Resilience in young people at risk of exclusion. The Coke case
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.06Keywords:
resilience, social exclusion, qualitative research, gipsy ethnicity, tutor for resilienceAbstract
This investigation is framed within a major project that aims to learn and develop networking to promote resilience in children at risk of exclusion. The issue of resilience
currently finds an important echo in the socio-educational world, and we value the need to address its knowledge and meaning to improve its understanding and use as a facilitating tool for socio-educational professional practice. Moreover, the main aim of the article is to analyze the resilient process of a young man of gipsy ethnicity from a neighborhood in social exclusion, delving into the elements that may have strengthened the resilient process, and making
proposals for educational practice. The research has an exploratory and qualitative design, carried out in the environment of the subject analyzed. The data have been obtained through
interviews with the subject himself, with people and professionals from his environment. The results that are offered us have to do with the understanding of resilience as a process in which different personal, family, and social factors converge and are related, where it is necessary to attend to the needs of the subjects from different levels and educational
agents, providing the task with a global, holist vision. We will also highlight the importance of training professionals to provide their interventions with styles that promote and facilitate the emergence of resilience: empathy, closeness, setting sensible objectives, etc.
Downloads
References
Álvarez, A. (2001). Del estado docente a la sociedad educadora: ¿un cambio de época? Revista Iberoamericana de Educación, 26, 20-35.
Alonso, I. & Funes, J. (2009). El acompañamiento social en los recursos socioeducativos. Educación Social, 42, 28-46.
Armas, M., & López, A. (2018). El sentido de la Vida: Factor protector de ansiedad y depresión. Cauriensia, 13, 57-72.
Asensio, J. M. (2004). Una educación para el diálogo. Paidós.
Ayllón, S. (2015). Infancia, pobreza y crisis económica. Obra Social “La Caixa”, vol. 40.
Barudi, J. & Marquebreuck, A.P. (2006). Hijas e hijos de madres resilientes. Gedisa.
Batlle, F.A. (2010). Acompañamiento docente como herramienta de construcción. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 8, 102-110. Barudi, J. & Marquebreuck, A.P. (2006). Hijas e hijos de madres resilientes. Gedisa.
Bernedo, I, Ruiz-Román, C, Lino, R. M. & Juárez, J. (2019). Situación educativa y sociolaboral de familias en exclusión social en Málaga. En J. Marín, G. Gómez, M. Ramos & M. Campos (Coord.), Inclusión, tecnología y sociedad: Investigación e innovación en educación (pp. 1328-1340). Dykinson
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra.
Blanco, I. & Carretero, R. (2010). Resiliencia. Una visión positiva para la prevención e intervención desde los servicios sociales. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciencie, 27 (3), 1-14.
Canales, M. (2006). Metodología de investigación social. LOM Ediciones.
Caride, J. A. (2018). Lo que el tiempo esconde o cuando lo social necesita a la pedagogía. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 32, 17-30.
Correa, R. (1999). La aproximación biográfica como opción epistemológica, ética y metodológica. Proposiciones 29, 1-9.
Cyrulnik, B. (2004). El realismo de la esperanza. Testimonios de experiencias profesionales en torno a la resiliencia. Gedisa.
De Marinis, P., Gatti, G. & Irazuzta, I. (2010). La comunidad como pretexto. En torno al (re) surgimiento de las solidaridades comunitarias. Anthropos.
Dorado, C. (2006). El trabajo en red como fuente de aprendizaje: posibilidades y límites para la creación de conocimiento. Una visión crítica. Educar, 37, 12-20.
Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. Voz y quebranto. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 5-15.
Fernández-García, A., Poza-Vilches, F., & Fiorucci, M. (2015). Análisis metateórico sobre el ocio de la juventud con problemas sociales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 119–141
Fraguela, R., De-Juanas, A. & Franco, R. (2018). Ocio deportivo en jóvenes potencialmente vulnerables: beneficios percibidos y organización de la práctica. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 49-58. doi: 10.7179/PSRI_2018.31.04
Forés, A. & Grané, J. (2008). La resilencia: crecer desde la adversidad. Plataforma.
Forés, A. & Grané, J. (2012). La resiliencia en entornos socioeducativos. Narcea.
Garmezy, N. (1991). Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, 34, 416- 430.
García, F. J. (2016). Resiliencia en la escuela: proyecto de acción tutorial para el desarrollo de factores resilientes. UVA.
Gentile. A. (2010). De vuelta al nido en tiempos de crisis. Los boomerangs kids españoles. Revista de Estudios de Juventud, 90, 181-203.
González, T.N. (2001). Metodología de la investigación. Universidad de Guadalajara.
Guirola, I. (2014). Deporte e inclusión social: aplicación del programa de responsabilidad personal y social en 3000 viviendas (Sevilla). MoleQla. Revista de Ciencias de la Universidad Pablo de Olavide, 16, 24-27.
Hartley, J. (1994). La psicología de la influencia y del control en el trabajo. Ministerio de Trabajo y de Seguridad Social.
Hernández, R. & Opazo, H. (2006). Apuntes de análisis cualitativo en educación. Universidad Autónoma de Madrid.
Herrera-Pastor, D., Juárez, J., & Ruiz-Román, C. (2020). Collaborative leadership to subvert marginalisation: The workings of a socio-educational network in Los Asperones, Spain. School Leadership & Management, 40(2-3), 203-220.
Jurado, J. C. (2003). Ciudad educadora. Aproximaciones contextuales y conceptuales. Estudios Pedagógicos, 29, 127-142.
Kotliarenco, M. A., Cáceres, I. & Fontecilla. M. (1997). Estado del arte en resiliencia. Washintong: Organización Panamericana de la Salud.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Llena, A. & Úcar, X. (2006). Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Graó.
Llorente, M. (2015). La ciudad: huellas en el espacio habitado. Acantilado.
Longás, J., Riera, J., Civis, M. & Fontanet, A. (2008). Escuela, educación y territorio. La organización en red local como estructura innovadora de atención a las necesidades socioeducativas de una comunidad. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 137-151. https: //doi.org/10.719/psri_2008.15.11
Longás, J. & Riera, J. (2011). Fracaso escolar y tránsito de los jóvenes hacia la vida adulta. Razones y propuestas para apoyar la transición de la escuela al trabajo. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 49, 145-162.
Madariaga, J. M. (2014). Nuevas miradas sobre resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas. Gedisa.
Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Gedisa.
Marchioni, M. (2006). Democracia participativa y crisis de la política. La experiencia de los planes comunitarios. Cuadernos de trabajo social, 19, 213-224.
Masten, A. S. (2004). Regulatory processes, risk and resilience in adolescent development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1021, 321-319.
Meillo, A., Suárez, E.N., Rodríguez, D. (2004). Resiliencia y subjetividad. Paidós.
Mínguez, R., Romero, E. & Pedreño, M. (2016). La pedagogía del otro. Bases antropológicas e implicaciones educativas.Teoría de la educación, revista interuniversitaria, 28 (2), 163-183.
Molina, L., & Juárez, J. (2018). El acompañamiento en la educación social: los retos de una tarea cotidiana. En Desafíos para la educación social en tiempos de cambio: propuestas de trabajo para la intervención socioeducativa (pp. 211-224). Aljibe.
Molina, L., Juárez, J., Barranco, A. & Ruiz-Román, C. (2022). Muros que abren horizontes desde una pedagogía de la esperanza: El mural de las Estrellas (Los Asperones – Málaga). En Voces con esencia. Para una Animación Sociocultural posicionada (pp. 117-130). Octaedro.
Planella, J. (2008). Educación social, acompañamiento y vulnerabilidad: hacia una antropología de la convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 1-14.
Pérez, C. (2012). La acción educativa social. Nuevos planteamientos. Desclee de Brouwer.
Pérez, V. M. O. (2021). Pedagogía social y educación social. Revista Educação Em Questão, 59(59).
Pita-Fernández, S. & Pértegas-Díaz, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Cuadernos de atención primaria, (9), 2, 76-78.
Rubio, J. L. & Puig, G. (2015). Tutores de resiliencia. Gedisa.
Ruiz-Román, C., Calderón, I. & Juárez, J. (2017). La resiliencia como forma de resistir a la exclusión social: un análisis comparativo de casos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 129-141.
Ruiz-Román, C., Alcaide, R. & Molina, L. (2018). Trabajo en red y acompañamiento socioeducativo con estudiantes de secundaria en desventaja social. Profesorado: resista de currículum y formación del profesorado, 3, 453-474.
Ruiz-Román, C., Juárez, J., & Molina, L. (2020). Evolución y nuevas perspectivas del concepto de resiliencia: de lo individual a los contextos y a las relaciones socioeducativas. Educatio Siglo XXI, 38(2), 213-232.
Sánchez-Flores, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 13(1), 102-122.
Sánchez M, Fernández M, Diaz J. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121
Sandoval-Díaz, J. (2020). Vulnerabilidad-resiliencia ante el proceso de riesgo-desastre: Un análisis desde la ecología política. Polis, 19(56), 214-239.
Santos-Guerra, M. Ángel, & De La Rosa Moreno, L. (2017). La negociación, piedra angular de las investigaciones. Educatio Siglo XXI, 35(2), 295-316.
Serrate, S. (2018). Más allá de los muros de la escuela. Retos para el encuentro entre educación escolar y educación social. A (JIPS), Desafíos para la educación social en tiempos de cambio (p. 187-208). Aljibe.
Telias, M. (2012). Resiliencia, identidad y reconocimiento. Nuevas aproximaciones del concepto a los aportes de George Mead y Axel Honneth. Revista Trabajo Social, 82, 43-52.
Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks: Sage.
Vanistendael, S. & Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Barcelona: Gedisa.
Walsh, F. (2004). Resiliencia familiar: estrategias para su fortalecimiento. Amorrortu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.