Reconciliation, education and leisure in childhood: expert analysis
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.04Keywords:
childhood, leisure, family reconciliation, work reconciliation, school reconciliationAbstract
Reports and research have been carried out at national and international level on the importance of reconciling family, school and work time, as well as children’s leisure time. The objectives of this research were: to identify the main problems of reconciliation faced by families with children, as well as the measures to be adopted in order to identify and improve the main problems of children’s leisure time, and to put forward proposals for action. The method used is based on a qualitative approach, through the consultation of experts in the field, from different areas of knowledge. To this end, an open-ended interview instrument was designed with four questions on two dimensions: work, family and school reconciliation times, and leisure in childhood. The sample consisted of eighteen people (eleven women and seven men). The information was analysed using the Atlas-ti programme. In relation to the results, the lack of social and professional recognition of the fact that having school-age children makes a difference with the rest of working people is pointed out. Among the measures or proposals they consider necessary to improve work-life balance, they highlight the importance of promoting a change in the educational and school model, the extension of opening hours in educational centres, and the creation of networks between educational centres in the same neighbourhood. With regard to the problems of children’s leisure activities, the experts highlight the lack of availability on the part of families for their children to take part in leisure activities. And, as a proposal or measure to improve children’s leisure activities, the need to develop a leisure pedagogy at school was mentioned.
Downloads
References
Andrés Viloria, C., Rodrigo Moriche, M.ª P. y Valdivia Vizarreta, P. (2021). El ocio en la primera infancia desde un enfoque humanista en tiempos de pandemia. Edetania, 60, 143-164.
Bas Peña, E. y Mellado García, A. M. (2021). Educación, COVID-19 y género: resiliencias y perspectivas de futuro ante la crisis sanitaria. In El escudo social frente a la pandemia: análisis jurídico y propuestas para una legislación social más justa (pp. 531-562). Editorial Bomarzo.
Belmonte, M. L., Álvarez-Muñoz, J. S. y Hernández Prados, M. Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 1-13. http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/2364
Blanco Martín, A., Chueca Sánchez, A. M., López Ruiz, J. A. y Mora Rosado, S. (coords.) (2022). INFORME España 2022. Madrid: Universidad Pontificia Comillas, Cátedra JoséMaría Martín Patino de la Cultura del Encuentro.
Brigidi, S., Mancinelli, F., Leyva-Moral, J. M. y Ausona, M. (2021). Privilegios, género y ‘dignidad de tiempo’ en mujeres-madres-trabajadoras en la épica de la COVID-19. En del Carmpo, A. (coord.). La vida cotidiana en tiempo de la COVID: una antropología de la pandemia (pp. 141-155). Los libros de la Catarata.
Butler, J. (2020). La fuerza de la no violencia. La ética en lo político. Paidós.
CaixaBank (2022). La brecha de género se intensifica en el mundo rural: mayor precariedad laboral, infrarrepresentación en la toma de decisiones y peor conciliación. XII Informe ClosinGap: ‘Coste de oportunidad de la brecha de género en el medio rural’. https://www.caixabank.com/comunicacion/noticia/la-brecha-de-genero-se-intensifica-en-el-mundo-rural-mayor-precariedad-laboral-infrarrepresentacion-en-la-toma-de-decisiones-y-peor-concilia-cion_es.html?id=43284#
Calvario Miramontes, I. y Mora Rojas, M. (2015). Feria del ocio: experiencias de una propuesta socioeducativa. En K. Villaseñor, L. Pinto, M. Fernández y C. Guzmán. Pedagogía Social: Acción social y desarrollo. (pp. 624-631). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Caride, J. A. (2020). Educar y educarnos a tiempo, pedagógica y socialmente. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 395-413.
Cuenca, M. (2014). Aproximación al ocio valioso. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, 1(1), 21-41.
Díaz-Herrera, L., Salcines-Talledo, I. y González-Fernández, N. (2022). El ocio en la primera infancia y la influencia de los progenitores. Contextos Educativos. Revista De Educación, (30), 177-193. https://doi.org/10.18172/con.5124
Eurofound (2016). Encuesta europea sobre calidad de vida. Fundación Europea para la Mejora de las Condiciones de Vida y el Trabajo. https://n9.cl/q9zwh
Fernández-Freire, L. Rodríguez-Ruiz, B. y Martínez-González, R. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta 48(1), 74-84.
Fraguela Vale, R., Lorenzo Castiñeiras, J. J. y Varela Garrote, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446.
García Valdés, V. M. y Suárez Marín, M. M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39(2), 253-267.
Gobierno de España, Ministerio de Educación y Formación Profesional, (2022). Panorama de la educación 2022. In-dicadores de la OCDE. Informe español. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codi-go_agc=24121
Gradaílle, R., Caballo, B. y Lorenzo, J. J. (2015). La conciliación en los tiempos cotidianos de la infancia en Galicia: Problemáticas específicas y alternativas pedagógicas sociales y de ocio en las escuelas, familias y comunidades. En K. Villaseñor Palma et al. (coord.). Pedagogía Social. Acción social y desarrollo (pp. 603-611). Facultad de Filosofía y Letras. BUAP.
Jiménez Martínez, M. (2022). La problemática de la conciliación de la vida personal, familiar y laboral de las personas trabajadoras para conseguir la igualdad efectiva y la corresponsabilidad. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/57784
Moreno Aponte, R. y Vila Merino, E. S. (2022). Identidad narrativa en la relación educativa: promesa, solicitud y don. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria 34(1), 125-138.
Parra-Moreno P., López Álvarez M. J. y Mota López R. (2022). Análisis interseccional de las políticas de conciliación trabajo-familia en la Unión Europea y en España. Investigaciones Feministas 13(1), 163-171. https://doi.org/10.5209/infe.78352
Porto Castro, A. M., Mosteiro García, M. J., Baylina Ferré, M. y Villarino Pérez, M. (2022). Género y emprendimiento rural. Claves para la orientación profesional. REOP – Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 33(3), 7–21. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.3.2022.36458
Teijeiro, Y., Vila-Couñago, E. y Gradaílle, R. (2021). Conciliación y confinamiento con hijos/as con necesidades específicas de apoyo educativo: el rol materno. Revista Prisma Social, (33), 94-118.
Trussell, D., Jeanes, R. y Such, E. (2017). Revisiting family leisure research and critical reflections on the future of family-centered scholarship. Leisure Sciences 39(5), 385-399. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1333059
UNAF (2019). Políticas de conciliación de la vida laboral, personal y familiar en la Unión Europea. Madrid: Unión de asociaciones familiares. https://n9.cl/y3l33
UNAF (2021). Corresponsabilidad y conciliación de la vida laboral, personal y familiar en España. Desigualdades y transformaciones después de la COVID-19. Madrid: Unión de asociaciones familiares. https://n9.cl/8gyi4
UNICEF (2019). Mundos de influencia ¿Cuáles son los determinantes del bienestar infantil en los países ricos? Informe Innocenti. Florencia: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://n9.cl/x7rns
Varela Crespo, L. y Maroñas Bermúdez, A. (2019). El ocio familiar del alumnado de educación secundaria obligatoria en Galicia. Bordón. Revista de pedagogía, 71(4), 135-150. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68380
Villaseñor, K. (2021). Volver a la escuela, cuando la escuela no lo es todo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 9-13, doi:10.7179/PSRI_2021.38.00
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


