Lights and shadows of reconciliation in families with children with specific needs of learning support: study in Galicia

Authors

  • Laura Varela Crespo Universidad de Santiago de Compostela, España
  • M. Esther Martínez-Figueira Universidad de Vigo
  • Ángela L. de Valenzuela Bandín Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.04

Keywords:

reconciliation of working, family and personal life, primary education, specific needs of learning support, community services

Abstract

The diversity of factors and implications that are inherent to reconciliation of working, family and personal times involves the perception of limitations or difficulties in the arduous task of reconciling on the one hand and the identification of possible ways and so¬cial-pedagogical supports to facilitate it on the other. The goal of the present article is to iden¬tify the obstacles and alternatives for families with children with specific needs of learning support (SNLS) attending primary school in Galicia regarding the issue of harmonizing daily times. This exploratory and descriptive study belongs to a wider investigation -entitled Concil¬ia_d@s- based on the implementation of an ad hoc questionnaire, in a target group consisting of families of the student body of Primary Education (n=2037; e=2,2%; confidence= 95,5%) in the Autonomous Community of Galicia. The outcome showed the difficulties for the organi¬zation of times encountered by families with children with SNLS (n=127) due to their need of special attention, as well as the resources and social-pedagogical alternatives that could guar-antee a better distribution of times, promoting childhood education and the construction of a more inclusive society. Analyzing the data obtained, we noted “lights” and “shadows” affecting families in Galicia –specifically those families with children with SNLS– for managing their times and supporting the process of social and educational inclusion of childhood.

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Author Biographies

Laura Varela Crespo , Universidad de Santiago de Compostela, España

Doctora en Ciencias de la Educación, Licenciada en Pedagogía y Diplo­mada en Educación Social. Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidad de Santiago de Compostela y miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea). Sus principales líneas de investigación y publicación son: pedagogía-educación social, servicios sociales, tiempos educativos y sociales, pedagogía del ocio

M. Esther Martínez-Figueira , Universidad de Vigo

Doctora en Ciencias de la Educación, Licenciada en Psicopedago¬gía y Diplomada en Educación Infantil. Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación de la Universidad de Vigo y miembro del grupo CIES (Colaboración e Innovación para la Equidad Educativa y Social). Sus principales líneas de investigación y publicación giran en torno a la tecnología educativa, educación inclusiva, innovación docente y formación del profesorado

Ángela L. de Valenzuela Bandín , Universidad de Santiago de Compostela

Diplomada y habilitada al Grado en Educación Social por la Uni¬versidad de Santiago de Compostela (USC), con Premio Extraordinario de Diplomatura en el año 2010. Cuenta con dos Másteres Universitarios y actualmente está desarrollando una tesis doc¬toral que versa sobre los tiempos de ocio de los jóvenes (ex)tutelados. Es miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea). Sus principales líneas de investigación y publicación son infancia y juventud en situación de riesgo y/o dificultad social, pedagogía del ocio, tiempos educativos y sociales

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Published

2018-07-27