Narrations of rights: social education, ethics and professional deontology

Authors

  • Victor Manuel Martin Solbes Universidad de Málaga
  • Eduardo Salvador Vila Merino Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.10

Keywords:

Social Education, ethics, professional ethics, political commitment, development of citizenship

Abstract

Social education, like all forms of education, contains a series of inevitable ethical considerations. For this reason proposals have recently increased for the systemization and construction of applied ethics in the context of social education. The aim of this article is to look at these approaches on a deeper level. We consider these approaches constitute a kind of narrative in transit, in the sense that they represent areas of collective reflections which, as with all social knowledge, are in a continual process of reconstruction and development. Nevertheless, these reflections should be a reference for the improvement of theoretical and practical initiatives in social education. We begin by analyzing the way in which social education makes the distinction between the ethical and the moral. This allows us to begin the identification of common codes for the professionalization of social education with its own professional ethics. Therefore, we concentrate on finding definitive aspects related to the understanding of ethics as the axis with which to narrate social education as being a meeting point for meaning and experience, with differing characteristics regarding normatives and professional ethics. Following this, the recent history of the discipline is described, focusing on the varying developments of a professional code of ethics. The essential points are explained with concrete proposals for its implemention. Social education is linked to ethical and political processes, both indispensable in the development of citizenship.

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Author Biographies

Victor Manuel Martin Solbes , Universidad de Málaga

Doctor en Pedagogía por la Universidad de Málaga. Educador Social en el Centro Penitenciario de esta ciudad y Profesor Asociado al Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga, donde desarrolla su tarea docente y de investigaciones que giran alrededor del mundo penitenciario, las drogodependencias, la exclusión social, la interculturalidad y la gestión conflictos. Estas investigaciones se desarrollan desde perspectivas pedagógicas y desde la educación social, originando diversas publicaciones, contribuciones a congresos y conferencias.

Eduardo Salvador Vila Merino , Universidad de Málaga

Maestro en Educación Primaria. Licenciado en Psicopedagogía. Doctor por la Universidad de Málaga. Experto universitario en Educación de Personas Adultas (UNED). Profesor Contratado Doctor en el Dpto. de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Siete libros publicados. Nueve capítulos de libro. Una veintena de artículos publicados en revistas nacionales e internacionales. Ponencias y comunicaciones en más de treinta congresos y jornadas. Estancias en la Universidad Nacional de Jujuy (Argentina), Universidad Autónoma de Honduras, Universidad Bolivariana de Venezuela, Universidad Andina Simón Bolívar (sede Caracas). Participación en un total de catorce proyectos de investigación y formación, tanto a nivel autonómico y estatal (MEC, Junta de Andalucía), como europeo (Sócrates, Comenius, Leonardo da Vinci) e internacional (OEI, AECI,...). Participación en consejos de redacción y arbitraje de revistas educativas internacionales. Principales líneas de investigación: teoría de la educación, educación intercultural, coeducación, derechos humanos, política educativa.

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Published

2012-07-01