Factorial structure and reliability of a battery of questionnaires of learning and motivational strategies in university students
Main Article Content
Abstract
INTRODUCTION. This work has been developed from the analysis of the factorial structure and internal consistency of the HERGAR questionnaire battery. These instruments were created in the 1990s using the most common psychometric criteria at that time. Currently, thanks to the methodological advance applied to the Social Sciences, it is possible to increase the level of psychometric demand. Our main objective is to analyze the reliability and factorial structure using the most recent recommendations. METHOD. This study has been carried out with 1.390 students taking the 3rd year of the Bachelor’s Degree in Psychology. The instruments analyzed were: Cognitive Learning Strategies, Study Control Strategies, Habits and Motivational Strategies for Study and Differential Motives in Study and Learning. An exploratory factor analysis was performed with the KMO indicators and Bartlett's test of sphericity, maximum likelihood and oblique rotation. Subsequently, the internal consistency of the factors and the tests were found through Cronbach's alpha coefficient. RESULTS. For the ECA questionnaire: 9 factors were obtained, whereas for the ECE test: 3 factors were given, for the MODA instrument 8 factors were obtained and finally, 11 factors were obtained for the HEME questionnaire. The reliability achieved for each test was: RCT = .900; ECE = .851; MODA = .832 and HEME = .884. DISCUSSION. Differences have been found in the current factorial compared to the initial factorial analysis and high reliability coefficients with more rigorous psychometric criteria and adjusted to the current methodological foundations. This improvement will allow to continue applying these tests to the university sample, with an optimal statistical requirement. The modifications found in the factorial structures invite us to reflect on the possible influence of the changes in the academic plans and by the current characteristics of the university sample.
Downloads
Article Details
References
Adame, M.ª T., Aguilar, Eva M., Casero, A., Colom, J., De la Iglesia, B., Grases, G., Luca de Tena, C., Pérez, J. A., Rigo, E., Rodríguez, M.ª Rosa y Sureda, I.(2013). Estrategias de estudio y trabajo en estudiantes universitarios de la UIB. Institut de Recerca i Innovació Educativa (7), 1-178. https://doi.org/10.3306/IRIE.INFORME.RECERCA.N7.2013
Adams, M. P. (1983). Proyecto de Inteligencia. Manual del Profesor. Ministerio de Educación de Venezuela.
Alhadabi, A. y Karpinski, A. C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in University students. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 519-535. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1679202
Ballesteros, J. (2014). Habilidades cognitivas básicas: formación y deterioro. UNED.
Beltrán, J. y Bueno, J. A. (1995). Psicología de la Educación. Marcombo.
Bolívar, A. (2007). La planificación por competencias en la reforma de Bolonia de la educación superior: un análisis crítico. ETD - Educação Temática Digital, 9, 68-94. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-73427
Boza, A. y Toscano, M. D. L. O. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142.
Cabrera, L., Tomás, J., Álvarez, P. y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 1(2), 171-203. http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm
Carneiro-Barrera, A., Ruiz-Herrera, N. y Díaz-Román, A. (2019). Tesis doctorales en Psicología tras la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Investigación en Educación, 17(1), 32-43. http://webs.uvigo.es/reined/
Casasola-Rivera, W. (2018). Un estudio fenomenográfico sobre estrategias didácticas en docentes y habilidades metacognitivas en estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Instituto Tecnológico de Costa Rica [tesis de maestría, Universidad de Baja California] Repositorio Institucional UBC. https://hdl.handle.net/2238/11327
Cazorla, M. D. C. (2011). Una aproximación a los aspectos positivos y negativos derivados de la puesta en marcha del Plan Bolonia en la Universidad Española. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (4), 91-104. https://revistas.uma.es/index.php/rejienuevaepoca/article/view/7862/7361
Dansereau, D. F. (1985). Learning strategy research. En J. V. Segal, S. F. Chipmman y R. Glaser, (eds.), Thinking and learning skills (pp. 209-239). Erlbaum.
De la Fuente, J. A., Pichardo, M. C., Justicia, F. y Berbén, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4), 705-711. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72720430
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press.
Díez, E. J. (2009). El capitalismo académico y el plan Bolonia. Eikasia: Revista de Filosofía, año IV, (23), 351-365.
Duff, A. y McKinstry, S. (2007). Students' approaches to learning. Issues in accounting education, 22(2), 183-214.
Durkheim, E. (1990). Lecciones de sociología. Quinto Sol.
Esguerra, G. y Guerrero, P. (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología Diversitas. Perspectivas en Psicología, 6(1), 97-109.
Ferrando, P. J. y Lorenzo-Seva, U. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: algunas consideraciones adicionales. Anales de Psicología, 30(3), 1170-1175. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199991
Fong-Silva, W., Curiel-Gómez, R. y Brito-Carrillo, C. (2017). Aprendizaje significativo y su relación con la motivación intrínseca, escuela de procedencia y estrategias cognitivas en estudiantes de ingeniería. IPSA Scientia, Revista Científica Multidisciplinaria, 2(1), 55-64.
Frías-Navarro, D. y Pascual, M. (2012). Prácticas del análisis factorial exploratorio (AFE) en la investigación sobre conducta del consumidor y marketing. Suma Psicológica, 19(1), 47-58.
Furlan, L., Sánchez, J., Heredia, D., Piemontesi, S., Illbele, A. y Martínez, M. (2012). Estrategias de aprendizaje y afrontamiento en estudiantes con elevada ansiedad frente a los exámenes. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 1(1), 130-141.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Gargallo, B., Almerich, G., Suárez, J. M., García, E., Pérez, C. y Fernández, A. (2012). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Su evolución a lo largo del primer año de carrera. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 75-96.
Hendrie, K. N. y Bastacini, M. D. (2020). Autorregulación en estudiantes universitarios: Estrategias de aprendizaje, motivación y emociones. Revista Educación, 44(1), 327-344. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37713
Hernández, P. y García, L. A. (1991). Psicología y enseñanza del estudio. Pirámide.
Juárez, C., Rodríguez, G., Escoto, M. y Luna, E. (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17), 268-288. https://link.gale.com/apps/doc/A612120944/IFME?u=anon~92eee689&sid=googleScholar&xid=4c61cd9d
Kaiser, H. F. (1970). A second generation Little Jiffy. Psychometrika, 35, 401-415.
Larraz, N. (2015). Desarrollo de las habilidades metacognitivas y creativas en la Educación Secundaria Obligatoria. Dykinson.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
López, G., De Oña, R., Garach, L., Calvo, F. J. y De Oña, J. (2010). El nuevo rol del alumno como grupo profesor como herramienta para alcanzar algunos de los objetivos perseguidos en Bolonia.
En Actas de las I Jornadas sobre Innovación Docente y Adaptación al EEES en las Titulaciones Técnicas (pp. 153-158). Godel Impresiones Digitales, SL.
López, M. I., Palací, D. G. y Palací, J. (2016). Disminución del rendimiento académico con el Plan Bolonia respecto al plan anterior en España. Revista Complutense de Educación, 27(2), 633-651. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46915
López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1-14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
Lozano, A. B., Cabanach, R. G., Núñez, J. C., Porto, A. M. y Santórum, R. (1990). La estructura cognitiva de los niños bilingües y no bilingües: un estudio diferencial. Revista de Psicología General y Aplicada, 43(1), 97-104.
MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S. y Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84-99.
Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez-Moreno, M., Murillo, P., Rodríguez-López, J. M. y Pardo, A. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos? Revista de Educación, 363, 334-359. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-191
Martín, E., García, L. A. G., Torbay, Á. y Rodríguez, T. (2007). Estructura factorial y fiabilidad de un cuestionario de estrategias de aprendizaje en universitarios: CEA-U. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 23(1), 1-6.
Martín, E., García, L. A., Torbay, Á. y Rodríguez, T. (2008). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3), 401-412. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56080312
Martínez-Berruezo, M. A. y García-Varela, A. B. (2011). ¿Cómo cambian las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios con la adaptación metodológica al Espacio Europeo de Educación Superior? Bordón. Revista de Pedagogía, 63(2), 65-74.
Marton, F. y Säljö, R. (1976). On qualitative differences in learning I - outcomes and processes. British Journal of Educational Psychology, 46, 4-11.
McKeachie, W. J., Pintrich, P. R. y Lin, Y. G. (1985). Teaching learning strategies. Educational Psychologist, 20(3), 153-160.
Monereo, C. F. (1985). Los sistemas de orientación, consejo y asesoramiento en la integración escolar. Revista Educar, 8, 71-89.
Monereo, C. F. (2020). Enseñar y aprender en la educación superior. En M. Turull (coord.), Manual de docencia universitaria (pp. 75-98). Ediciones Octaedro.
Muñoz-González, J. M., Marín-Díaz, V. e Hidalgo-Ariza, M. D. (2020). Estudio psicométrico de una escala sobre dificultades, sentimientos y expectativas en el aprendizaje del mapa mental en educación superior. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(1), 85-101. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.01.71587
Navea-Martín, A. y Suárez-Riveiro, J. M. (2017). Estudio sobre la utilización de estrategias de automotivación en estudiantes universitarios. Psicología Educativa, 23(2), 115-121. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.08.001
Nocito, G. y Navarro, E. (2018). Mejora de las estrategias de autorregulación del aprendizaje en la universidad: impacto de un programa de adaptación académica a grado. Bordón. Revista de pedagogía, 70(4), 121-136. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.60148
Núñez, J. C. y González-Pumariega, S. (1996). Procesos motivacionales y aprendizaje. Psicología de la Instrucción, 2, 33-64.
Piedra, L. A. (2010). La transición de un modelo individualista e internista a uno más social y colaborativo en la formación universitaria. Ciencias Económicas, 28(2), 313-322.
Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ediciones Morata.
Preacher, K. J. y MacCallum, R. C. (2003). Repairing Tom Swift's electric factor analysis machine. Understanding Statistics, 2, 13-32.
Ramiro-Sánchez, T., Bermúdez, M. P. y Buela-Casal, G. (2016). Titulación de Psicología en el EEES: comparación entre licenciados y graduados españoles. Revista de Psicodidáctica, 21(1), 175- 189. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.13923
Robbins, S., Lauver, K., Huy, L., Davis, D. y Langley, R. (2004). Do Psychosocial and Study Skill Factors Predict College Outcomes? A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 130(2), 261-288. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.2.261
Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, 197-224. https://doi.org/10.1159/000275810
Trelles, H. J., Alvarado, H. P. y Montánchez, M. L. (2018). Estrategias y estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología Educativa. Killkana Social, 2(2), 9-16. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.292
Valle, A., Cabanach, R. G., Rodríguez, S., Núñez, J. C. y González-Pienda, J. A. (2006). Metas académicas, estrategias cognitivas y estrategias de autorregulación del estudio. Psicothema, 18(2), 165-170. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72718201
Vera, J. A. (2011). Edward. L. Deci: Un pionero en el estudio de la motivación humana. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, VII(25), 336-338. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71018867008
Weinstein, C. E. y Mayer, R. F. (1986). The teaching of learning strategies. En M. C. Wittrock, Handbook of research on teaching (pp. 315-327). McMillan.
Ximénez, M. C. y García, A. G. (2005). Comparación de los métodos de estimación de máxima verosimilitud y mínimos cuadrados no ponderados en el análisis factorial confirmatorio mediante simulación Monte Carlo. Psicothema, 17(3), 528-535. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72717327