Flipped learning model enriched with gamification educational platforms for learning geometry
PDF (Español/English) (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Flipped Learning
gamificación
TIC
educación matemática
geometría Flipped Learning
gamification
ICT
Mathematics education
Geometry

How to Cite

Moral-Sánchez, S. N., Sánchez Compaña, M. T., & Sánchez-Cruzado, C. (2022). Flipped learning model enriched with gamification educational platforms for learning geometry: [Flipped learning model enriched with gamification educational platforms for learning geometry]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 65, 149–182. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93538

Abstract

The proposal of this study is to show the improvement produced using the Flipped Learning model, in combination with gamification techniques, in a secondary school geometry classroom, considering an action-research framework. The research was carried out during two academic years, with the same class group. It was started from a traditional model in an initial stage. It was continued to an intermediate stage in which a Flipped Learning model was implemented. Finally, the model was improved with an educational platform that integrated gamification elements (Classcraft). The evidences were analysed from the cognitive dimension, the social dimension and the motivational dimension, to compare the results of each stage. The improvements are produced sequentially from the initial stage. The best results are achieved in terms of academic performance, participation and motivation of students, social interaction and attention to diversity in the last stage.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.93538
PDF (Español/English) (Español (España))

References

Aguirre, J.P.S., & Moyano, E.M.J. (2021). Flipped learning como metodología emergente e innovadora en la educación superior. Revista Imaginario Social, 4(2),265-285.

Albornoz-Acosta, J.A., Maldonado-Cid, J.G., Vidal-Silva, C.L., & Madariaga, E. (2020). Impacto y recomendaciones de clase invertida en el proceso de enseñanza-aprendizaje de geometría. Formación universitaria, 13(3), 3-10.

Ariani, Y., Helsa, Y., Ahmad, s., & Prahmana. (2017). Edmodo social learning network

for elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 3-4.

Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 65-80.

Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1–9.

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach every student in every class every day. ISTE.

Breda, A. (2020). Características del análisis didáctico realizado por profesores para justificar la mejora en la enseñanza de las matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34, 69-88.

Carrillo, M.V. (2021). Plataformas Educativas y herramientas digitales para el aprendizaje. Vida Científica Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, 9(18), 9-12.

Demir, K., & Akpinar, E. (2018). The Effect of Mobile Learning Applications on Students' Academic Achievement and Attitudes toward Mobile Learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 48-59.

Elles, L. M., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza–aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Revista de la Asociación Interacción Persona Ordenador, 2(1), 7-16.

Erdemir, N., & EKSİ, G.Y. (2019). The perceptions of student teachers about using an online learning environment ‘Edmodo’in a ‘flipped classroom’. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 174-186.

García-Ruiz, R., Bonilla-del-Rio, M., & Diego-Mantecón, J.M. (2018). Gamificación en la Escuela 2.0.

En A. Torresy L. Romero (Eds.). Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la Comunicación y la Educación (71-96). Abya-Yala.

González-Mari, J.L. (2020). Claves para una educación matemática humanista. Uno, 88, 49-59.

Gutiérrez, A., Ramírez, R., Benedicto, C., Beltrán-Meneu, M. J., & Jaime, A. (2018). Visualization Abilities and Complexity of Reasoning in Mathematically Gifted Students’ Collaborative Solutions to a Visualization Task: A Networked Analysis. Visualizing Mathematics (pp. 309-337). Springer.

Hwang, G.J., Chang, S.C., Song, Y., & Hsieh, M.C. (2020). Powering up flipped learning: An online learning environment with a concept map-guided problem-posing strategy. Journal of Computer Assisted Learning, (pp. 1-17). https://doi.org/10.1111/jcal.12499

İbili, E. (2019). The use of dynamic geometry software from a pedagogical perspective: current status and future prospects. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 337-355.

Illescas-Cárdenas, R.C., García-Herrera, D.G., Erazo-Álvarez, C.A., & Erazo-Álvarez, J.C. (2020). Aprendizaje Basado en Juegos como estrategia de enseñanza de la Matemática. CIENCIAMATRIA, 6(1), 533-552. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.345

Jorge-Vázquez, J., Náñez-Alonso, S.L., Sanz-Bas, D., & Chivite-Cebolla, M.P. (2020). Nuevas tecnologías educativas al servicio del enfoque pedagógico Flipped Learning. Contribuciones de la Tecnología Digital en el Desarrollo Educativo y Social; REDINE, 102-111.

Moral-Sánchez, S.N. (2019). Una experiencia inclusiva de gamificación en el aula de matemáticas. Uno: revista de didáctica de las matemáticas, 84, 45-50.

Moral-Sánchez, S.N, Sánchez-Compaña, M.T. & Romero-Albaladejo, I. (2020). Construyendo sólidos arquimedianos con ayuda de la realidad aumentada: una experiencia innovadora en educación secundaria. En García, G.G., Navas-Parejo, M.R., Jiménez, C.R., & de la Cruz Campos, J.C. (Eds.). Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional. Dykinson S.L.

Moreno Guerrero, A.J., Soler Costa, R., Marín Marín, J.A., & López Belmonte, J. (2021). Flipped learning and good teaching practices in secondary education. Comunicar, 68, 107-117. https://doi.org/10.3916/C68-2021-090.

Núñez, R. P., Suárez, C. A. H., & Castro, W. R. A. (2021). Gamificación y evaluación formativa en la asignatura de matemática a través de herramienta web 2.0. Boletín Redipe, 10(7), 243-261.

Parra-González, M. E., López Belmonte, J., Segura-Robles, A., & Fuentes Cabrera, A. (2020). Active and emerging methodologies for ubiquitous education: Potentials of flipped learning and gamification. Sustainability, 12(2), 602.

Poonpaiboonpipat, W. (2021, March). Pre-service mathematics teachers’ perspectives on STEM-based learning activities. Journal of Physics: Conference Series 1835 (1), 12081-12083

Rodríguez Arce, J., & Juárez Pegueros, J. P. C. (2017). Impacto del m-learning en el proceso de aprendizaje: habilidades y conocimiento. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 363-386.

Romero Rodríguez, A., & Espinosa Gallardo, J. (2019). Gamificación en el aula de educación infantil: Un proyecto para aumentar la seguridad en el alumnado a través de la superación de retos. Edetania, (56), 61-82.

Sánchez Cabrero, R., Costa Román, Ó., Mañoso Pacheco, L., Novillo López, M., & Pericacho Gómez, F. (2019). Orígenes del conectivismo como nuevo paradigma del aprendizaje en la era digital. Revista Educación y Humanismo,113-136.

Sánchez-Cruzado, C. (2017). Flipped classroom. La clase invertida, una realidad en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. (Tesis doctoral) Universidad de Málaga. España.

Santiago, R., & Bergmann, J. (2018). Aprender al revés. Flipped learning 3.0 y metodologías activas en el aula. Paidós Educación.

Sipone, S., Abella-García, V., Rojo, M., & dell’ Olio, L. (2021). Using ClassCraft to Improve Primary School Students’ Knowledge and Interest in Sustainable Mobility. Sustainability, 13(17), 9939. http://dx.doi.org/10.3390/su13179939

Torres-Toukoumidis, A., Romero-Rodríguez, L.M., Pérez-Rodríguez, M.A., & Björk, S. (2018).

Modelo Teórico Integrado de Gamificación en Ambientes E-Learning (E-MIGA). Revista Complutense de Educación, 29 (1), 129-145. https://doi.org/10.5209/RCED.52117

Widyaningrum, H.K., Hasanudin, C., Fitrianingsih, A., Novianti, D.E., Saddhono, K., & Supratmi, N. (2020). The Use of Edmodo Apps in Flipped Classroom Learning. How is the Students' Creative Thinking Ability? Ingénierie des Systèmes d Inf., 25(1), 69-74.

Zamar, M.D.G., & Segura, E.A. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 75-91.

Zhang, Q., Yu, L., & Yu, Z. (2021). A Content Analysis and Meta-Analysis on the Effects of Classcraft on Gamification Learning Experiences in terms of Learning Achievement and Motivation. Education Research International, 2021. https://doi.org/10.1155/2021/9429112

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.