Relationship of existential nihilism and intra- and interpersonal skills and academic stress in physical education students in Chile
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v53.102377Keywords:
nihilism, interpersonal skill, intrapersonal skill, academic stress, physical educationAbstract
Existential nihilism corresponds to the belief that existence is meaningless. The objectives of the present research are to know the psychometric properties of the Existential Nihilism Scale in students of Physical Education of Chile and to relate the levels of existential nihilism with the interpersonal, intrapersonal ability and academic stress. The first sample consisted of 285 students of Pedagogy in Physical Education which was used to know the psychometric properties of the Existential Nihilism Scale. A second sample of 244 Physical Education Pedagogy students was used to relate existential nihilism scores and inter and intrapersonal skills and academic stress. The results show low levels of nihilism in the sample, with a negative relationship between nihilism and intra- and interpersonal skills, similarly there is a negative relationship between nihilism and strategies to deal with the stress of the sample. A positive relationship between nihilism and academic stress was also observed.
Keywords: nihilism, interpersonal skill, intrapersonal skill, academic stress, physical education
References
Aguayo, L. & López, C. (2016). Estrés académico en estudiantes de cuarto año de Educación Diferencial de la universidad de Concepción. Memoria de pregrado, Universidad de Concepción, Chile.
Ávila, A. (2019). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora, calidad e innovación de la escue-la. REDIPE, 8(5), 131-144.
Barraza, A. & Acosta, M. (2007). El estrés del examen en educación media superior. Caso: Colegio de Ciencias y Hu-manidades de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Innovación Educativa, 7(37), 17-37.
Barraza, A. (2007). Propiedades psicométricas del Inventario SISCO del estrés académico. Psicología Científica, 9(10).
Barrera, G., Cuevas, M., Espinosa, T., Miranda, D., Flores, E., & Monrroy, K. (2022). Relación de actividad física y ejer-cicio físico con el estrés académico en estudiantes de Educación Física y Kinesiología de Chile. Revista Educación Físi-ca Chile, 275, 1-15.
Bravo, J. (2009). La angustia y la risa: la experiencia del nihilismo. La Lámpara de Diógenes, 18-19, 121-139.
Cárcamo, N., Cartes, J., Oñate, J. & Torres, C. (2017). Estrés en estudiantes de diferentes áreas académicas en una Universidad Privada, Concepción 2017. Memoria de pregrado, Universidad de Las Américas, Chile.
Deci, E. & Ryan, R. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behav-ior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Extremera, N. & Fernández, P. (2004). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15(2), 117-137.
Forsythe, J. & Mongrain, M. (2023). The Existential Nihilism Scale (ENS): theory, development, and psychometric eval-uation. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, . https://doi.org/10.1007/s10862-023-10052-w
Frankl, V. (1985). Man's search for meaning. Simon & Schuster.
Frankl, V. (1990). Psicoanálisis y Existencialismo: de la psicoterapia a la logoterapia. Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (1983). Frames of mind. Basic Books.
Jerez, M., & Oyarzo, C. (2015). Estrés Académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de los Lagoa Osorno. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 53(3), 149-157. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002
Maureira, F. & Bahamondes, V. (2013). Estilos de aprendizaje de Kolb de los estudiantes de educación física de la UM-CE y UISEK de Chile. Revista Estilos de Aprendizaje, 11(11), 139-150.
Maureira, F. (2016). Estadística avanzada para educación física. Editorial Académica Española.
Maureira, F., Espinoza, E. & Gálvez, C. (2015). Inteligencia emocional en estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Gaceta de Psiquiatría Universitaria, 11(3), 299-305.
Maureira, F., Flores, E., Ramírez, M., Cortes, B. & Hernández, P. (2021). Relación de los estilos de aprendizaje, inteli-gencia emocional, inteligencias múltiples y detección emocional en estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 22(2), 1-13. https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.1
Maureira, F., Flores, E., Sepúlveda, S., Lagos, B., Contreras, S., Maureira, G., & González, V. (2023). Inteligencia emo-cional en estudiantes de Educación Física. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 24(1), 1-12. https://doi.org/10.29035/rcaf.24.1.7
Maureira, F., Méndez, T. & Soto, C. (2014). Inteligencias múltiples en estudiantes de educación física de La USEK de Chile. Revista de Ciencias de la Actividad Física UCM, 15(2), 53-62.
Montenegro, J. (2020). La inteligencia emocional y su efecto protector ante la ansiedad, depresión y el estrés académi-co en estudiantes universitarios. Rev. Tzhoecoen, 12 (4), 449-461.
Morata, M., Holgado, F., Barbero, I. & Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error tipo I de ji-cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362
Navarrete, C., Flores, M., Gutiérrez, P. & Ulloa, O. (2022). Salud mental y el desarrollo de habilidades socioemociona-les en tiempos de Pandemia de la COVID-19 en estudiantes de Nivel Medio Superior y Superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(3), 1-20.
Nietzsche, F. (1886). Jenseits von Gut und Böse. Vorspiel einer Philosophie der Zukunft. Naumann.
Salovey, P. & Mayer, J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Stillman, T., Baumeister, R., Lambert, N., Crescioni, A., DeWall, C. & Fincham, F. (2009). Alone and without purpose: Life loses meaning following social exclusion. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4), 686-694.
World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Yamila, D. & Donolo, D. (2010). Una medida de las inteligencias múltiples en contextos universitarios. Revista Electróni-ca de Desarrollo de Competencias, 6(2), 23-33.
Zamudio, D. (2021). Sentido de vida y salud mental. Revista de Investigación en Psicología, 24(2), 183-192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.