Learning service and codesign in teacher training: integration ways of students’ experiences and perspectives

Main Article Content

Ana Ayuste González
Anna Escofet Roig
Núria Obiols Suari
Mariona Masgrau Juanola

Abstract

INTRODUCTION. Reflexive practice, understood as a mechanism for learning and building of knowledge, must be considered a key element during initial teacher training . On the one hand, it makes it possible for them to become aware of deep-rooted behaviors on which we do not reflect, in spite of their outcomes not always being desired. On the other hand, it contributes to the construction of a professional identity from each subject’s own individuality. Finally, it is indispensable for the development of the current school, as it favors the teaching and learning of strategies to understand situations that a few years ago were not present in our classes. METHOD. This article is based on current results of a study on designing strategies and tools to  help students reflect on their experiences during service learning programs. The current study is based on a co-design in which students and teachers participate during its development in multiple collaborative interactions with the objective of evaluating, innovating and improving the educational processes in which they participate. RESULTS. The co-design process, in successive iterations, has led to a battery of learning tools aimed at facilitating relations between theoretical knowledge and experience gained during the courses. DISCUSSION. The use of pedagogic tools or instruments that promote reflection through experiences during service learning projects have emerged as an appropriate methodological approach for initial teacher training . This approach allows a greater connection between theoretical training and practice, and between academic learning and from our own experience, reaching a more contextual and holistic perspective of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ayuste González, A., Escofet Roig, A., Obiols Suari, N., & Masgrau Juanola, M. (2016). Learning service and codesign in teacher training: integration ways of students’ experiences and perspectives. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(2), 169–183. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68211
Section
Articles
Author Biographies

Ana Ayuste González, Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona

Doctora en Pedagogía. Miembro del grupo de investigación en Educación Moral -GREM-. Sus líneas de investigación se vinculan a la educación para la inclusión social y la ciudadanía y la educación permanente. Algunas de sus publicaciones recientes son: After-SchoolActivities and LeisureEducation, in Ben-Arieh et al. (Eds.). (Handbook of ChildWell-Being. Theories, Methods and Policies in Global Perspective) y Social work and prostitution; anapproach to educationalpractices. (EuropeanJournal of Social Work).

Anna Escofet Roig, Universidad de Barcelona

Doctora en Pedagogía. Miembro del grupo de investigación Entornos y Materiales de Aprendizaje. Su área de investigación se enmarca en los entornos digitales de aprendizaje y la brecha digital y su repercusión en las relaciones educativas. Algunas de sus publicaciones recientes son  “Los equipos docentes en la educación superior ¿Utopía o realidad?” (Revista Española de Pedagogía, 259); Enseñar y aprender en la universidad. Claves y retos para la mejora; “Competencesforteaching and learning in an eLearning setting” (The International Handbook of E-learning). 

 

Núria Obiols Suari, Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona

Doctora en Pedagogía. Miembro del grupo de investigación en Educación Moral -GREM-. Sus líneas de investigación se vinculan al análisis pedagógico de ficción literaria y cinematográfica y a la relación educativa escolar. Algunas de sus publicaciones recientes son: Profesores y adolescentes en el cine. Análisis del rol docente transmitido a través del cine. (Making Of, 88-89), Infancia y pedagogía en la ficción literaria. (CLIJ, 257) y J.J. Rousseau y la lectura: del Robinson Crusoe a la literatura infantil (Temps d’Educació, 46).

Mariona Masgrau Juanola, Universitat de Girona

Doctora en Educación. Miembro del Grupo de Investigación en Educación por el Patrimonio y las Artes Intermedias. Su investigación se centra en las metodologías activas y participativas en relación con la didáctica de la lengua, la literatura y el fomento de la creatividad; y en la poesía visual del siglo XX. Algunas de sus publicaciones recientes son Creatividad (Editorial Plataforma); ¿Cómo lo hago en clase? Una mirada a la acción didáctica desde la autoconfrontación y la reflexión (...) (Ikastaria, 19); Poema enfora: visualitat i jocsmetaliteraris en la poesia experimental catalana (...) (CatalanReview. International Journal of Catalan Culture, v. XXVI).

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.