Implementation of the formative evaluation by students of Pedagogy in Physical Education 

Authors

  • María Vergara Tapia
  • Mónica Flores Bastías
  • Lucía Illanes Aguilar
  • Felipe Poblete-Valderrama Universidad Santo Tomás, Valdivia. Chile.Doctorado en Educación, Universidad Academia de Humanismo Cristiano. http://orcid.org/0000-0002-8960-3996

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86558

Keywords:

Formative Assessment, Teacher Training, Professional Practice, Pedagogy in Physical Education, Higher Education.

Abstract

This research focuses on the field of Initial Teacher Training (FID) in Pedagogy in Physical Education (PEF). The objective is to know the way in which students in the FID process at PEF implement the formative assessment in the classes they take in their professional practice. It is carried out through a quantitative, descriptive, non-experimental cross-sectional approach, where 64 students from a private higher education institution in Chile were considered. The information collection instrument that was used was an observation script applied by supervising professors of professional practice which considers the dimensions of: a) Feedback, b) Preparation and implementation and c) Response of the schoolchildren. The results verify the application of feedback, differentiated support as required by the schoolchildren and treatment of the error; but they do not apply in a systematic way self-evaluation or co-evaluation, nor record of what the students have done in class. It can be concluded that although formative evaluation is incorporated in the development of professional practice by students in the FID process in PEF, they do not provide spaces for dialogue regarding the evaluation process (self-evaluation and peer evaluation).

References

Agencia de la calidad de la Educación. (2016). Estudio sobre formación inicial docente en evaluación educacional.

Álvarez Méndez, J. (1993). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Ediciones Morata S.L. Madrid.

Asún S, Fraile A, Aparicio, JL, Romero Mª (2020). Dificultades en el uso del feedback en la formación del profesorado de Educación Física. Retos, 37(37), 85-92. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71029

Barrientos Hernán, E., López Pastor, V., & Pérez-Brunicardi, D. (2018). ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos, 36(36), 37-43. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66478

Black, Paul & D. Wiliam (2009). “Developing a theory of formative assessment”. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. 21, (1): 5-31.

Broadfoot, P. M., Daugherty, R., Gardner, J., Gipps, C. V., Harlen, W., James, M., et al. (1999). Assessment for learning: Beyond the black box. Cambridge, UK: University of Cambridge School of Education.

DinanThompson, M., & Penney, D. (2015). Assessment literacy in Primary Physical Education. European Physical Education Review, 21 (4), 485–503. https://doi.org/10.1177/1356336X15584087

Gallardo-Fuentes, F., & Carter Thuillier, B. (2015). La evaluación formativa y compartida durante el prácticum en la formación inicial del profesorado: Análisis de un caso en Chile. Retos, (29), 258-263. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43550

Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V., & Carter-Thuillier, B. (2020). Ventajas e Inconvenientes de la Evaluación Formativa, y su Influencia en la Autopercepción de Competencias en alumnado de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física. Retos, 38(38), 417-424. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540

Hamodi, C. López Pastor, V. & López Pastor, A. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos. 37(147), 146-161. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13233749009

López Pastor, V., Molina Soria, M., Pascual Arias, C., & Manrique Arribas, J. (2019). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37(37), 620-627. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193

López Pastor, V., Molina, M., Pascual C., & Manrique, J. (2020). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, N°37. 620 -627.

López, C., Benedito, V., & León, M. (2016). El enfoque de competencias en la formación universitaria y su impacto en la evaluación: la perspectiva de un grupo de profesionales expertos en Pedagogía. Formación universitaria, 9(4), 11-22. doi: 10.4067/S0718-50062016000400003

López-Pastor V. M. & Pérez-Pueyo, A. (coords.) (2017). Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León. http://buleria.unileon.es/handle/10612/5999

López-Pastor, V. M. (coord.) (2009). La Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior: propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea: Madrid.

Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Revista Sinéctica, 2012, Vol,39.01-20.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010&lng=es&nrm=iso

Pedro Ravela, B., & Loureiro, G. (2017) ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula? Grupo Magro Editores, México.

Ramírez Navarro, M. (2011) Evaluar contextos para entender el proceso del aprendizaje, cap. 5. La Evaluación Formativa. Jalisco. México.

Stobart, G. (2006) Tiempo de prueba: Ed Morata. Madrid. España.

Wiliam, D., & Thompson, M. (2007) Integrating assessment with instruction: What will it take to make it work? In C. A. Dwyer (Ed.), The future of assessment: Shaping teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Published

2022-01-06

How to Cite

Vergara Tapia, M., Flores Bastías, M., Illanes Aguilar, L., & Poblete-Valderrama, F. (2022). Implementation of the formative evaluation by students of Pedagogy in Physical Education . Retos, 43, 916–922. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86558

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>