New and old faces of socio-occupational exclusion. Populations and situations for socio-educational action
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.02Keywords:
socio-labor exclusion, Ibero-america, insertion, social education, pandemicAbstract
Post-pandemic social and labor exclusion has been challenging for Ibero-American social education institutions and professionals. This study analyzes the populations and situations served by socio-educational institutions in Colombia, Brazil, Mexico, and Spain. Emphasis was placed on the old and new characteristics of insertion based on the social, health and labor circumstances perceived by social educators. A mixed methodology was applied that consisted of applying a survey (N=109) and conducting group interviews (N=17) to better describe and understand the phenomenon. A purposive sample of professionals linked to national socio-educational programs was selected.
The results show that: 1) mostly female youth and families of the lowest socioeconomic level need priority attention; 2) mental health has worsened, life projects are precarious or frustrated, and family reconciliation has become unsustainable; 3) new skills have emerged, such as teleworking and digital literacy, which meant the adaptation of people to their programs; 4) early-retired adults received little attention, although people with long-term unemployment did receive attention; 5) sick, dependent or disabled people received little attention; and 6) in Spain and Colombia, migrants receive more attention, while people deprived of liberty have a minimal presence in social programs.
It is concluded that community and specialized care is a priority. Promoting health education (especially mental health) and accompaniment in life projects. Likewise, social educators are agents of intersectoral coordination in projects and socio-labor itineraries.
Downloads
References
Aparecida, S., Eleuterio, A., & De la Peña, A. (2021). Desafíos y respuestas en la coordinación de políticas alimentarias en Brasil durante la pandemia de COVID-19, Revista de Estudios Sociales, 78, 110-126. https://journals.openedition.org/revestudsoc/50823?lang=en
Banco Mundial. (2020). La pobreza y la prosperidad compartida: un cambio de suerte. Grupo Banco Mundial. Recuperado el 10 de septiembre de 2022, de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/34496/211602ovSP.pdf
Banco Mundial. (2021). Resumen del año 2021 en 11 gráficos: la pandemia de la desigualdad. Noticias. Recuperado el 1 de septiembre de 2022, de https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2021/12/20/year-2021-in-review-the-inequality-pandemic#debt
Banco de la República (2021). Moderada recuperación del empleo en 2021 y dinámica de las vacantes en oficios automatizables durante la pandemia - Reporte del Mercado Laboral (RML). Recuperado el 10 de mayo de 2022, de https://www.banrep.gov.co/es/moderada-recuperacion-del-empleo-2021-y-dinamica-las-vacantes-oficios-automatizables-durante
Bárcena, A. (2021). Pandemia provoca aumento en los niveles de pobreza sin precedentes en las últimas décadas e impacta fuertemente en la desigualdad y el empleo. Recuperado el 4 de marzo de 2021, de https://www.cepal.org/sites/default/files/presentation/files/version_final_panorama_social_para_sala_prebisch-403-2021.pdf
Bauman, Z. (2001). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica de Argentina.
Beck, A. T. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.
Benedicto, J. et al. (2014). Transitar a la intemperie: jóvenes en busca de integración. España: Instituto de la juventud. http://www.injuve.es/sites/default/files/Transitar_a_la_intemperie.pdf
Bengoetxea, A., Etxebarria, A., Morandeira, J., & Soto, A. (2019). El modelo vasco de inclusión sociolaboral. País Vasco: Universidad del País Vasco. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/USPDF201331.pdf
Boletín Oficial del Estado (2006). Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia.
Borja, J., & Del Pozo Serrano, F. J. (2017). Educación para la salud con adolescentes: Un enfoque desde la pedagogía social en contextos y situaciones de vulnerabilidad. Revista Científica Salud Uninorte, 33(2), 213–223. https://www.redalyc.org/pdf/817/81753189014.pdf
Camargo, D. A. (2020). Acerca de las perspectivas de la economía colombiana en tiempos de coronavirus sars-CoV-2(COVID-19). Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXVIII(1),7-8. https://doi.org/10.18359/rfce.5164
Caride Gómez, J.A., & Fraguela-Vale, R. (2015). Cuando el proyecto se hace método: nuevas perspectivas para la investigaciónsocioeducativa en red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, 139-172. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.26.06
Creswell, J.W. (2009). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3ª Edición). SAGE.
Del Pozo Serrano, F.J. (2017). La educación en las prisiones españolas: Formación y acción socioeducativa con reclusas drogodependientes. Educación XX1, 20(2), 343-363. https://doi.org/10.5944/educXX1.12180
Del Pozo Serrano, F.J. (comp.) (2018). Pedagogía social en Iberoamérica. Fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa. Universidad del Norte-UNED.
Del Pozo Serrano, F.J. (comp). (2020). Prácticas comunitarias para afrontar el COVID-19. 26 Casos en Iberoamérica, EEUU y Canadá. Universidad del Norte.
Del Pozo Serrano, F.J., Rolim de Lima, J.L., & Jassir, G. (2021). La Pedagogía Social y la Educación social latinoamericana: Prácticas, formación e investigación desde la región. Revista de Educación Social. RES, 32, 13-29. https://eduso.net/res/revista/32/el-tema-investigaciones/para-probar-seccion
Dixon, J., & Ward, J. (2018). Expanding employment horizons for young people in care: An evaluation of york cares’bright futures project. University of York.
European Commission (2022). Employment and Social Developments in Europe Young Europeans: employment and social challenges ahead. European Commission. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&newsId=10330
Fernandes, D., et al. (2021). Migración y vulnerabilidad: efectos del COVID-19 en la inserción laboral de los inmigrantes internacionales en el Brasil en 2020. Notas de Población, 112, 11-34. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47020-migracion-vulnerabilidad-efectos-covid-19-la-insercion-laboral-inmigrantes
García-Alba, L., Postigo, A., Gullo, F., Muñiz, & J. Del Valle, J.F. (2021). PLANEA Independent Life Skills Scale: Development and validation. Psicothema, 33(2), 268-278. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.450
García-Alba, L., Postigo, A., Gullo, F., Muñiz, & J. Del Valle, J.F. (2022). Assessing independent life skills of youth in child protection: A multi-informant approach. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 14(1), 1-10. https://doi.org/10.5093/ejpalc2022a1
Gilligan, R., & Arnau-Sabatés, L. (2017). The role of carers in supporting the progress of care leavers in the world of work.
Child & Family Social Work, 22(2), 792-800. https://doi.org/10.1111/cfs.12297
Glodeanu, A., Gullón, P., & Bilal, U. (2022). La experiencia del trabajo con datos de movilidad para detectar desigualdades durante la pandemia de COVID-19 Gac Sanit, 36(4),388-391. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2021.04.003
Gómez, N.E., Pérez, A.L., López, D.M. & Medina, M.F. (2020). Personas con discapacidad: barreras de acceso al empleo y algunas alternativas de inclusión en Colombia. Revista CES Derecho, 11(2), 3-24. http://dx.doi.org/10.21615/cesder.11.2.1
Gobierno de España. (2021a). Sánchez anuncia que España ha cumplido su compromiso de donar 30 millones de vacunas contra la COVID-19 en 2021. https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2021/221121-sanchez-covid.aspx
Gobierno de España. (2021b). Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. https://planderecuperacion.gob.es/
Gobierno de España. (2022). Plan de Acción de Salud Mental. 2022-2024. https://www.sanidad.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/docs/saludmental/PLAN_ACCION_SALUD_MENTAL_2022-2024.pdf
Hernández-Carrera, R.M., Machado, M.M., & González-Monteagudo, J. (2018). La Formación de adultos trabajadores en Europa y en Brasil. Entre la educación emancipadora y el reciclaje para el mercado International.Journal of Educational Research and Innovation, 9, 297-315. https://idus.us.es/handle/11441/69616
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta edic). McGraw-Hill Interamericana.
Instituto de la Juventud (2020). Juventud en riesgo. Análisis de las consecuencias socioeconómicas de la COVID-19 sobre la población joven en España. Informe 2. España: Instituto de la Juventud y Consejo de la Juventud de España.
Jariot Garcia, M., Laborda Molla, C., & González Fernández, H. (2020). El perfil competencial laboral de personas con discapacidad intelectual en centros ocupacionales. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 475-493. http://dx.doi.org/10.6018/rie.312241
Lenoir, R. (1974). Les exclus: Un Française sur dix. Editions du Seuil.
Limón Mendizábal, MªR., De-Juanas Oliva, A., & Rodríguez-Bravo, A.E. (2021). Educación social de personas adultas y mayores: desafíos ante la COVID-19. Educación Social, Revista d´Intervenció Socioeducativa, 78, 129-149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8073297
Lorenzo, M., Quiroga-Carrillo, A., & García-Álvarez, J. (2022). Competencias transversales y empleabilidad. Un reto para la pedagogía penitenciaria. Revista Complutense de Educación, 33(2), 191-200. https://dx.doi.org/10.5209/rced.73712
Lora Ochoa, C., Anaya Narváez, A. & Pinedo López, J. (2020). Economía social y Covid-19: aportes y perspectivas en Colombia. Utopía y praxis latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 25, 303-320. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/34185
Malaver-Fonseca, L.F., Serrano-Cárdenas, L.F., & Castro-Silva, H.F. (2021). La pandemia COVID-19 y el rol de las mujeres en la economía del cuidado en América Latina: una revisión sistemática de literatura. Estudios Gerenciales, 37(158),153-163. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4458
Marx, K. (2017). El Capital. Crítica de la economía política. Edición de Pedro Scarón. Siglo XXI.
Maya-Ambía, C.J. (2020). Revisión de la discusión actual sobre la covid-19 en el ámbito del pensamiento social. El Trimestre Económico, 87(4), 1233-1258. https://doi.org/10.20430/ete.v87i348.1166
McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. (5ª edición). Pearson.
Melendro Estefanía, M., & Rodríguez-Bravo, A.E. (2016). Los estudios sobre el tránsito a la vida adulta de jóvenes vulnerables y estrategias para su inclusión social. Revista Estudios de Juventud, 110, 201-215. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/438134
Melendro, M., De-Juanas Oliva, A. & Rodríguez-Bravo, A.E. (2018). Pedagogía Social. Retos y escenarios para la acción socioeducativa. UNED.
Melendro Estefanía, M., & Rodríguez Bravo, A.E. (coords.) (2021). Intervención con infancia, adolescencia y juventud en dificultad social. Intervención educativa en contextos sociales. UNED.
Melendro, M., Rodríguez-Bravo, A.E., Rodrigo-Moriche, MªP., & Díaz-Santiago, MªJ. (2022). Evaluación de la acción socioeducativa con jóvenes de programas de protección en programas de tránsito a la vida adulta. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 35-49. https://www.pedagogiasocialrevista.es/2022/05/n40-2022-nuevo-numero-pedagogia-
social.html
Mendonça, F., & Henrique, C. (2021). Panorama Laboral en tiempos de la COVID-19. Nota técnica del país. Organización Mundial del Trabajo.
Minoletti, A., et al. (2020). Diseño de un modelo de asistencia personal breve para personas con discapacidad intelectual en Chile. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 51(2), 99–117. https://doi.org/10.14201/scero202051299117
Miranda, A., & Alfredo, M. (2021). El impacto de la pandemia Covid-19 en la inserción laboral de las juventudes en Argentina:intersecciones entre clases y géneros. Última década, 29(57), 125-158. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/65989
Moctezuma, S., & Murguía V. (2021). Una aproximación hacia el contexto del mercado laboral de la población joven en contextos de pandemia (Covid-19). Intersticios sociales, (21), 399-424.
Morales, M. (2020). El desempleo: una pandemia que azota a Colombia. https://universidadean.edu.co/blog/el-desempleo-una-pandemia-que-azota-colombia
Morales, B., & Van Hemelryck, T. (2022). Inclusión laboral de las personas jóvenes en América Latina y el Caribe en tiempos de crisis: desafíos de igualdad para las políticas públicas, Documentos de Proyectos (LC/TS.2022/34). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/es/publicaciones/47893-inclusion-laboral-personas-jovenes-america-latina-caribe-tiempos-crisis-desafios
Muñoz Poblete, C. (2013). Métodos mixtos: una aproximación a sus ventajas y limitaciones en la investigación de sistemas y servicios de salud. Revista Chilena de Salud Pública, 17(3), 218. https://doi.org/10.5354/0719-5281.2013.28632
Organización Internacional del Trabajo (2022). Perspectivas Sociales y del Empleo en el Mundo: Tendencias 2022. Oficina Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/trends2022/lang--es/index.htm
Organización Mundial de la Salud. The current COVID-19 situation, España. https://www.who.int/countries/esp/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). Global Education meeting 2030. 3-5 de diciembre. https://en.unesco.org/themes/education/globaleducationmeeting2018
Parra, R.I.M., & González, J.M.R. (2021). Gobernanza y Política Laboral en México: Opciones ante la precariedad. Nova-Rua, 13(22). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/378/3782362001/index.html
Pérez-de-Guzmán, V., Del Pozo, F.J., & Pascual Barrio, B. (2021). Pedagogía social en tiempos de pandemia: retos de la academia y de la investigación. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 78, 15-33. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/384125
Pinazo-Hernandis, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayores: problemas y retos. Revista Española de Geriatría y Gerontología 55(5), 248-252. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.05.006
Rodríguez-Bravo, A.E, De-Juanas Oliva, A., & González Olivares, A.L. (2016). Atribuciones de los jóvenes en situación de vulnerabilidad social sobre los beneficios del estudio y la inserción social. Revista Española de Pedagogía, (263), 109-126. https://revistadepedagogia.org/lxxiv/no-263/atribuciones-de-los-jovenes-en-situacion-de-vulnerabilidad-social-sobre-los-beneficios-del-estudio-y-la-insercion-laboral/101400009798/
Rodríguez-Pinzón, E. (2020). Colombia, Impacto económico, social y político de la Covid- 19. Fundación Carolina. https://doi.org/10.33960/AC_24.2020
Rodríguez-Villamizar, L.A. (2020). Epidemia por COVID-19 en Colombia: del “pico” de la emergencia a la sostenibilidad de la respuesta. Salud UIS, 52(4), 462-466. https://doi.org/10.18273/revsal.v52n4-2020014.
Secretaría General Iberoamericana (2021a). Documentos aprobados en la XXVII Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno, https://www.segib.org/consulta-todos-los-documentos-aprobados-en-la-xxvii-cumbre-iberoamericana-de-jefes-de-estado-y-de-gobierno/
Secretaría General Iberoamericana (2021b). Declaración de la XVI Conferencia Iberoamericana de ministras y ministros de salud https://www.segib.org/wp-content/uploads/Declaracio%CC%81n-Ministerial-Salud-28.10.2021.pdf
Secretaría de Hacienda y Crédito Público. (2021). Impacto de la pandemia de COVID-19 en el mercado laboral mexicano y en el SAR. Apuntes sobre el SAR, 5. https://www.gob.mx/consar/articulos/apuntes-sobre-el-sar-documento-5?idiom=es
Torres, R., & Fernández, M.J. (2022). El conflicto en Ucrania y la economía española Cuadernos de Información Económica, 287, 1-9. https://www.funcas.es/articulos/el-conflicto-en-ucrania-y-la-economia-espanola/
Velasco, L. (coord.) (2021). Entre la espera y el asentamiento: inserción laboral y residencial de inmigrantes y desplazados en ciudades fronterizas del norte de México: los casos de Tijuana y Ciudad Juárez. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/06/Entre-la-espera-y-el-asentamiento-1.pdf
Wendt, T., & Lahorgue, M. (2022). Social and environmental effects of the COVID-19 pandemic on children. Journal de Pediatria, 98(S1), 4-12. https://doi.org/10.1016/j.jped.2021.08.003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.