Digital competence. Post-pandemic comparative analysis of teachers from both urban and rural educational institutions

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Nelly Roxana Carranza-Yuncor
Helen Catalina Rabanal-León
Luigi Italo Villena Zapata
María Elizabeth Mora Mau

Abstract

INTRODUCTION. After a period of almost two years of confinement and restrictions due to the SARS-CoV-2 pandemic, where classes were offered virtually and remotely at all educational levels. And after the use of programs, technological tools and educational platforms, it is important to investigate the levels of digital competence of teachers of Regular Education from both rural and urban geographical areas in search of differences and similarities that allow optimal performance and quality of education. METHOD. The study had a quantitative approach, non-experimental design, descriptive-comparative and cross-sectional type, with a sample of 436 teachers from 71 institutions, 174 of which work in rural schools and 262 in urban ones, were administered the DigCompEdu Check-in questionnaire in the six areas (Cabero-Almenara y Palacios-Rodríguez, 2020). RESULTS. Results were obtained with the statistical software RStudio Version 4.2.1 applying descriptive and inferential statistics. The hypothesis was tested using the Mann-Whitney test to compare two independent groups, where teachers from the urban and rural areas are mostly located in the initial levels of novice and explorer. DISCUSSION. We found no significant differences (p=0.767 > 0.05) in digital skills between the teachers of both geographical areas; however, it is important to mention that no teacher has reached the optimal levels of pioneer and leader that would allow them to innovate and propose wide-ranging strategies. This shows that, despite the different conditions of their contexts, teachers in rural areas managed to overcome their limitations and be almost at the same level as teachers in urban areas, with the novice and explorer levels being more prevalent (Process of including ICTs in the classroom), followed by the integrator and expert levels (Reflect on the application of ICTs with creativity and confidence).

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Carranza-Yuncor, N. R. ., Rabanal-León, H. C. ., Villena Zapata, L. I. ., & Mora Mau, M. E. (2024). Digital competence. Post-pandemic comparative analysis of teachers from both urban and rural educational institutions. Bordon. Revista De Pedagogia, 76(1), 31–48. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.99045
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Author Biographies

Nelly Roxana Carranza-Yuncor, Universidad César Vallejo, Trujillo (Perú)

Docente del nivel primaria, con grado de doctora en Educación y magíster en Psicología Educativa, cuenta con 10 años de experiencia en docencia universitaria en el área de investigación. Asimismo, ha tenido la oportunidad de desempeñarse como directora y subdirectora en instituciones públicas de Perú.

Helen Catalina Rabanal-León, Universidad César Vallejo, Trujillo (Perú)

Doctora en Educación, magíster en Psicología Educativa, licenciada en Educación en la especialidad de Matemática y licenciada en Administración. Experiencia de 6 años en Educación Básica Regular y 10 años de experiencia en Educación Universitaria, 5 años haciendo investigación, actualmente docente Renacyt afiliada a la Universidad César Vallejo.

Luigi Italo Villena Zapata, Universidad César Vallejo, Trujillo (Perú)

Formación en Ciencias Estadísticas e Ingeniería Estadística de la Universidad Nacional de Trujillo, ha avanzado en su carrera académica con un máster en Educación y un doctorado en Estadística y Matemáticas. Es miembro de prestigiosos colegios profesionales en Perú y tiene experiencia docente en universidades, destacándose en la Universidad César Vallejo. Su perfil profesional incluye habilidades en SPSS, Python y RStudio, y ha sido reconocido por sus contribuciones en publicaciones y conferencias a nivel nacional e internacional, enfocándose en estadística e investigación.

María Elizabeth Mora Mau, Universidad César Vallejo, Trujillo (Perú)

Docente de la especialidad de Lengua y Literatura en nivel secundaria, con licenciatura emitida por la Universidad Nacional de Trujillo; con título de magíster con mención en Administración de la Educación emitido por la Universidad César Vallejo. A la fecha cuenta con 15 años de experiencia en docencia en el nivel secundario y 9 años en el nivel superior. Docente nombrada en la Institución Educativa Marcial Acharán y Smith de la ciudad de Trujillo-La Libertad, docente a tiempo parcial en la Universidad César Vallejo y Universidad Privada del Norte y docente a tiempo completo en la Universidad Tecnológica del Perú.

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