Academic performance and associated factors. Contributions from some large-scale assessments

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Coral González Barbera
Joaquín Caso Niebla
Karla Díaz López
Mónica López Ortega

Abstract

Traditionally, the study of academic performance has been addressed from a theoretical and empirical point of view. However, assuming that its own conceptual and operational definition is no easy task, given the multidimensional nature that characterizes it, an explanation is still sought for to identify the variables that affect it and cause it to vary, for which theoretical and methodological models of increasing complexity are used.

This paper is a theoretical reflection on the nature of the construct of academic performance and how the main large-scale assessments that currently exist in the international educational landscape are conceived, particularly in Mexico, focusing on contextual variables that are associated, in order to analyze the current state of the matter.

The analysis of variables associated with academic performance in each of the large-scale assessments studied can map out what they are in each case and present the strengths and weaknesses of the evaluative models behind it.

We present, in conclusion, some thoughts that guide the approach of explanatory models that can be tested empirically.

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How to Cite
González Barbera, C., Caso Niebla, J., Díaz López, K., & López Ortega, M. (2012). Academic performance and associated factors. Contributions from some large-scale assessments. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(2), 51–68. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21987
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Author Biographies

Coral González Barbera, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación por la Universidad Complutense de Madrid e integrante del Equipo de Investigación M.E.S.E. (Medida y Evaluación de Sistemas Educativos). Sus líneas de investigación convergen en el estudio del rendimiento académico, profundizando la explicación del mismo y en su medida como clave en la evaluación de sistemas educativos.

Correo electrónico de contacto: cgbarbera@edu.ucm.es

 

Joaquín Caso Niebla, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México e integrante de la Unidad de Evaluación Educativa de la UABC. En la actualidad Presidente de la Sociedad Mexicana de Psicología. Sus líneas de investigación se centran en el desarrollo y estudio psicométrico de pruebas para evaluar variables psicológicas y educativas relacionadas con el rendimiento académico.

Correo electrónico de contacto: jcaso@uabc.edu.mx

 

Karla Díaz López, Universidad Nacional Autónoma de México

Máster en Ciencias Educativas y Licenciada en Psicología integrante de la Unidad de Evaluación Educativa de Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. Su línea de investigación se centra en la explicación causal del rendimiento académico en Educación Secundaria.

Correo electrónico de contacto: diaz.karla@uabc.edu.mx

 

Mónica López Ortega, Universidad Nacional Autónoma de México

Máster en Ciencias Educativas y Licenciada en Psicología integrante de la Unidad de Evaluación Educativa de Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. Su línea de investigación se centra en los factores asociados al rendimiento académico en Educación Secundaria.

Correo electrónico de contacto: monica.lopez.ortega@uabc.edu.mx