Equipment, educational level, uses of mobile phone of doctoral students from Pedagogic Experimental Libertador University
PDF

Métricas alternativas

Palabras clave

Higher education
postgraduate education
e-learning
m-learning
multivariate analysis

Cómo citar

Mireles, M. del C., Ortega Carrillo, J. A., & Fuentes Esparrell, J. A. (2018). Equipment, educational level, uses of mobile phone of doctoral students from Pedagogic Experimental Libertador University. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (52), 229–243. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.16

Resumen

This article is part of a quantitative and descriptive investigation, whose main objective was to classify doctoral students from Pedagogic Experimental Libertador University (UPEL), working as teachers in different education subsystems in Venezuela. The investigation focused on the following elements from e-learning and m-learning: equipment, educational level, personal and educational use of mobile phone. As part of the methodology, multivariate analysis techniques were used: Categorical Principal Components Analysis (CATPCA) and Cluster Analysis. The results show that the doctoral students were equipped and used ICT and mobile phone in their daily lives. However, only 4% of the sample was innovative in the educational use of mobile phone, while 26% of the sample was not creative in the use of ICT on the Internet, and they did not use the mobile phone for the learning process. Likewise, 14% of the doctorates samples use very little technology in their educational practice. 98% did not have an educational level in m-learning, their only knowledge, in this area, was self-taught. They do not know in depth the educational use of ICT, and in particular, the learning opportunities offered by the mobile phone.
https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.16
PDF

Citas

Anderberg, M. (2014). Cluster analysis for applications: probability and mathematical statistics: a series of monographs and textbooks (Vol. 19). Academic Press.

Area, M. & Adell, J. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord): Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe, Málaga, pags. 391-424. Available in: http://www.researchgate.net/profile/Manuel_Area/publication/216393113_E-Learning_ensear_y_aprender_en_espacios_virtuales/links/0c96051ebd02aca366000000.pdf (Consulted 06/10/ 2013).

Benítez, J., Ramirez, A., Zamora, J. & Delgadillo, P. (2015). Eficiencia del uso de los dispositivos móviles en ambientes educativos de nivel superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo ISSN: 2007-2619, (10).

Bernal, J., Martínez, S., and Sánchez, J. (2004). Modelización de los factores más importantes que caracterizan un sitio en la red. XII Jornadas de Asepuma. Available in: http://www.um.es/asepuma04/comunica/bernal_martinez_sanchez.pdf (Consulted 07/10/ 2014).

Bojórquez, M., López, L., Hernández, M., & Jiménez, E. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso

Castaño, C. & Cabero, J. (Coords) (2013). Enseñar y Aprender en Entornos M-Learning. Madrid: Síntesis Editorial.

CONATEL (2016). Cifras anuales del Sector Telecomunicaciones. Available in: http://www.conatel.gob.ve/estadisticas-anuales-y-trimestrales/?target=indicadores-anuales (Consulted 08/08/2016).

Cuadras, C. (1991). Métodos de Análisis Multivariante. Promociones y Publicaciones Universitaria. SA Barcelona.

Díaz, V. (2002). Técnicas de Análisis Multivariante para investigación social y comercial. Madrid: Rama

Dutt, A., Ismail, M. A., & Herawan, T. (2017). A Systematic Review on Educational Data Mining. IEEE Access. IEEE Access , vol.PP, no.99, pp.1-1 Available in: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=7820050&isnumber=6514899 (Consulted 02/20/2017).

Etxeberría, J. & Tejedor, F. (2005). Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla.

García, I. Peña-López, I., Johnson, L., Smith, R., Levine, A. & Haywood, K. (2010). Informe Horizon: Edición Iberoamericana 2010. Austin, Texas: The New Media Consortium. Available in: http://www.nmc.org/pdf/2010-Horizon-Report-ib.pdf. (Consulted 02/16/2012).

González-Martin, P., Díaz-Pascual, A., Torres-Lezama, E. & Garnica-Olmos, E. (1994). Una aplicación del análisis de componentes principales en el área educativa. Economía, 9, 55-72.

Hernández, G., García, C., & Navarrete, M. (2015). Inclusión de las TICS en el trabajo académico de los profesores universitarios. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. 2. Available in: http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/238/284. (Consulted 11/30/2015).

Hernández, R., Fernández, S., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill México.

Johnson, D. E. (1998). Applied multivariate methods for data analysts. Duxbury.

Johnson, L., Adams, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: Edición Educación Superior 2015. Austin, Texas: The New Media Consortium.. Available in: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HE-ES.pdf (Consulted 01/14/2016).

Kukulska-Hulme, A., Sharples, M., Milrad, M., Arnedillo-Sánchez , I., & Vavoula, G. (2011). The genesis and development of mobile learning in Europe. In: Parsons, David ed. Combining E-Learning and M-Learning: New Applications of Blended Educational Resources. Hershey, PA: Information Science Reference (an imprint of IGI Global), 151–177. Available in: http://www.igi-global.com/bookstore/titledetails.aspx?TitleId=47399 (Consulted 07/08/2012).

López, P. (2013). Redes para la socialización: una experiencia en enseñanza secundaria. Doctoral thesis. Murcia Universit. Spain.

Mardia, K., Kent, J., & Bibby, J. (1979). Multivariate Analysis. London. Academic Press, Inc.

Mendoza, M. (2011). Elaboración y validación del cuestionario:"Desempeños profesionales de directivos y profesores en pro de una educación creativa: evaluación y autoevaluación desde la perspectiva docente". Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 36 (21), 51-70.

Meulman, J. & Heiser, W. (1989). SPSS Categories 20. Chicago: SPSS. Available in: ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Categories.pdf (Consulted el 07/18/2012).

Molina, O., & Espinosa de los Monteros, E. (2010). Rotación en análisis de componentes principales categórico: un caso práctico. Metodología de encuestas, 12, 63-88.

Morales, J. (2004). Aplicación e interpretación de técnicas de reducción de datos según escalamiento óptimo:(Análisis de correspondencia múltiple y análisis de componentes principales categóricos). University of Chile.

Morles, V. (2004). La Educación de Postgrado en Venezuela. [Online document]. Available in: http//www.iesalc-unesco.org.ve/Estudiosregionales. (Consulted 05/18/2012).

Navarro, C., Molina, A., Redondo, M., & Juárez, R. (2015). "Framework para Evaluar Sistemas M-learning: Un Enfoque Tecnológico y Pedagógico" VAEP-RITAV 1 (3), 38-45. Available in: http://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/399/1/201503-uploads-VAEP-RITA.2015.V3.N1.A7.pdf. (Consulted 11/28/ 2015).

Pla, L. (1986). Análisis Multivariado: Método de Componentes Principales. Instituto Interamericano de Estadística. Sec. General de la OEA Washington, D.C. 89 p.

Porras, E. (2013). Implantación del sistema de gestión de la calidad en las instituciones públicas de educación preescolar, básica y media del municipio de Villavicencio (Colombia): estudio de casos múltiples. Doctoral Thesis. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España. Available in: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Eporras/Documento.pdf (Consulted 08/01/2013).

Sharples, M., Arnedillo-Sánchez, I., Milrad, M., & Vavoula, G. (2009). Mobile Learning. Technology-Enhanced Learning, 233-249.

Sharples, M., Kloos, C. D., Dimitriadis, Y., Garlatti, S., & Specht, M. (2015). Mobile and Accessible Learning for MOOCs. Journal of interactive media in education, 2015(1), Art-4. Available in: http://jime.open.ac.uk/jms/article/view/jime.ai/556 (Consulted 05/10/2015).

UNESCO (2013). UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning. Available in: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf (Consulted 06/07/2014).

Vicente-Villardón, J. (2002). Análisis de componentes principales. Cataluña: UOC, Departamento de Estadística. Available in: http://benjamindespensa.tripod.com/spss/ACP.pdf (Consulted 04/14/2012).

Yot, C. & Marcelo, C. (2013). Tareas y competencias del tutor online. ProfesoradoRevista de Currículum y Formación de Profesorado [en línea] 17(2), 305-325. Available in: http://www.uacm.kirj.redalyc.redalyc.org/articulo.oa?id=56729526018. (Consulted 12/01 2015).

Zaveri, S. H., & Jariwala, D. R. (2016). Analysis of Students Enrollment in Government And Private Schools in India Using Classification Mining. Global Journal For Research Analysis, 5(4).

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.