparación profesional en la atención a los estudiantes con discapacidad de los maestros del sistema general de enseñanza elemental en Puerto Ri-co. Cuestiones Pedagógicas, 27, pp. 157-176. http://dx.doi.org/10.12795/CP.2018.i27.10
Villaverde- Caramés, E., Fernández-Villarino, M., Toja-Reboredo, B., & González-Valeiro, M. (2021). Revi-sión de la lite-ratura sobre las características que defi-nen a un buen docente de Educación Física: conside-raciones desde la formación del profesorado. Retos, 41, 471-479. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.84421
Uquillas, I. (2018). La preparación didáctica de los do-centes y su Influencia en la atención de niños con tras-torno por déficit de atención e hiperactividad de edu-cación general básica elemental. (Tesis de maestría). Universidad Laica Vicente Rocafuerte. Guayaquil. Ecuador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.