Interreligious dialogue in the public sphere: challenges for socioeducational actors in Catalonia
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.11Keywords:
Cultural differences, religion studies, religious cultural groups, immigration, social attitudes, social environmentAbstract
This article examines the concept and the elements that encourage intercultural and interreligious dialogue, from the point of view of experts involved in the management of religious diversity in the public space: policy-makers, associations and academics in Catalonia. It responds to a comprehensive-descriptive study with a qualitative approach and an hermeneutic-interpretative rationale as the most appropriate methodology to examine the accounts of the three aforementioned groups. Eleven individual semi-structured interviews have been conducted with representatives of each group. The results reveal different but complementary definitions of interreligious dialogue: the relationship between culture and religion, dialogue as a first step of mutual recognition and the benefits of it. The participants contribute elements that facilitate this dialogue. It concludes with a management model of religious diversity in the public space with community and educational proposals to guide future prevention, mediation and social cohesion policies in Catalonia.Downloads
References
Aaroe, L. (2012). Does tolerance of religion in the public space depend on the salience of the manifestation of religious group membership? Political Behavior, 34, 585-606.
Álvarez, J.L., & Essomba, M.A. (2012). Dioses en las aulas. Educación y diálogo interreligioso. Barcelona: Graó.
Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida: México: S.L. Fondo de cultura económica de España.
Bowen, J. R. (2008). Why the French don’t like headscarves. Princeton: Princeton University Press.
Brie, M. (2011). Ethnicity, Religion and Intercultural Dialogue in the European Border Space. Debrecen/Oradea: Editura Universitatii din Oradea.
Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. In R. Vasta (Ed.), Six theories of child development: Revised formulations and current issues (pp. 187-248). Philadelphia: Jessica Kingsley
Buades, J., & Vidal, F. (2007). Minorías de lo Mayor. Religiones minoritarias en la Comunidad Valenciana. Barcelona: Icaria.
Cabrera, F.A. (2011) Técnicas e instrumentos de evaluación: una propuesta de clasificación. [En línea] REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, Vol. 4, núm. 2, 112-124. http://www.raco.cat/index.php/REIRE
Corbí, M. (2007). Hacia una espiritualidad laica: sin creencias, sin religiones, sin dioses. Barcelona: Herder.
Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Dietz, G. (2008). La educación religiosa en España: ¿contribución al diálogo intercultural o factor de conflicto entre religiones?, Estudios sobre las Culturas Contemporaneas, XIV (28), 11-46.
Direcció General d’Afers Religiosos. (2014). Mapa religiós de Catalunya. Generalitat de Catalunya. http://governacio.gencat.cat/ca/pgov_ambits_d_actuacio/pgov_afers-religiosos/pgov_serveis/pgov_mapa_religions/
Dupuis, J. (2002) El cristianismo y las religiones. Del desencuentro al diálogo. Sal Terrae.
Elósegui, M. (2009). Políticas públicas y educación intercultural. A M. Esteban (Coord.). El diálogo intercultural en España: un requisito de la educación y cultura de Paz. Madrid: Ministerio de Educación.
Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid: Morata
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata
Hozu, J., & Frunza, S. (2013). Religious affiliation and social action in the public space. Revista de cercetare si interventie sociala, 43, 240-254.
Huddy, L. (2003). Group identity and political cohesion. In D.O. Sears, L. Huddy, & R. Jervis (Eds.), Oxford handbook of political psychology (511-558). Oxford: Oxford University Press.
Jackson, R. (2015). Señales-Políticas públicas y prácticas para la enseñanza de las religiones y las cosmovisiones no-religiosas en la educación intercultural. Estrasburgo: Editorial del Consejo de Europa
Javier, M. (2014) El diálogo interreligioso acerca a las distintes religiones a la modernidad. Tendencias 21. Tendencias de las religiones. http://www.tendencias21.net/El-diálogo-interreligioso-acerca-a-las-distintas-religiones-en-la-modernidad_a37996.html
Kettell, S. (2009) On the public discourse of religion: An analysis of Christianity in the United Kingdom. Politics and Religion, 2, 420-443.
Maykut, P., & Morehouse, R. (1999). Investigación cualitativa: una guía práctica y filosófica. Barcelona: Hurtado.
Melloni, J. (2003). El Uno en lo múltiple. Aproximación a la diversidad y la unidad de las religiones. Santander: Sal Terrae.
Moliner, A., & Aguilar, N. (2010). Les tradicions religioses en els llibres de text. Barcelona: Montflorit Edicions i Assessoraments S.L.
Morgan, J., & Sandage, S. J. (2016). A developmental model of interreligious competence. A conceptual framework. Archive for the Psychology of Religion, 38, 129-158.
Pániker, S. (2003). El diàleg indispensable. Pau entre les religions. Barcelona: Edicions 62.
Panikkar, R (2005) De la Mística. Experiencia plena de la Vida. Barcelona: Herder
Pániker, S. (2010). Pluralisme i interculturalitat, Cultures i religions en diàleg. Barcelona, Omnia.
Prieto, M.D. (2014) El pluralismo y la diversidad enriqueceran las tradiciones religiosas. Revista electrónica de ciencia, tecnología, sociedad y cultura. http://www.tendencias21.net/el-pluralismo-y-la-diversidad-enriqueceran-las-tradiciones-religiosas_a37465.html
Santiago, M., & Corpas, C. (2012). Bases para el desarrollo de buenas prácticas de educación para la convivencia en la diversidad cultural y religiosa. En, J. L. Álvarez; M. A. Essomba (coords.), Dioses en las aulas. Educación y diálogo interreligioso (pp. 123-143). Barcelona: Graó.
Tamayo, J.J. (2012) Otra teología es posible. Interculturalidad, pluralismo religioso y feminismos. Barcelona: Herder.
Tashakkori, A., & Teddlie, C. (Eds.). (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. Sage.
Torradeflot, F. (2011). Religiones y pluralismo. Las vías del diálogo interreligioso en España. Madrid: Observatorio del Pluralismo Religioso en España.
Torradeflot, F. (coord.) (2012). Catalunya i el diàleg interreligiós. Aportacions innovadores al diàleg interreligiós des dels valors de les nacions unides. Barcelona: Associació UNESCO per al diàleg interreligiós.
UNESCO (2005). The Rabat Commitment Conclusions and Recommendations of the Rabat Conference on Dialogue among Cultures and Civilizations through Concrete and Sustained Initiatives Rabat, Morocco. Acceso en: http://www.unesco.org/dialogue/rabat/commitment.html
UNESCO (2015) Diccionari de religions. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Relacions Institucionals.
Unión Europea (2006) Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural. Decisión nº1983/2006/CE del Parlamento Europeo y del Consejo del 18 de diciembre.
Vilà, R., Burguet, M., Escofet, A. & Rubio, M.J.(2015) Hacia el dialogo intercultural e interreligioso: necesidades normatives para una gestión de la diversidad religiosa en el espacio público. Comunicación presentada en el V Congreso REPS: Desigualdad y democracia: Políticas públicas e innovación social. Barcelona. 5 y 6 de febrero.
Weisse, W. (coord.) (2009). Religión en educación: Contribución al diálogo. Sugerencias del proyecto de investigación REDCo para la política. Comisión Europea. Acceso en: https://www.uni-hamburg.de
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


