Literary reading in times of globalisation and diversity
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.04Keywords:
literary education, reading, diversity, literary competence, literacy, reader training.Abstract
Authors analyse the place of reading, especially literary reading, in our times and reflect on its necessity for the critical reading of the world, proximity to the other and denunciation of prejudices regarding diversity naturalised as valid. In this respect, they point out the possibilities of literary reading for the committed exercise of citizenship and social commitment. They also explore the relationship between reading habits and the canon of future education professionals as a key strategy in reader training. Finally, they advocate the intersection of literary reading education and social education at different educational stages.Downloads
References
Aguilar, C. (2015). Gènere i formació d’identitats en la formació inicial de mestres de LIJ. En Alcañiz, M. (dir.) Investigaciò i gènere a la Universitat Jaume I 2016 (pp. 77-82). Castellón: Servicio de Publicaciones de la Universitat Jaume I.
Applegate, A. J., &; Applegate, M. D. (2004). “The Peter Effect: Reading habits and attitudes of prersevice teachers”. The Reading Teacher, 57, pp.554-563.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
Ballester, J., & Ibarra, N. (2015). La formación lectora y literaria en contextos multiculturales. Una perspectiva educativa e inclusiva. Teoría de la educación, 27 (2),
Ballester, J., & Ibarra, N. (2016). La educación literaria, lectora y el libro en la era digital. Revista chilena de literatura, 94, 147-171.
Benevides, T., &Peterson, S.S. (2010). Literacy attitudes, habits and achievements of future teachers Journal of Education for Teaching, 36(3), 291-302.
Bollman, S. (2006). Las mujeres, que leen, son peligrosas. Madrid: Maeva.
Caride, J. A., & Pose, H. (2015). Leer el mundo hoy o cuando la lectura se convierte en diálogo. Ocnos. Revista de Estudios sobre lectura, 14: 65: 80.
Cabré, J. (1999). El sentit de la ficció. Itinerari privat. Barcelona: Proa.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica 10 años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18 (57), 355-381.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de Tinta.
Cassany, D. (2012). En-línea. Leer y saber escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
Cerrillo, P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Barcelona: Octaedro.
Cerrillo, P. (2013). LIJ. Una literatura mayor de edad. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo, P., Larrañaga, E., & Yubero, S. (2002). Libros, lectores y mediadores. La formación de hábitos lectores como proceso de aprendizaje. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Chartier, R. (2008). Aprender a leer, leer para aprender. En Millán, J. A. (coord.) La lectura en España. Informe 2008 (pp. 23-39). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Federación de Gremios de Editores de España.
Chomsky, N., & Ramonet, I. (1996). Cómo nos venden la moto. Barcelona: Icaria.
Colomer, T., & Munita, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-47.
Compagnon, A. (2008) ¿Para qué sirve la literatura? Barcelona: Cuadernos del Acantilado.
Contreras, E., & Prats, M. (2015). ¿La educación literaria de los futuros maestros es suficiente para ejercer de mediadores de las nuevas generaciones? Vía Atlántica, 28, 29-44.
Cremin, T., Mottram, M., Collins, F.;,Powell, S., & Safford, K. (2009). Teachers as readers: building communities of readers. Literacy, 43(1), 11-19.
Díaz Armas, J. (2008). Lectura literaria y formación inicial: creencias del profesorado en formación sobre el texto y su lector. En A. Mendoza (coord.) Textos entre textos. Las conexiones textuales en la formación del lector (pp. 177-190). Barcelona: Horsori.
Díaz-Plaja, A., & Prats, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro. Lenguaje y Textos, 38, 19-29.
Duszynski, M. (2006). L'identité de lecteur chez les professeurs des écoles en formation initiale. Carrefours de l'éducation, 1(21), 17-29.
Estefanía, J. (2003). Hij@, ¿qué es la globalización? La primera revolución del siglo XXI. Madrid: Aguilar.
Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) (2018). Barómetro. Estudio de hábitos de lectura y compra de libros en España 2017.
Ferreiro, E. (2011). Alfabetización digital. ¿De qué estamos hablando? Educação e Pesquisa, 37 (2), 423-438. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022011000200014
Giroux, H. A. (2016). La educación superior y las políticas de ruptura. Revista Entramados-Educación y Sociedad, 3, 15-26.
Granado, C., & Puig, M. (2014). ¿Qué leen los futuros maestros y maestras? Un estudio del docente como sujeto lector a través de títulos de libros que evocan. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 11, 93-112.
Ibarra, N., & Ballester, J. (2016a). La literatura en la formación universitaria desde el Espacio Europeo de Educación Superior. Alpha, 47, 303-317.
Ibarra, N., & Ballester, J. (2016b). Book tráiler en Educación Infantil y Primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. Digital Education Review, 30, 76-93.
Ibarra, N., & Ballester, J. (2017). Ecología, lectura literaria, patrimonio y cultura en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 90, 41-52.
Larrañaga, E., Yubero, S., & Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: Fundación SM.
Lewis, C. S. (2000). La experiencia de leer. Barcelona: Alba.
Lurie, A. (1990). No se lo cuentes a los mayores. Literatura infantil, espacio subversivo. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Maalouf, A. (1999). Identidades asesinas. Madrid: Alianza.
Machado, A. M. (2002). Lectura, escuela y creación literaria. Madrid: Anaya.
Manguel, A. (1998). Una historia de la lectura. Madrid: Alianza.
Manguel. A. (2006). Nuevo elogio de la locura. Barcelona: Lumen.
Manguel, A. (2016). La lectura como acto fundador. En Millán, J. (coord.) La lectura en España Informe 2017 (pp. 17-27). Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
Martos, A., & Martos, E. (2016). La perspectiva performativa en las ciencias sociales y en las prácticas alfabetizadoras de educación ambiental, literaria y patrimonial. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 5 (1), 10-40.
Mendoza, A. (2004). La educación literaria: bases para la formación de la competencia lectoliteraria. Málaga: Aljibe.
Mendoza, A. (coord.) (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Barcelona: Octaedro
Munita, F. (2013). Creencias y saberes de futuros maestros (lectores y no lectores) en torno a la educación literaria. Ocnos: revista de estudios sobre lectura, 9, 69-87.
Munita, F. (2016). Prácticas didácticas, creencias y hábitos lectores del profesor en una escuela exitosa en la promoción lectora. Ocnos: revista de estudios sobre lectura 15 (2), 77-97.
Munita, F. (2017). El sujeto lector didáctico: lectores que enseñan y profesores que leen. Álabe, 17. Doi:10.15645/Alabe2018.17.2
Nathanson, S., Pruslow, J., & Levitt, R. (2008). The reading habits and literacy attitudes of inservice and prospective teachers: Results of a questionnaire survey. Journal of Teacher Education, 59 (4), 313-321.
Nussbaum, M. (1995). La imaginación literaria en la vida pública. Isegoría: Revista de filosofía moral y política, 11, 42-80.
Nussbaum, M. (2016). Educación para el lucro, educación para la libertad. Nómadas, 44, 13-25.
Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: FCE.
Piglia, R. (2005). El último lector. Barcelona: Anagrama.
Todorov, T. (2009). La literatura en peligro. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Villanueva, D. (2016). Leer literatura, hoy y siempre. En Millán, J. (coord.) La lectura en España Informe 2017 (27-37). Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


