The professional practice of social agents in youth leisure: strategies for intervention
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.08Keywords:
social networks basic, vocational training, vulnerable youth, leisure, interactivity, social interactionAbstract
This paper analyses the professional practice of thirty-four social agents who work in the field of youth leisure in Spain. It focuses on the strategies they use in intervention, namely objectives; inter- and intra-institutional methodology and coordination; funding sourc¬es; communication and dissemination strategies; and evaluation system. The main objectives were to identify professional practice in youth leisure from the perspective of social agents and define indicators that could serve as a starting point for identifying good practices in this field. The methodological framework used evaluative research that was diagnostic, explorato¬ry and descriptive in nature. A pilot study was conducted. Data on the professional practice of the respondents were initially collected by the use of an open-ended questionnaire, followed by the administration of a closed questionnaire based on the content analysis of the answers given to the first questionnaire. The aim was to identify common indicators of professional practice and establish a benchmark that could be validated. The results identified eight key indicators that could be used as benchmarks to develop high-quality intervention in youth leisure, which relied on the work and the assessment of the experts consulted.Downloads
References
Agencia para el voluntariado y la participación social (Bolunta). (2002). Los indicadores de evaluación. Retrieved from http://www.bolunta.org/manual-gestion/proyectos3d.asp (Última revisión en Octubre de 2017)
Asociación Española para la calidad (QAEC). (2017). Indicadores. Retrieved from https://www.aec.es/web/guest/cen¬tro-conocimiento/indicadores (Última revisión en Octubre de 2017)
Boletín del observatorio de la exclusión social. (2017). Buenas prácticas inclusivas. Retrieved from http://edit.um.es/ exclusionsocial/buenas-practicas-inclusivas/ (Última revisión en Octubre de 2017)
Doistua Nebreda, J, Pose Porto, H.M., & Ahedo González, R. (2016). Espacios, experiencias de ocio y participación de la juventud: contribución a los modelos de gestión e intervención a partir del análisis de buenas prácticas. Contextos educativos, 19, 133-145.
Fantova, F. (2007). Repensando la intervención social. Documentación social, 147, 183-198.
Francés, F.J. (2008). El laberinto de la participación juvenil: estrategias de implicación ciudadana en la juventud. Revista OBETS, 2, 35-51.
FEAPS. (2007). Servicios de ocio. Indicadores. Madrid: Inédito. Retrieved from http://www.plenainclusionmurcia.org/ feaps/FeapsDocumentos.NSF/08db27d07184be50c125746400284778/c884d5c9a92cac09c12574d6004fffa0/$FI¬LE/Indicadores%20de%20S.%20Ocio%20-%20definitivo.pdf (Última revisión en Octubre de 2017)
García, M.C., & Del Hoyo, M. (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Zer, 18(34), 111-125.
García-Castilla, F.J., de-Juanas Oliva, Á., & López-Noguero, F. (2016). La práctica de ocio deportivo de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Revista de Psicología del Deporte 25(2), 27-32.
Marí, R. (2007). Propuesta de un modelo de diagnóstico en educación”. Bordón, 59(4), 611-626.
Martínez Rizo, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, 35, 50-62. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n35/n35a4.pdf (Última revisión en Octubre de 2017)
Mondragón Pérez, A.R. (2002). ¿Qué son los indicadores?. Revista de información y análisis, 19, 52-58. Retrieved from http://www.orion2020.org/archivo/sistema_mec/10_indicadores2.pdf (Última revisión en Octubre de 2017)
Orte, C., Amer, J., Pascual, B., & Vaqué, C. (2014). La perspectiva de los profesionales en la evaluación de un programa de intervención socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 24, 163-182.
Paz Rueda, A.L., & Unás Camelo, V. (2010). Fisuras en los discursos de la intervención social contemporánea. Revista CS, 1, 217-237.
Pérez Juste, R. (Ed.) (2000). La evaluación de programas educativos: Conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 261-287.
Pérez-Serrano, G., Poza-Vilches, F., & Fernández-García, A. (2016). Criterios para una intervención de calidad con jóve¬nes en dificultad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 51-69.
Picado, X. (1999). Hacia la elaboración de indicadores de evaluación. Perspectiva educacional, 43, 11-33. Retrieved from http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000088.pdf (Última revisión en Octubre de 2017)
Plataforma de ONG de Acción Social (2010). Plan Estratégico del Tercer Sector de Acción Social. Propuestas para mejorar la financiación pública del tercer sector de acción social. Retrieved from http://www.plataformaong.org/ planestrategico/fichaBibliotecaPE.php?id=191 (Última revisión en Octubre de 2017)
Poza-Vilches, M.F., Pozo-Llorente, M.T., Gutiérrez-Pérez, J., & López-Alcarria, A. (2017). Healthy and sustainable youth leisure: needs evaluation, strengths and challenges of profesional practice seen from the Delphi Methodology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 998-1004.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9(5). Retrieved from http://www.nnstoy. org/download/technology/Digital%20Natives%20%20Digital%20Immigrants.pdf (Última revisión en Octubre de 2017)
Quintero Uribe, V.M. (1996). Evaluación de Proyectos Sociales. Construcción de indicadores. Fundación FES: Colombia.
San Fabián, J.L. (2014). Evaluar programas socioeducativos en tiempos de crisis: un enfoque organizacional. Oviedo: Trabe.
Vecina-Merchante, C., Alomar-Marí, P., Segura-Rotger, A., & Efedaque-Aguilar, J. (2016). Promoviendo la participación juvenil desde la comunidad. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social, 6(11), 121-142.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


