Differences in homophobia and transphobia levels among physical education students and other pedagogies in Chile
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v48.97208Keywords:
homophobia, transphobia, pedagogies, university studentsAbstract
Homophobia and transphobia are feelings of rejection and hostility towards homosexual and transgender people, which arise from prejudices and fears towards sexual diversity. The objective of the present research was to compare the homophobia and transphobia levels of physical education students and other pedagogies in Chile. To this end, the homophobia scale EHF-10 and the negative attitudes to trans people scale were applied to 384 students of 15 pedagogies from a university in Chile. The results show that homophobia and transphobia scores tend to be low in students of all careers. However, physical education students have the highest scores among all/future teachers, while biology, Spanish, English, history and geography students/students, Basic education and differential education have the lowest scores on one or both scales. It is concluded that there are differences in the levels of homophobia and transphobia according to the course, with the highest rates in physical education, although the scores of both scales are low.
Keywords: homophobia, transphobia, pedagogies, university students.
References
Bach, J. (2020). Religiosidad y homofobia en estudiantes de una universidad privada de Chiclayo. Tesis para optar al título profe-sional de Licenciada en Psicología. Escuela Profesional de Psicología. Facultad de Derecho y Humanidades. Pimentel. Pe-rú.
Barrientos, J., Espinoza-Tapia, R., Meza, P., Saiz, J., Cárdenas, M., Guzmán-González, M., Gómez, F., Bahamondes, J. & Lovera, L. (2019). Efectos del prejuicio sexual en la salud mental de personas transgénero chilenas desde el modelo de estrés de las minorías: una aproximación cualitativa. Terapia Psicológica, 37(3), 181-197.
Barrón-Velásquez, E., Salín-Pascual, R. & Guadarrama-López, L. (2014). Encuesta para evaluar el conocimiento sobre las condiciones de diversidad sexo-genérica y homofobia en una muestra de alumnos universitarios. Rev Mex Neuroci, 15(5), 267-276.
Benavides-Moreno, N., Ortiz-González, G. y Reyes-Araya, D. (2021). La inclusión escolar en chile: observada desde la docencia. Cadernos de Pesquisa, 51(1), e06806. https://doi.org/10.1590/198053146806
Bolaños, T. y Charry, A. (2018). Prejuicios y homosexualidad, el largo camino hacia la adopción homoparental. Especial atención al caso colombiano. Estudios constitucionales, 16(1), 395-424. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-52002018000100395
Borrillo, D. (2010). Homofobia. História e crítica de um preconceito. Autêntica.
Campo, A. & Herazo, E. (2013). Homofobia en estudiantes de trabajo social. Revista Científica Salud Uninorte, 29(1), 96-103.
Campo, A., Herazo, E. & Oviedo, H. (2013). Sustantivos para definir homofobia. Revista Ciencias de la Salud, 11(3), 297-294.
Ciocca, G., Niolu, C., Déttore, D., Antonelli, P., Conte, S., Tuziak, B., Limoncini, E., Mollaioli, D., Carosa, E., Gravina, G., Di Sante, S., Di Lorenzo, G., Fisher, A., Maggi, M., Lenzi, A., Sirecusano, A. & Jannini, E. (2017). Cross‐cultural and socio‐demographic correlates of homophobic attitude among university students in three European countries. J Endo-crinol Invest, 40, 227-233. https://doi.org/10.1007/s40618-016-0554-1
Fernández, A. (2009). Bases biológicas de la preferencia sexual. Ciencia, 60(2), 23-36.
García, P. (2021). De la desigualdad a la inclusión universitaria: La agencia de género. Revista de la educación supe-rior, 50(200), 1-23. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1887
González-Valero, G., Zurita-Ortega, F. & Martínez-Martínez, A. (2017). Panorama motivacional y de actividad física en estudiantes: una revisión sistemática. ESHPA-Education, Sport, Health and Physical Activity, 1(1), 56-79.
Grao-Cruces, A., Fernández-Martínez, A., Teva-Villén, M. & Nuvila, A. (2017). Autoconcepto físico e intencionalidad para ser físicamente activo en los participantes del programa Escuela Deportivas. Journal of Sport and Health Research, 9(1), 15-26.
Martín, L. (2005). Homofobia en el sistema educativo. Colectivo de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales de Madrid (CO-GAM). Madrid. España.
Martínez, A. & Íñiguez, L. (2017). Discursive practices and symbolic violence towards the LGBT community in the univer-sity context. Paidéia, 27(S1), 367-375. https://doi.org/10.1590/1982-432727s1201701
Maureira, F. (2016). Estadística avanzada para educación física. Editorial Académica Española.
Maureira, F., Escobar, N., Flores, E., Bahamonde, V., Hadweh, M. & Serey, D. (2022). Actitudes hacia la homosexualidad y personas trans en estudiantes de educación física de Chile. Retos, 43, 46-52. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88969
Maureira, F., Escobar, N., Flores, E., Hadweh, M., González, P., Castillo-Retamal, F., Peña-Troncoso, S & Páez, J. (2022). Incidencia de los conocimientos biológicos de la homosexualidad y transexualidad sobre la homofobia y transfo-bia en estudiantes de educación física de Chile. Retos, 43, 1016-1024. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.90463
Maureira, F., Flores, E., Castillo-Retamal, F. & González, P. (2022). Masculinidades y femineidades en estudiantes de edu-cación física de Chile. Retos, 45, 456-461. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92774
Mavhandu, A. & Sandy, P. (2015). Religion-related stigma and discrimination experienced by lesbian, gay, bisexual and transgender students at a South African rural-based university. Culture, Health & Sexuality, 17(8), 1049-1056. http://dx.doi.org/10.1080/13691058.2015.1015614
MINEDUC (2017). El primer gran debate de la reforma educacional: Ley de inclusión escolar. Gobierno de Chile. Santiago. Chile
Moral, J. & Martínez, J. (2011). Escala de actitud hacia la homosexualidad: propiedades psicométricas y aspectos diferencia-les por sexos. SOCIOTAM, 21(1), 105-124.
Moral, J. & Ortega, M. (2008). Diferencias de género en representación social de la sexualidad, así como en actitudes y conductas sexuales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 14(28), 97-119.
Moral, J., Valle, A. & Martínez, E. (2013). Evaluación del rechazo hacia la homosexualidad en estudiantes de medicina y psicología con base en tres escalas conceptualmente afines. Psicología desde el Caribe, 30(3), 526-550.
Morata, M., Holgado, F., Barbero, I. & Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. recomendaciones sobre míni-mos cuadrados no ponderados en función del error tipo I de ji-cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362
Nieto-Gutiérrez, W., Komori-Pariona, J., Sánchez, A., Centeno-Leguía, D., Arestegui-Sánchez, L., De La Torre-Rojas, K., Niño-García, R., Mendoza-Aucaruri, L., Mejía, C. & Quiñones-Laveriano, D. (2018). Factores asociados a la ho-mofobia en estudiantes de Medicina de once universidades peruanas. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(4), 208-214. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2018.01.003
Noseda, J. (2012). Muchas formas de transexualidad: diferencias de ser mujer transexual y de ser mujer transgénero. Revis-ta de Psicología de la Universidad de Chile, 21(2), 7-30. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2012.25835
Orcasita L., Vera, J., Kusserow, M. & Montenegro, J. (2020) Percepciones y actitudes sobre homofobia en estudiantes universitarios. Health and Addictions, 20(2), 28-37.
Páez, J., Hevia, G., Pesci, F. & Rabbia, H. (2015). Construcción y validación de una escala de actitudes negativas hacia personas trans. Revista de Psicología (PUCP), 33(1), 153-190.
Piña, J., Aguayo, H. & García, J. (2019). Representaciones sociales de estudiantes de licenciatura sobre el homosexual. Teoría y Crítica de la Psicología, 12, 185-205.
Rodríguez, L. & García, A. (2022). Actitudes negativas e interiorización de mitos hacia las personas trans en estudiantes mexicanas de Trabajo Social. Interdisciplinaria, 39(2), 229-248. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.15
Sánz-Macana, A. & Devís-Devís, J. (2020). A homofobia en la educación física escolar: una revisión sistemática. Movimien-to, 26, e26072. https://doi.org/10.22456/1982-8918.104750
Segovia, M. (2020). Experiencias Universitarias de Estudiantes LGBTIQ+” El caso de la Universidad Alberto Hurtado. Tesis para optar al título profesional de trabajador social. Departamento de Trabajo Social. Facultad de Ciencias Sociales. Universi-dad Alberto Hurtado. Santiago, Chile.
Serey, D. (2021). Educación y Diversidad sexual: Un análisis de la perspectiva de los estudiantes de educación de Párvulos en Chile. Tesis presentada per optar al grado de Doctor per la Universitat de Lleida. España.
Serey, D. y Zuñiga, P. (2021). Cultura de la Convivencia Escolar. Revista Lenguas Radicales, 1(1), 43-54.
Silva, P., Alice, A. & Valdivia-Moral, P. (2018). Percepción de los estudiantes sobre comportamientos homofóbicos y hete-rosexistas en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(2), 39-46.
Silva, P., Jaeger, A. & Valdivia, P. (2018). Percepción de los estudiantes sobre comportamientos homofóbicos y heterose-xistas en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(2), 39-46.
World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Re-search Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Young-Bruehl, E. (2004). Homofobias: un manual diagnóstico y político. CENESEX. E.U.A.
Zambrano, G. & Escalante, H. (2013). Grado de homofobia en estudiantes de enfermería de una universidad pública en Colombia. Revista Ciencias y Cuidado, 10(2), 115-126.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.