Factorial structure and reliability of a battery of questionnaires of learning and motivational strategies in university students

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Mª Isaura Felipe-Afonso
Luis A. García García
José Juan Castro Sánchez

Abstract

INTRODUCTION. This work has been developed from the analysis of the factorial structure and internal consistency of the HERGAR questionnaire battery. These instruments were created in the 1990s using the most common psychometric criteria at that time. Currently, thanks to the methodological advance applied to the Social Sciences, it is possible to increase the level of psychometric demand. Our main objective is to analyze the reliability and factorial structure using the most recent recommendations. METHOD. This study has been carried out with 1.390 students taking the 3rd year of the Bachelor’s Degree in Psychology. The instruments analyzed were: Cognitive Learning Strategies, Study Control Strategies, Habits and Motivational Strategies for Study and Differential Motives in Study and Learning. An exploratory factor analysis was performed with the KMO indicators and Bartlett's test of sphericity, maximum likelihood and oblique rotation. Subsequently, the internal consistency of the factors and the tests were found through Cronbach's alpha coefficient. RESULTS. For the ECA questionnaire: 9 factors were obtained, whereas for the ECE test: 3 factors were given, for the MODA instrument 8 factors were obtained and finally, 11 factors were obtained for the HEME questionnaire. The reliability achieved for each test was: RCT = .900; ECE = .851; MODA = .832 and HEME = .884. DISCUSSION. Differences have been found in the current factorial compared to the initial factorial analysis and high reliability coefficients with more rigorous psychometric criteria and adjusted to the current methodological foundations. This improvement will allow to continue applying these tests to the university sample, with an optimal statistical requirement. The modifications found in the factorial structures invite us to reflect on the possible influence of the changes in the academic plans and by the current characteristics of the university sample.

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Felipe-Afonso, M. I., García García, L. A., & Castro Sánchez, J. J. (2021). Factorial structure and reliability of a battery of questionnaires of learning and motivational strategies in university students. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(3), 45–61. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.89983
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Author Biographies

Mª Isaura Felipe-Afonso, Universidad de La Laguna (España)

Doctoranda en Psicología de la Universidad de La Laguna. Docente de curso especialista universitario en planes locales de prevención de drogodependencias. Técnica de tribunales evaluadores de pruebas psicotécnicas para la Policía canaria. Ha publicado el artículo “Estrategias cognitivas de aprendizaje y estrategias de control en el estudio y rendimiento académico” y colabora con el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la ULL y ejerce como docente de Formación Profesional.

Luis A. García García, Universidad de La Laguna (España)

Catedrático de Psicología de la Educación de la Universidad de La Laguna, desarrolla su trabajo en el ámbito de las estrategias de aprendizaje y la creatividad. Entre sus publicaciones se encuentran el reciente artículo sobre “Estrategias cognitivas de aprendizaje y estrategias de control en el estudio y rendimiento académico”, el libro Gestión de la convivencia publicado por Octaedro, así como el estudio sobre “Competencia digital en estudiantes de formación del profesorado y magisterio”, publicado por el Consejo Escolar de Canarias, entre otros trabajos.

José Juan Castro Sánchez, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (España)

Profesor titular de la Facultad de Ciencias de la Educación de la ULPGC. Director del departamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social y director del Grupo de Investigación Reconocido de Sociedad Digital de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Cuenta con dos sexenios de investigación y uno de transferencia. Investigador en los proyectos de investigación del Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad: La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales en la Educación infantil.

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