Child and youth participation in the municipality. Discourses and political strategies in Andalusia, Catalonia and Galicia

Main Article Content

Marta Sabariego Puig
Héctor Pose Porto
Encarnación Sánchez Lissen
Maria Rosa Buxarrais Estrada

Abstract

INTRODUCTION. Behind the political agenda for the promotion of child participation in the municipality underlie the political discourses and the socioeducational experiences developed for the projection of citizenship of children and adolescence (NNyA) in the territory. Beyond the referential frameworks from which the local government configures this exercise, its role as an educational agency to train citizens in participation and to strengthen a model of governance and democratic quality service in each territory iskey. Our aim is to identify the political discourses on the participation and citizenshipin nine municipalities in the autonomous communities of Andalusia, Catalonia and Galicia, and the strategies developed in this area from the different areas of the Administration. METHOD. The research follows a qualitative approach through semi-structured interviews with thirty municipal elected officials (CEs) and technical figures (FT) responsible for the social participation of children and young people in the contexts analysed. RESULTS. The findings describe the contextualisation of the municipalities with regard to the projection of children’s citizenship and its evolution up to the present time. They also reveal the value given to the participation of children and adolescents and how it is visualized envisioned in the framework of participation policies, without forgetting the reference frameworks from which the local government configures the citizenship of children in the analysed territories. DISCUSSION. The contributions of the research to advance in a participatory ecosystem of children and adolescents in the municipality that makes it possible to crystallise a representation of these groups as capable citizens committed to their environment stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sabariego Puig, M., Pose Porto, H., Sánchez Lissen, E., & Buxarrais Estrada, M. R. . (2023). Child and youth participation in the municipality. Discourses and political strategies in Andalusia, Catalonia and Galicia. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(2), 123–141. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96468
Section
Monográfico "Educación, esferas de participación y ciudadanía"
Author Biographies

Marta Sabariego Puig, Universidad de Barcelona (España)

Profesora titular de universidad. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona. Miembro del GREDI-UB-URV Grupo de Investigación en Educación Intercultural y miembro del IRE-UB (Institut de Rercerca en Educació de la Universitat de Barcelona). Su trayectoria investigadora se ha desarrollado vinculada a proyectos sobre interculturalidad, participación social y el desarrollo de procesos de ciudadanía activa e inclusiva en el ámbito educativo formal y en contextos comunitarios vulnerables.

Héctor Pose Porto, Universidade da Coruña (España)

Licenciado en Pedagogía por la Universidade de Santiago de Compostela y doctor en Psicopedagogía por la Universidade da Coruña. Ha participado como investigador en estudios de naturaleza sociopedagógica, intervención socioeducativa y animación y gestión sociocultural, así como ponente en numerosos congresos, jornadas y cursos en eses ámbitos. Actualmente investiga sobre participación de la infancia y adolescencia. Pertenece al Grupo de Investigación Política Educativa, Historia e Sociedade. Asimismo, lleva publicado diversos textos literarios. Es profesor contratado doctor en la Facultad de Educación de la Universidade da Coruña.

Encarnación Sánchez Lissen, Universidad de Sevilla (España)

Profesora titular de Universidad en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Sevilla. Es miembro del Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE) y su actividad docente e investigadora se centra principalmente en la educación comparada e internacional. La mayor parte de sus publicaciones se enmarcan dentro de una perspectiva internacional de la formación del profesorado y de las políticas educativas. Ha realizado diversas estancias en instituciones extranjeras y fue profesora visitante en The University of Virginia’s College at Wise (USA) en el curso 2009-2010.

Maria Rosa Buxarrais Estrada, Universidad de Barcelona (España)

Catedrática de Universidad en el Departamento de Teoria e Historia de la Eucación de la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona. Investigadora Principal del Grupo de Investigación en Educación Moral (GREM) de la misma universidad. Directora del Instituto de Desarrollo Profesional IDP-ICE de la UB. Sus proyectos de investigación han estado vinculados con la educación moral, la educación para la ciudadanía, la formación del profesorado y la educación familiar, así como sus publicaciones y conferencias.

References

Arellano, D. y Rivera, L. (1999). Gobiernos locales: innovaciones y perspectivas en la gestión de la participación social. Gestión y Política Pública, VII(1), 89-119.

Barros, R. M., Monteiro, A. y Leite, C. (2022). Participación de los jóvenes: un nuevo enfoque basado en las intersecciones entre los modelos, los puntos de vista y las políticas europeas. Bordón. Revista De Pedagogía, 74(1), 11-28. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.89318

Berner-Rodoreda, A., Bärnighausen, T., Kennedy, C., Brinkmann, S., Sarker, M., Wikler, D., Eyal, N. y McMahon, S. A. (2020). From Doxastic to Epistemic: A Typology and Critique of Qualitative Interview Styles. Qualitative Inquiry, 26(3-4), 291-305. https://doi.org/10.1177/1077800418810724

Biljeveld, G. G. Van, Bunders-Aelen, J. y Dedding, C. (2020). Exploring the essence of enabling child participation within child protection services. Child y Family Social Work, 25, 286-293. https://doi.org/10.1111/cfs.12684

Cano-Hila, A. B., Sabariego, M. y Ruiz, A. (2018). Youth participation in Spanish urban periphery: its concept, spheres and conditioning factors. Youth Voice Journal, 8.

Cano-Hila, A. B., Pose, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. DOI: 10.7179/PSRI_2021.38.05

Caride, J. A., y Pose, H. (2008). Comunidades que educan. Grial. Revista Galega de Cultura, 177, 36-41.

Fernández Navas, M. y Postigo-Fuentes, A. Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396

Giorgi, V. (2010). La participación de niños, niñas y adolescentes en las Américas. A 20 años de la Convención sobre los Derechos del Niño. Instituto Interamericano del Niño, la Niña y Adolescentes, OEA.

Habegger, S. y Mancila, I. (2019). “Estilos alternativos de desarrollo local: metodología utilizada para el caso de una Investigación Acción Participativa en la provincia de Málaga”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(1), 233-257.

Hirschman, A. O. (1986). El avance de la colectividad. Experimentos populares en América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Lay-Lisboa, S. y Montañés, M. (2018). De la participación adultocéntrica a la disidente: La otra participación infantil. Psicoperspectivas, 17(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue2-fulltext-1176

Martí, J. (2000). “La Investigación Acción Participativa. Estructuras y fases”. En Rodríguez Villasante, T., Montañés, M. y Martí, J. (eds.), La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1 (73-119). Viejo Topo.

Martínez, M. (2001). El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Desclée de Brouwer.

Mata, P., Ballesteros, B. y Padilla, M. T. (2013). Ciudadanía participativa y transformadora: análisis de discursos y propuestas de aprendizaje. Teoría de la educación, 25, 49-68.

Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. SAGE.

Melo, J. A. y Herrera, C. A. (2021). Experiencia en Educación Ambiental con la participación de niños del municipio El Rosal. Infancias Imágenes, 20(1), 49-61. https://doi.org/10.14483/16579089.14796

Michels, A. (2011). Innovations in democratic governance: how does citizen participation contribute to a better democracy? International Review of Administrative Sciences, 77 (2), 275-293.

Novella-Cámara, A. M., Romero-Pérez, C., Melero, H. y Noguera-Pigem, E. (2021). Children’s participation, local policy and the digital environment: Visions and uses among Spanish municipalities. Comunicar, 69, 33-43. https://doi.org/10.3916/C69-2021-03

O’Kane, P., Smith, A. y Lerman, M. P. (2021). Building Transparency and Trustworthiness in Inductive Research Through Computer-Aided Qualitative Data Analysis Software. Organizational Research Methods, 24(1), 104-139. https://doi.org/10.1177/1094428119865016

Pålsson, D. y Wiklund, S. (2022). A Policy Decoupled from Practice: Children’s Participation in Swedish Social Assistance. The British Journal of Social Work, 52(2), 964-981. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab089

Percy-Smith, B. y Thomas, N. P. (ed.) (2009). A Handbook of Children and Young People’s Participation. Perspectives from Theory and Practice. Routledge.

Pose, H. y Caride, J. A. (2019). A educación, compromiso e responsabilidades dos concellos democráticos en Galicia. Sarmiento, 23, 161-182.

Pose, H. y Romero, C. (2021). Participación infantil y adolescente en el municipio, Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 38, 15-17.

Ravetllat, I. y Sanabria, C. P. (2016). La participación social de la infancia y la adolescencia a nivel municipal. El derecho del niño a ser tomado en consideración. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 12(1), 87-102.

Rivera, L. (1998). Entre redes y actores. Dinámica Sociopolítica en Xico. Universidad Veracruzana.

Sánchez Ramos, M. Á. (2009). La participación ciudadana en la esfera de lo público. Espacios Públicos, 12(25), 85-102.

Sánchez, A. (2015). “Nuevos” valores en la práctica psicosocial y comunitaria: Autonomía compartida, auto-cuidado, desarrollo humano, empoderamiento y justicia social. Universitas Psychologica, 14(4), 1235-1244. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.nvpp

Sevilla, J., Corrochano, D., Gómez-Gonçalvez, A. y Rato, H. (2021). ¿Es recuperable la ciudad como espacio para la infancia?: aproximación teórica desde la perspectiva del urbanismo social, participativo y sostenible, Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, LIII(207), 77-94. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.207.05

Speer, J. (2012). Participatory Governance Reform: A Good Strategy for Increasing Government Responsiveness and Improving Public Services? Review World Development, 40(12), 2379-2398.

Woods, M., Macklin, R. y Lewis, G. K. (2016). Researcher reflexivity: Exploring the impacts of CAQDAS use. International Journal of Social Research Methodology, 19(4), 385-403.

Wong, N. T., Zimmerman, M. A. y Parker, E. A. (2010). A typology of youth participation and empowerment for child and adolescent health promotion. American Journal of Community Psychology, 46, 100-114. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9330-0