The relationship between teacher training preferences and their digital skills on social networks

Main Article Content

Rafael García Pérez
Ángeles Rebollo Catalán
Curro García Pérez

Abstract

INTRODUCTION. Several international reports have revealed the importance of teacher education in ICT as a key factor to innovation and educational improvement. Recent studies analyze the teachers’ skills to take advantage the educational potential of these tools. In this  paper, we try to study the relation between teachers’ training preferences and their digital skills in social networks, allowing us to discover which of the strategies for teacher education are the most effective to achieve an advanced level of digital competence. METHOD. We have carried out a research based on a survey to 1701 teachers from 114 schools in the area CEP Algeciras-La Línea, Cádiz (Andalucía, España). Two scales were applied to measure digital competences and learning preferences, which got reliability coefficients of .92 and .82 respectively. RESULTS. Teachers show a moderate level of digital skills, of which teaching skills are the less developed. Teachers with a good attitude towards the combined use of all training strategies and teachers, who prefer collaborative learning strategies and independent learning jointly, are those that express an advanced level of digital competence. We didn’t observe differences in digital competence of teachers depending on gender but we found them depending on age. DISCUSSION. These results are consistent with other research on teacher education in ICT, which show deficiencies in teacher education in order to do a better pedagogical use of ICT. This research provides some evidences which allow us to extract conclusions to guide teacher training in ICT.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Pérez, R., Rebollo Catalán, Ángeles, & García Pérez, C. (2016). The relationship between teacher training preferences and their digital skills on social networks. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(2), 137–153. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68209
Section
Articles
Author Biographies

Rafael García Pérez, Universidad de Sevilla

García-Pérez, Rafael (rafaelgarcia@us.es). Doctor en Pedagogía por la Universidad de Sevilla (España). Profesor Titular de Universidad en el Dpto. de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Su línea de investigación se centra en Técnicas e Instrumentos de Diagnóstico sobre Género, Tecnología y Educación. Iniciando su actividad universitaria en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla, ha desarrollado desde 1992 múltiples proyectos de innovación docente con TIC y participado a través de los I.C.E. y de los Centros de Profesorado en la creación y aplicación de planes de formación de profesorado universitario y no universitario sobre Género  y TIC en diversas provincias españolas. Su dirección postal es Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Sevilla, C/ Pirotecnia, s/n, CP 41013, Sevilla (España).

Ángeles Rebollo Catalán, Universidad de Sevilla

Rebollo-Catalán, Ángeles (rebollo@us.es). Doctora en Pedagogía por la Universidad de Sevilla (España). Profesora Titular de Universidad en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Su línea de investigación se centra en Género, Tecnología y Educación, participando en múltiples proyectos financiados en convocatorias competitivas nacionales y desarrollando una amplia actividad internacional que vincula grupos y personas en proyectos mancomunados entre España, Portugal, México y EE.UU. Actualmente dirige el Grupo de Investigación DIME (Hum833Su dirección postal es Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Sevilla, C/ Pirotecnia, s/n, CP 41013, Sevilla (España).

Curro García Pérez, Junta de Andalucía. CEP Algeciras – La Línea.

García-Pérez, Curro (curro.garciaperez@uca.es). Director del CEP Algeciras – La Línea desde 2009, participando en este centro, desde 2005, como Asesor de Secundaria para la Formación del Profesorado y Vicedirector (2006-2009). Obtuvo el D.E.A. en Ingeniería Industrial (U. Cádiz), es Licenciado en Matemáticas (U. Sevilla) y Profesor de Enseñanza Secundaria (Funcionario desde 1989) con una larga trayectoria docente y también directiva (siendo Secretario, Jefe de Estudios, Vicedirector y Director) en el I.E.S. Mar de Poniente -La Línea de la Concepción-. Ha impartido docencia en la Universidad de Cádiz (Campus de Algeciras) como Profesor Asociado, donde obtuvo la suficiencia investigadora y el Diploma de Estudios Avanzados. Su área de especialización profesional se vincula a la Formación del Profesorado en TIC. Su dirección postal es: CEP Algeciras – La Línea. Avda./ Cartagena, s/n, CP 11300, La Línea de la Concepción (Cádiz-España).

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.