Multiple intelligences (skills) in physical education students from Chile
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v52.101837Keywords:
multiple skills, multiple intelligences, physical education, kinesthetic ability, interpersonal abilityAbstract
The multiple intelligences model was popularized by Gardner in 1983. At present these intelligences are considered as abilities covering eight areas: linguistic, mathematical, spatial, musical, kinesthetic, interpersonal, intrapersonal and naturalistic. The objectives of the present research were to know the psychometric properties of IAMI-R in a sample of physical education students from Chile and to study the differences of multiple skills by sex and year of study. The sample was 304 students of Pedagogy in Physical Education from two universities in the city of Santiago de Chile, to which the Inventory of Self-efficacy for Multiple Intelligences Revised (IAMI-R) was applied. The results reveal that the 43-item AMI-R contains the eight factors associated with the eight multiple abilities, which explained 65,502% of the total variance. Cronbach’s alpha gives a value of .891 for the instrument. In the sample, the highest score was obtained in kinesthetic ability, followed by interpersonal. In contrast, naturalistic ability scored lowest. More studies are needed to confirm these results in other study houses and other regions of the country.
Keywords: multiple skills, multiple intelligences, physical education, kinesthetic ability, interpersonal ability.
References
Armstrong, T. (2006). Inteligencias múltiples en el aula. Paidós.
Barría, N., del Castillo, F., Feng, A., Mattina, C. & Chen, M. (2023). Niveles de las inteligencias múltiples del estudian-tado de ingenierías: Análisis comparativo entre carreras y facultades en la Universidad Tecnológica de Panamá. Re-vista Electrónica Educare, 27(2), 1-25.
Calisaya, J., Yana, M., Pineda, J., Adco, H., Yana, N. & Huanca, J. (2022). Inteligencias múltiples y competencias básicas en educación universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1010-1022. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.393
Durán-Aponte, E., Elvira-Valdés, M. & Pujol, L. (2014). Validación del inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado (IAMI-R) en una muestra de estudiantes universitarios venezolanos. Revista Actual Investigación Educativa, 14(2), 1-23.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional Intelligence as predictor of mental, social and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45-51. https://doi.org/10.1017/S1138741600005965
Flores, E. (2017). Capítulo 4: Inteligencias mútiples. En F. Maureira (Ed). ¿Qué es la inteligencia? (pp. 51-61). Bubok Publishing.
Gardner, H. (1983). Frames of mind. Basic Books.
Gardner, H. (1995). Reflections on multiple intelligences. Phi Delta Kappan, 77(3), 200-208.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: multiples intelligences for the 21st century. Basic Book.
Lerivée, S. (2010). Las inteligencias múltiples de Gardner ¿descubrimiento del siglo o simple rectitud política? Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 2(2), 115-126.
Londoño, S. & Zapata, S. (2014). Manifestación de las inteligencias múltiples más representativas en alumnos del grado 10° 1, Institución Educativa Finca la Mesa, Medellín-2014. Tesis para el título de psicóloga. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, Colombia.
Martínez, I., Hidalgo, S. & Sospedra, M. (2018, 21 de noviembre). Evaluación de inteligencias múltiples en estudiantes uni-versitarios de Trabajo Social [Conferencia]. V Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Sa-lud, Madrid, España.
Maureira, F. (2016). Estadística avanzada para educación física. Editorial Académica Española.
Maureira, F., Méndez, T. & Soto, C. (2014). Inteligencias múltiples en estudiantes de educación física de la USEK de Chile. Revista Ciencias de la Actividad Física, 15(2), 53-62.
Morata, M., Holgado, F., Barbero, I. & Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error tipo I de ji-cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362
Pérez, E. & Cupani, M. (2008). Validación del inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado (IAMI-R). Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 47-58.
Pérez, E. & Cupani, M. (2008). Validación del inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado (IAMI-R). Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 47-58.
Pérez, E. & Cupani, M. (2008). Validación del inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado (IAMI-R). Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 47-58.
Pérez, E. & Medrano, L. (2007). Investigación de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado: Un estudio de validez de criterio. Avances en Medición, 5, 105-114.
Pérez, E., Beltramino, C., y Cupani, M. (2003). Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples: fundamentos teóricos y estudio psicométrico. Evaluar, 3, 35-60.
Pérez, L. & Beltrán, J. (2006). Dos décadas de “inteligencias múltiples”: implicaciones para la psicología de la educa-ción. Papeles del Psicólogo, 27(3), 147-164.
Saldaña, G., Flores, G. & Navarro, M. (2018). Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado (IAMI-R) en una muestra de estudiantes de Concepción, Chile: Percepción de autoeficacia para los diferentes tipos de inte-ligencia. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(35), 51-61.
Sospedra, M., Martínez, I. & Hidalgo, S. (2022). Inteligencias múltiples, emociones y creatividad en estudiantes univer-sitarios españoles de primer curso. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(2), e1153. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1153
Thorndike, E. (1927). The measurement of intelligence. Bureau of Publications, Teacher's College, Columbia University
Thurstone, L. (1938). Primary mental abilities. University of Chicago Press.
Vidarte-Claros, J., Vélez-Álvarez, C. & Parra-Sánchez, J. (2012). Niveles de sedentarismo en población de 18 a 60 años. Manizales, Colombia. Revista de Salud Pública, 14, 417-428.
World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Zalazar, M., Aparicio, M., Ramírez, C. & Garrido, S. (2011). Estudios preliminares de adaptación de la Escala de Fuen-tes de Autoeficacia para Matemáticas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 3(2), 1-6.
Zamata, F., Mamani, R., Miranda, J., Miranda, M., & Huari, M. (2022). Inteligencias múltiples en estudiantes universita-rios de ciencias de la salud. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 2954-2970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.