Educational policies, inclusive leisure and social equity in the face of the new futures of education
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.01Keywords:
right to education, social equity, inclusive education, leisure education, educational policiesAbstract
Placing its main arguments in the values that equity and social inclusion invoke, from a historical perspective, the text we present emphasizes the important role that educational policies have in the achievements associated with a better future for people and society. Despite this, the relevance that their discourses and practices have acquired –in convergence with those that name cooperation and solidarity, peace, freedom or social justice– in international declarations is not obvious, committing their initiatives to a double challenge: on the one hand, to guarantee the right to quality education throughout life, expanding and diversifying educational opportunities, ways of educating and being educated in society; on the other, harnessing the transformative potential of education as a global public good, in the transition towards a future that is more liveable and sustainable, ecologically and socially. Imagining it and building it requires a new social contract for education, in which leisure –as a third generation right, with which a response to basic needs related to rest, recreation, personal development, well-being or quality of life– needs to reconcile freedom with equality, inclusion with changes and processes of technological, social, cultural transformation, etc. so that no one is left behind.
Downloads
References
Bolívar, A. (2005). Equidad Educativa y Teorías de la Justicia, REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 42-69.
Bregman, R. (2021). Dignos de ser humanos: una nueva perspectiva histórica de la humanidad. Anagrama.
Carabaña, J. (2016) El Informe Coleman, 50 años después. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 9, 9-21.
Caride, J. A. (2017). Lo que el tiempo esconde, o cuando lo social necesita de la pedagogía. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 32, 17-29. https://doi.org/10.7179/PSRO_2018.32.02
Caride, J. A. (2020). Educar y educarnos a tiempo, pedagógica y socialmente. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 395-413. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-03
Caride, J. A., Vila, E. S. y Martín, V. M. (coords.) (2018). Del derecho a la educación a la educación como derecho: reflexiones y propuestas. GEU Editorial.
Caride, J. A. y Gradaílle, R. (2019). Social Time, Gender and Education. En V. Pérez-de-Guzmán, E. Bas-Peña y M. Machado-
Casas (coords.), Gender Issues in Latin America and Spain (pp. 15-38). Peter Lang Verlag.
Caride, J. A., Gradaílle, R. y Caballo, M. B. (coords.) (2020). Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes. Octaedro.
Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura, vol. I. Alianza.
Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre: Un desafío para la democracia. Paidós.
Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: modelos y propuestas. Universidad de Deusto.
Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana-UNESCO.
Díez, E. J. y Rodríguez, J. R. (coords.) (2021). Educación crítica e inclusiva para una sociedad poscapitalista. Octaedro.
Dubet, F. (2015). ¿Por qué preferimos la desigualdad? (aunque digamos lo contrario). Siglo XXI Editores.
Duru-Bellat, M. (2003). Inégalités sociales à l’école et politiques éducatives. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación de la UNESCO (IIPE).
Field, S., Kuczera, M. y Pont, B (2007). No More Failures: Ten Steps to Equity in Education. OCDE.
Fraser, N. (2000). Rethinking Recognition. New Left Review 3, 107-120.
Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: Redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99.
Fraser, N. y Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. Morata.
Global Education Monitoring Report, GEM (2020). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020. Inclusión y educación: todos, sin excepción. https://gem-report-2020.unesco.org/es/inicio/
Global Education Monitoring Report, GEM (2022). South Asia, non-state actors in education: who chooses? Who loses? https://www.unesco.org/gem-report/en/2022-south-asia
González-Faraco, J.C., Luzón, A. y Torres, M. (2012). La exclusión social en el discurso educativo: un análisis basado en un programa de investigación. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20, 1-20. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/1050/995
Leif, J. (1992). Tiempo libre y tiempo para uno mismo: un reto educativo y cultural. Narcea.
Lingard, B., Sellar, S. y Savage, G. C. (2014). Re-articulating social justice as equity in schooling policy: the effects of testing and data infrastructures. British Journal of Sociology of Education, 35(5), 710-730. https://doi.org/10.1080/01425692.2014.919846
McGuinn, P. (2016). From No Child Left behind to Every Student Succeeds Act: Federalism and the Education Legacy of the Obama Administration, Publius: the Journal of Federalism, 46(3), 392-415.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Programa para la orientación, avance y enriquecimiento educativo en centros de especial complejidad educativa (Programa PROA+). https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/cooperacion-territorial/programas-cooperacion/proa/proa-21-23.html
Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.
Navarro, V. y Torres, J. (2014). Los amos del mundo: las armas del terrorismo financiero. Espasa.
OCDE (2012). Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. https://doi.org/10.1787/9789264130852-en
OCDE (2018). Equity in Education. Breaking Down Barriers to Social Mobility. https://www.oecd.org/education/equity-in-education-9789264073234-en.htm
OCDE (2022). Improving Early Equity. From Evidence to Action. https://doi.org/10.1787/6eff314c-en
ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. ONU. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2019/06/ONU-Agenda-2030.pdf
ONU (2017). Leaving No One Behind: Equality and No-Discrimination at the Heart of Sustainable Development. ONU. https://unsceb.org/sites/default/files/imported_files/CEB%20equality%20framework-A4-web-rev3.pdf
Piketty, Th. (2013). Le Capital au XXIe siècle. Seuil.
Piketty, Th. (2015). La economía de las desigualdades. Anagrama.
Plisson, P. (Dir) (2013). Camino a la escuela [Documental]. Winds, Hérodiade.
Popkewitz, Th. S. y Lindblad, S. (2005). Gobernación educativa e inclusión y exclusión social: dificultades conceptuales y problemáticas en la política y en la investigación. En J. Luengo (comp.). Paradigmas de gobernación y exclusión social en la educación (pp. 116-175). Ed. Pomares.
Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press.
Reimers, F. (2020). Educación global para mejorar el mundo: cómo impulsar la ciudadanía global desde la escuela. SM.
Rodrigues, D. (2015). Equidade e Educação Inclusiva. Profedições.
Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge University Press.
Safranski, R. (2017). Tiempo: la dimensión temporal y el arte de vivir. Tusquets.
Sen, A. (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Alianza.
Sevilla, D. (2003). La educación comprensiva en España: paradoja, retórica y limitaciones, Revista de Educación, 330, 35-57.
Schleicher, A. (2014). Equity, Excellence and Inclusiveness in Education: Policy Lessons from Around de World. https://doi.org/10.1787/9789264214033-en
Stiglitz, J. (2015). El precio de la desigualdad. Penguin Random House.
Subirats, J., Brugué, J. y Gomá, R. (2002). De la pobreza a la exclusión social: Nuevos retos para las políticas públicas, Revista Internacional de Sociología, 33, 7-45.
Theborn, G. (2015). La desigualdad mata. Alianza.
Turégano, I. (2022). John Rawls y el problema de la desigualdad dentro y más allá de las fronteras. Estudios públicos, 165, 139-149.
UNESCO (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa
UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar: Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147_spa
UNESCO (2014). The Right to education: law and policy review guidelines. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000228491
UNESCO (2015a). La Educación para Todos, 2000-2015: logros y desafíos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232435
UNESCO (2015b). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación: Un nuevo contrato social para la educación.UNESCO-FundaciónSM. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
World Leisure Organization (2020). Charter for Leisure. WLO. https://www.worldleisure.org/wlo2019/wp-content/uploads/2021/07/Charter-for-Leisure_en.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.