Creative sustainable development goal-based physical-artistic Project: “La voz del rehén”

Authors

  • Silvia Lorente-Echevarría Universidad de Zaragoza
  • Berta Murillo-Pardo
  • Ana Corral-Abós
  • Inma Canales-Lacruz
  • Natalia Larraz-Rábanos

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89440

Keywords:

group creation; physical education; pre-service teachers; higher education; creativity; interdisciplinarity; Sustainable Development Goals

Abstract

This article assesses the effects on creativity of an interdisciplinary creative acrosport programme, called “La voz del rehén”, which is based on the sustainable development goals. The simple comprised 53 individuals -32 men and 21 women- with an average age of 21,82±3,49, all of whom were studying a Primary Education Teacher Training Degree at Zaragoza University (Spain). It was a pre-experimental study, with no control group, with measures before and after the programme. The creative assessment instrument was the Prueba de Imaginación Creativa para Adultos –PIC-A– [Creative Imagination Test for Adults]. A Student’s t-test and ANOVA test were performed to discover significan differences in pre- and post- programme. Version 26 of the IBM SPSS program was used. Results showed that: i) participants obteined significant improvements in total score; ii) participants obteined significant improvements in fantasy and narrative creativity –fluency, flexibility and originality–; iii) participants did not obtein- significant improvements in graphic creativity. These studies confirm the importance of incorporating interdisciplinary creativity programmes into the university system and Sustainable Development Goals –SDG– as a learning aproach.

References

Albareda-Tiana, S., Vidal-Raméntol, S., Pujol-Valls, M., & Fernández-Morilla, M. (2019). Holistic approaches to develop sustainability and research competences in pre-service teacher training. Sustainability, 10, 3698.

Alcalá, M.J., Santos, M.J., Leiva, J.J., & Matas, A. (2020). Sostenibilidad curricular: una mirada desde las aportaciones del profesorado de la Universidad de Málaga. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 309-326.

Antúnez, M. (2017). Problemática del proceso de sostenibilización curricular en el contexto universitario español: la formación del profesorado como catalizador. Tesis doctoral, Universidad de Córdoba.

Artola, T., Barraca, J. Mosteiro, P, Ancillo, I., Poveda, B., & Sánchez, N. (2012). Prueba de Imaginación Creativa para Adultos (PIC-A) [The creative imagination test for adults (PIC-A)]. Madrid: TEA.

Bannerman, C. (2008) Creativity and wisdom. In A. Craft, H. Gardner, & G. Claxton (eds.), Creativity, wisdom, and trustee- ship (pp. 133–142). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Barbero, I. (2005) La escolarización del cuerpo: reflexiones en torno a la levedad de los valores del capital «cuerpo» en Educación Física [The schooling of the body: reflections on the lightness of the values of the "body" capital in Physical Education]. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 25-51.

Barraca, J., Ancillo, I., Artola, T., Mosteiro, P., Poveda, B., & Sánchez, N. (2011). La prueba de imaginación creativa para adultos (PIC-A). Un nuevo instrumento para la evaluación del pensamiento divergente [The creative imagination test for adults (PIC-A). A new instrument for divergent thinking evaluation]. Prolepsis, 46-55.

Benayas, J. & Marcén, C. (Coord.) (2019). Hacia una educación para la sostenibilidad. Centro Na-cional de Educación Ambiental.

Bernabeu, N., & Goldstein, A. (2009). Creatividad y aprendizaje. El juego como herramienta pedagógica. [Creativity and learning. Playing as a teaching tool]. Buenos Aires: Narcea.

Borodina, T., Sibgatullina, A., & Gizatullina, A. (2019). Developing Creative Thinking in Future Teachers as a Topical Issue of Higher Education, Journal of Social Studies Education Research, 10(4), 226-245.

Botella, M., Glaveanu, V., Zenasni, F., Storme, M, Myszkowski, N., Wolff, M., & Lubar, T. (2013) How artist create: Creative process and multivariate factors. Learning and Individual Differences 26, 161-170.

Brundiers, K. & Wiek, A. (2013). Do we teach what we preach? An international comparison of problem and project-based learning courses in sustainability. Sustainability, 5, 1725–1746.

Cabrera, J., & Herrán, A. de la (2015). Creatividad, complejidad y formación: Un enfoque transdisciplinar [Creativity, complexity and training: a trandisciplinary approach]. Revista Complutense de Educación, 26(3), 505-526. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876

Canales-Lacruz, I., & Martinez-Mañero. A. (2018). La ineficacia motriz en la educación física: perspectiva femenina [Motor inefficaccy in physical education: female perspective]. Retos, 33, 81-84.

Cervantina, R., & Gervilla, A. (2003). Modelos y técnicas para el desarrollo de la creatividad [Models and techniques for the development of creativity]. In A. Gervilla (Dir.). Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro [Applied creativity. A future bet], Vol. 1 (pp. 377-418). Madrid: Dykinson

CRUE. (2012). Sustainability. Guidelines for the Inclusion of Sustainability in the Curriculum. http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Declaraciones/Directrices_Ingles_ Sostenibilidad_Crue2012.pdf

De Juanas, A. (2010). Aprendices y competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior [Leaners and skills in the European Higher Educational Area]. Revista de psicología y educación, 1(5), 171-186.

De la Torre, S. (2009). La universidad que queremos. Estrategias creativas en el aula universitaria [The university we want. Creative strategies in the university classroom]. Revista digital universitaria, 10(12), 1067-6079.

De la Torre, S. (2012). Instituciones educativas creativas. Instrumento para valorar el desarrollo creativo de las Instituciones Educativas (VADECRIE) [Creative educational institutions. Instrument to assess the creative development of Educational Institutions (VADECRIE)]. Barcelona: Círculo Rojo.

Domínguez, A., Díaz, M.P., & Martínez, A. (2014). Estudio comparativo de los niveles de creatividad motriz en practicantes y no practicantes de expresión corporal. Retos, 26, 56-59.

Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción [Educational change from action-research]. Madrid: Morata.

Escámez, J. I. & López, E. (2019). La formación del profesorado universitario para la educación en la gestión de la sostenibilidad. Publicaciones, 49(1), 53-62.

Esteve, F. (2008). Análisis del estado de la creatividad de los estudiantes universitarios. Univest. Universidad de Gerona. Junio de 2008.

Fernández-Río, J. (2017). El ciclo del aprendizaje colaborativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje colaborativo en educación física. Retos, 32, 264-269.

Fischer, S., Oget, D. & Cavalluci, D. (2016) The evaluation of creativity from the perspective of subject matter and training in higher education: Issues, constraints and limitations. Thinking Skills and Creativity 19, 123-135.

Fustier, M. (1993). Pedagogía de la creatividad [Pedagogy of creativity]. Madrid: Index.

Gardner, H. (2008). Las cinco mentes del futuro [The five minds of the future]. Barcelona: Paidós.

Giguere, M. (2011) Dancing thoughts: an examination of children’s cognition and creative pro-cess in dance. Research in Dance Education 12 (1), 5-28.

González, E.J., Meira-Cartea, P.A. & Martínez-Fernández, C.N. (2015). Sustentabilidad y universidad: retos, ritos y posibles rutas. Revista de la Educación Superior, 175 (3), 69-93.

Guilford, J. P. (1994). La creatividad: pasado, presente y futuro [Creativity: past, present and future]. In R. D. Storm (Comp.). Creatividad y educación [Creativity and education] (pp. 9-23). Barcelona: Paidós.

Hong, E., Part, R. & Rowell, L. (2017). Children’s and teachers’ conceptions ofcreativity. En R. A. Beghetto y B. Sriraman (Eds.), Creative contradictions in education: Cross disciplinary paradoxes and perspectives (pp. 303-331). Zúrich: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21924- 0_17.

Kirrane, M, Kramer, M, & Lassleben, H. (2019). Beyond the Surface: Exploring the Relationship between Value Diversity and Team Creativity. Creativity Research Journal. DOI: 10.1080/10400419.2019.1697920

Larraz, N. (2015). Desarrollo de las habilidades creativas y metacognitivas en la educación secundaria obligatoria [Development of creativity and metacognition skills in compulsory secundary educa-tion]. Madrid: Dykinson.

Larraz, N., Antoñanzas, J.L., & Salavera, C. (2019). El desarrollo de la creatividad en el alumnado universitario. Propuesta de intervención en el grado de Magisterio de Educación Infantil [The development of creativity in university students. Proposal for intervention in the degree of Early Childhood Education]. In S. Alonso, Romero, J.M., Rodríguez, C., & Sola, J. Investigación, innovación docente y TIC. Nuevos horizontes educativos [Research, teaching innovation and ICT. New educational horizons] (pp.1452-1461). Madrid: Dykinson.

Lipman, M. (2001). Pensamiento complejo y educación [Thinking in education]. Madrid: Eds. de la Torre.

Lizalde, M., Peñarrubia, C., Murillo, B., Latorre, J., & Canales-Lacruz, I. (2019): Aprendizaje por proyectos e interdisciplinariedad en la mención de educación física del grado maestro de primaria [Cooperative learning Projects in the Primary education teaching degree module of physical education]. Retos, 35, 314-318.

Llanos Zuloaga, M. (2020). Arte, creatividad y resiliencia: recursos frente a la pandemia. Avances En Psicología, 28(2), 191-204. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n2.2248

Miñano, R., & García, M (eds). (2020). Implementando la Agenda 2030 en la universidad. Casos inspiradores. Madrid: Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS).

Moraru, A., Memmert, D. & Van der Kamp, J. (2016): Motor creativity: the roles of attention breadth and working memory in a divergent doing task. Journal of Cognitive Psychology, DOI: 10.1080/20445911.2016.1201084

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49 (194), https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Ramo, C., Larraz, N. & Cuadra, N. (2020). Aportaciones del psicoanálisis en la formación del profesorado. En M.R. Fernández-Domínguez y M. Rodríguez-Rojo. Retazos de una trayectoria. Homenaje a José Emilio Palomero Pescador (pp. 148-165). AUFOP y Departamento de Psicología y Sociología. Universidad de Zaragoza.

Raso, S., & Aranda, D.S. (2019). Percepciones del futuro pedagogo sobre la metodología de enseñanza de la creatividad [Perceptions of the future pedagogues on the teaching methodology of creativity]. REICE. 17(1), 73-89. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.005.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las en-señanzas universitarias oficiales [Royal Decree 1393/2007, of October 29, which establishes the organization of the official university curriculum].

REDS. (2018). Cómo empezar con los ODS en las Universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. Madrid: Red Española para el desarrollo sostenible (REDS). https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf

Remesal, A. & Colomina, R. (2013) Social presence and online collaborative small grupo work: A socioconstructivist account. Computers & Education, 60, 357-367.

Richard, V., Lebeau, J.C., Becker, F., Boiangin, N. & Tenenbaum, G. (2018). Developing Cognitive and Motor Creativity in Children Through an Exercise Program Using Nonlinear Pedagogy Principles, Creativity Research Journal, 30(4), 391-401. DOI: 10.1080/10400419.2018.1530913.

Rovira, G. (2019). Danza y expresión corporal [Dance and corporal expression]. Victoria-Gasteiz: Bradu 20 SL.

Romo, M. (1997, 2019). Psicología de la creatividad [Psychology of creativity]. Barcelona: Paidós.

Romo, M., & Sanz, E. (2001). Creatividad y currículum universitario [Creativity and university curriculum]. Madrid: Ediciones Universidad Autónoma de Madrid.

Runco, M.A. (2010). Sivergent trinking, creativity and ideation. En J.C. Kaufman and R.J. Sternberg (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity (pp. 413-446). Cambridge University Press.

Sánchez-Elvira, A., López-González, M.A., Fernández-Sánchez, M. (2010). Análisis de las com-petencias genéricas en los nuevos títulos de Grado del EEES en las Universidades españolas. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 33-35.

Sáez de Ocáriz, U., Serna, J., Lavega, P., Costes, A., & March, J. (2017). Coeducación y experiencias positivas. Aportaciones a la convivencia desde la expresión motriz cooperativa [Coeducation and positive experiences. Contributions to coexistence from the cooperative motor expression]. Movimento, 23 (3), 1053-1064.

SDSN. (2020). Accelerating Education for the SDGS in Universities: A guide for univerities, colleges and tertiary and higher education institutions. Sustainable Development Solutions Network (SDSN). https://reds-sdsn.es/accelerating-sdg-education

Táboas-Pais, M.I., & Rey-Cao, A. (2012). Gender differences in physical education textbooks in Spain: A content analysis of photographs. Sex roles, 67(7-8), 389-402.

Tang, M. (2019). Fostering creativity in intercultural and interdisciplinary teams: the VICTORY model. Front. Psychol, 10, 1-11.

Torrance, E.P. (1966). Tests de Pensée Créative de E. P. Torrance. Manuel. [Torrance Test of Crea-tive Thinking (TTCT). Norms Technical Manual]. Paris: Les Editions du Centre de Psychologie Appliquée. (Ed. 1976).

UNESCO (2015). Repensar la educación. ¿Hacia un bien común mundial? http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232555e.pdf

Valderrama-Hernández, R., Alcántara, L., Sánchez-Carracedo, F., Caballero, D., Serrate, S., Gil-Doménech, D., Vidal-Raméntol, S., & Miñano, R. (2020). ¿Forma en sostenibilidad el sistema universitario español? Visión del alumnado de cuatro universidades. Eduación XXI, 23(1), 221-245.

Zambrano Yalama, N. I. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Revista Conrado, 15(67), 355-359. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Zander, L., Kreutzmann, M., West, S.G., Mettke, E., & Hannover, B. (2014). How school-based dancing classes change affective and collaborative networks of adolescents. Psychology of Sport and Exercise, 15, 418-428.

Published

2022-01-06

How to Cite

Lorente-Echevarría, S., Murillo-Pardo, B., Corral-Abós, A., Canales-Lacruz, I., & Larraz-Rábanos, N. (2022). Creative sustainable development goal-based physical-artistic Project: “La voz del rehén”. Retos, 43, 944–953. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89440

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)