Abstract
Massive Open Online Courses (MOOCs) have been established as an online training modality in the last eight years. The present article comprises a study of scientific publications on MOOCs indexed in the Scopus database. The project's objective is to analyse scientific research contributions made from 2016 to 2019. For this purpose, the abovementioned database was searched using an algorithm based on pre-established criteria. A quantitative exploration of the obtained data was carried out, followed by a qualitative analysis of each document's contribution. The results show an increase in production until 2019, when a change in trend takes effect. The results also identify the primary research projects, authors and institutions related to this topic. Research prevalence in the field of pedagogy with a focus on technical and methodological issues can be established through content analysis. Such an analysis produced the conclusion that MOCCs constitute a training product with significant scientific interest whose research generates knowledge in different areas which nonetheless share one common element: the improvement of the training product.
References
Alario-Hoyos, C., Estévez-Ayres, I., Pérez-Sanagustín, M., Kloos, C. D., & Fernández-Panadero, C. (2017). Understanding learners’ motivation and learning strategies in MOOCs. International Review of Research in Open and Distance Learning, 18(3), 119-137. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i3.2996
Aneas Novo, C. (2018). Valoración de la transferencia en las modalidades de autoformación y formación presencial. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(2), 193-203. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.5303
Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
Barak, M., Watted, A., & Haick, H. (2016). Motivation to learn in massive open online courses: Ex-amining aspects of language and social engagement. Computers and Education, 94, 49-60. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.010
Bonk, C. J., Lee, M. M., Reeves, T. C., Reynolds, T. H., Lee, M. M., Reeves, T. C., & Reynolds, T. H. (2015). MOOCs and Open Education Around the World. Taylor & Fancis Group.
Budd, J. M. (1988). A bibliometric analysis of higher education literature. Research in Higher Education, 28(2), 180-190. https://doi.org/10.1007/BF00992890
Cabero., J., Marín, V., & Sampedro, B. E. (2017). Aportaciones desde la investigación para la utilización educativa de los MOOC. Revista Española de Pedagogía, 75(1), 7-27. https://doi.org/10.22550/REP75-1-2017-01
Cabero, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: Reformulando la brecha digital. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30.
Calvache-Mora, C.-A., & Ríos-Ramírez, M. (2018). Estudio bibliométrico de la producción científica encontrada en Scopus y Web Of Science sobre rehabilitación vocal fisiológica. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 38. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.04.004
Castaño, C., Maiz, I., & Garay, U. (2015). Percepción de los participantes sobre el aprendizaje en un MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 197-221. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13444
Crossland, T., Stenetorp, P., Riedel, S., Kawata, D., Kitching, T. D., & Croft, R. A. C. (2019). Towards Machine-assisted Meta-Studies: The Hubble Constant. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, stz3400. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 492(3), 3217–3228. https://doi.org/10.1093/mnras/stz3400
Delors, J., J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.
Dorio, I., Sabariego, M., & Massot, I. (2004). Características generales de la metodología cualitativa. En Metodología de la investigación educativa (pp. 274-292). La Muralla.
Fernández-Ferrer, M. (2019). Revisión crítica de los MOOC: Pistas para su futuro en el marco de la educación en línea. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 73-88. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11275
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L., & García-Peñalvo, F. J. (2016). From massive access to cooperation: Lessons learned and proven results of a hybrid xMOOC/cMOOC pedagogical approach to MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1). https://doi.org/10.1186/s41239-016-0024-z
García Chitiva, M., & Suárez-Guerrero, C. (2019). Estado de la investigación sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 56, 169-191. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.09
Gértrudix, M., Esteban-Sánchez, N., Fernández, M., & Álvarez-García, S. (2017). Estrategias de in-novación educativa para la gestión de procesos de transformación. El Centro de Innovación en Educación Digital de la URJC.
Henderikx, M. A., Kreijns, K., & Kalz, M. (2017). Refining success and dropout in massive open online courses based on the intention–behavior gap. Distance Education, 38(3), 353-368. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1369006
Hendriks, R. A., de Jong, P. G. M., Admiraal, W. F., & Reinders, M. E. J. (2019). Instructional de-sign quality in medical Massive Open Online Courses for integration into campus education. Medical Teacher. https://doi.org/10.1080/0142159X.2019.1665634
Herrada, R., Montes, R., & Ballarín, P. (2018). Rastreando marcas de género en la formación on-line. En Ecologías del aprendizaje. Educación expandida en contextos múltiples (pp. 130-151). Morata.
Hew, K., & Cheung, W. (2014). Students’ and Instructors’ Use of Massive Open Online Courses (MOOCs): Motivations and Challenges. Educational Research Review, 12. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.05.001
Hone, K. S., & El Said, G. R. (2016). Exploring the factors affecting MOOC retention: A survey study. Computers and Education, 98, 157-168. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.03.016
Laurillard, D. (2016). The educational problem that MOOCs could solve: Professional development for teachers of disadvantaged students. Research in Learning Technology, 24. https://doi.org/10.3402/rlt.v24.29369
Li, C., & Zhou, H. (2018). Enhancing the efficiency of massive online learning by integrating intelligent analysis into MOOCs with an Application to Education of Sustainability. Sustainability, 10(2). https://doi.org/10.3390/su10020468
Marauri, P. M. (2014). Figura de los facilitadores en los cursos online masivos y abiertos (COMA / MOOC): Nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 35-67. https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11573
Marín-Díaz, V., Sampedro-Requena, B. E., & Vega-Gea, E. (2017). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre las plataformas de formación. Estudio de caso. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 282-303. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16518
Martínez, J. B., & Fernández, E. (Eds.). (2018). Ecologías del Aprendizaje. Educación Expandida en Contextos Múltiples. Morata.
Matas, A., Leiva, J. J., & Franco, P. (2020). Big Data Irruption in Education / Irrupción del Big Data en la Educación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 57, 59-90. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.02
McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G., & Cormier, D. (2010). The MOOC model for digital practice. Recuperado de https://www.islandscholar.ca/islandora/object/ir:15366
Mengual-Andrés, S., Cano, E. V., & López-Meneses, E. (2017). La productividad científica sobre MOOC: Aproximación bibliométrica 2012-2016 a través de SCOPUS. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 20(1), 39-58.
Mercado-Varela, M. A., García-López, R. I., & Lozano-Rodríguez, A. (2019). Contributions of a Massive Open Online Course (MOOC) on the transfer of learning. Formacion Universitaria, 12(5), 31-40. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000500031
Moya López, M. (2013). La Educación encierra un tesoro: ¿Los MOOCs/COMA integran los Pilares de la Educación en su modelo de aprendizaje on-line? SCOPEO Informe No 2, 2.
Pickering, J. D., & Swinnerton, B. J. (2017). An Anatomy Massive Open Online Course as a Con-tinuing Professional Development Tool for Healthcare Professionals. Medical Science Educator, 27(2), 243-252. https://doi.org/10.1007/s40670-017-0383-7
Pina, A. R. B., & Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje?. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(44), 91-99. https://doi.org/10.3916/C44-2015-10
Rajas, M., Puebla-Martínez, B., & Baños, M. (2018). Formatos audiovisuales emergentes para MOOCs: Diseño informativo, educativo y publicitario. El Profesional de la Información, 27(2), 312-321. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.09
Rodríguez-García, A.-M., Torres, J. M., & Sánchez Rodríguez, J. (2019). Impacto de la produc-tividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: Aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Complutense de Educación, 30. https://doi.org/10.5209/RCED.58862
Rosé, C. P., & Ferschke, O. (2016). Technology Support for Discussion Based Learning: From Com-puter Supported Collaborative Learning to the Future of Massive Open Online Courses. In-ternational Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 660-678. https://doi.org/10.1007/s40593-016-0107-y
Ruiz-Palmero, J., López-Álvarez, D., Sánchez-Rivas, E., & Sánchez-Rodríguez, J. (2019). An Analy-sis of the Profiles and the Opinion of Students Enrolled on xMOOCs at the University of Málaga. Sustainability, 11(24), 6910. https://doi.org/10.3390/su11246910
Sánchez-Rivas, E., Álvarez, D., Vega, E., & Ruiz-Palmero, J. (2018). ¿Qué sabemos de los estu-diantes de los MOOC? Un estudio de caso What Do We Know about Mooc Students? A Case Study Fechas · Dates. PUBLICACIONES, 48, 197-212. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i2.8340
Valverde-Berrocoso, J. (2014). MOOCs: Una visión crítica desde las Ciencias de la Educación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18, 93-111.
Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., & Barroso-Osuna, J. (2015). El Futuro de los MOOC. Retos de la formación on line, masiva y abierta. Síntesis.
Wei, X., Lin, H., Yang, L., & Yu, Y. (2017). A convolution-LSTM-based deep neural network for cross-domain MOOC forum post classification. Information, 8(3). https://doi.org/10.3390/info8030092
Yousef, A. M. F., Chatti, M. A., Wosnitza, M., & Schroeder, U. (2015). A Cluster Analysis of MOOC Stakeholder Perspectives. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 74-90.
Zancanaro, A., & Domingues, M. J. (2017). Analysis of the scientific literature on Massive Open Online Courses (MOOCs) / Análisis de la literatura científica sobre los cursos en línea abiertos y masivos (MOOC). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 59-80. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.15910
Zapata, M. (2013). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus Virtuales, 2(1), 20-38.
Zawacki-Richter, O., Bozkurt, A., Alturki, U., & Aldraiweesh, A. (2018). What research says about MOOCs—An explorative content analysis. International Review of Research in Open and Distance Learning, 19(1), 242-259. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i1.3356
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Pixel-Bit. Media and Education Journal