Digital competence in teaching and the design of innovative situations with ICT to improve learning

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Francisco José Fernández-Cruz
Fidel Rodríguez-Legendre
Vanesa Sainz

Abstract

INTRODUCTION. Digital competence in teaching is a topic of growing relevance in contemporary education, in addition to its influence on the improvement of learning. In this sense, the transformative role of information and communication technologies (ICT) in teaching and learning, highlight the importance of such competence, both in teacher training and in the integral development of students. Consequently, the use of technologies in education has been widely researched, showing improvements in academic results, motivation, and attention to diversity. However, limitations and areas for improvement are also recognised. METHOD. We review the existing literature on digital competence in teaching and its application in different educational contexts, presenting a selection of ten articles that analyse the relationship between digital competence in teaching and the improvement of learning with ICT, as well as the challenges and opportunities presented by this integration in the educational environment. To this end, in addition to technical skills, the development of essential competences for an effective and ethical treatment in the digital world is considered. RESULTS. The articles included in the monograph address various topics such as self-perception of digital competence, the influence of the mode of teaching, the use of innovative strategies with digital resources, initial teacher training, the appropriate use of technology and its risks, and the benefits of technological media for students with special educational needs, among others. It offers a unique perspective on how ICT can be harnessed in innovative ways to improve educational practice and promote the development of key competences in students. DISCUSSION. The transformative potential of ICT in 21st century education emphasises the need to develop teachers’ digital competence to take full advantage of these technologies in the teaching-learning process. In addition, it is necessary to consider the pedagogical skills and innovative capacity of the teacher to design effective and creative learning situations. Thus, to achieve a greater impact of the didactic use of ICT as facilitating tools in the educational process, it is crucial to deepen the updating of the management of digital resources in the teacher’s competence profile. This implies defining and developing teachers’ digital competence, as well as improving teacher training and identifying their training needs in the technological field.

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Fernández-Cruz, F. J., Rodríguez-Legendre, F., & Sainz, V. (2024). Digital competence in teaching and the design of innovative situations with ICT to improve learning. Bordon. Revista De Pedagogia, 76(2), 11–24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.106342
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Author Biographies

Francisco José Fernández-Cruz, Universidad Complutense de Madrid (España)

Profesor permanente laboral del Departamento de Investigación y Psicología en Educación de la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado en la Universidad Complutense de Madrid. Es maestro de Educación Primaria, licenciado en Psicopedagogía y doctor en Educación por la UCM. Pertenece al Grupo de Investigación 940418-Calidad y Evaluación de Instituciones Educativas (GR68/059, UCM) y sus principales líneas de investigación son la evaluación de las competencias de docentes y estudiantes, la aplicación de las TIC al mundo educativo, la innovación docente para la mejora del aprendizaje y la evaluación de la calidad en los centros educativos.
Dirección para la correspondencia: Facultad de Educación UCM, despacho 2305. C/ Rector Royo
Villanova, n.º 1. 28040 Madrid.

Fidel Rodríguez-Legendre, Universidad Francisco de Vitoria de Madrid (ESpaña)

Profesor a tiempo completo en la Facultad de Educación y Psicología de la Universidad Francisco de Vitoria. Licenciado en Sociología por la Universidad Central de Venezuela (UCV), doctor en Ciencias de la Información y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid, doctor en Historia (UCV), Magister Scientiarum en Musicología (UCV), Magister Scientiarum en Historia Republicana de Venezuela (UCV), maestro compositor por el Conservatorio Nacional de Música “Juan José Landaeta” (Caracas-Venezuela). Sus principales líneas de investigación tratan sobre la evaluación de las competencias de docentes y estudiantes, el origen y desarrollo de postcomunismo en América Latina y el estudio de los recursos pedagógicos para la docencia musical desde el punto de vista sociológico.

Vanesa Sainz, Universidad Francisco de Vitoria de Madrid (ESpaña)

Profesora a tiempo completo y vicedecana de investigación en la Facultad de Educación y Psicología de la Universidad Francisco de Vitoria. Licenciada en Psicología por la Universidad Complutense de Madrid, Máster en Orientación Educativa, Título de Experto en Docencia Universitaria y Doctorado en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Investigadora principal del Grupo de Investigación en Atención a la Diversidad, Inclusión y Acompañamiento Educativo (ADIAE). Sus líneas de investigación se centran en el ámbito de la salud emocional, la psicología, la convivencia, la prevención del acoso escolar y el uso de las tecnologías en el contexto educativo.

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