Adolescents' perception of parental practices from the gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.09Keywords:
Family education, parent-child relationship, parenting of the child, educational discriminationAbstract
Cultural gender representations are learned through socialization processes within a socio-cultural context. Parents are the main socializing agents of stereotyped beliefs about gender which exert an influence on the child-rearing practices. A questionnaire called Percepciones del Alumnado sobre las Prácticas de Crianza de Madres y Padres (PAPC), prepared ad hoc for this research was used to assess the perceptions of adolescents about the parenting styles of fathers and mothers. A sample of 1837 students from 1st and 3rd of Compulsory Secondary Education and 1st of Non-Compulsary Secondary Education (Bachillerato) participated in this study. Regarding the reliability of the instrument, results indicated αMother = .828 and αFather = .812. Turning to its validity, measured through the Exploratory Factor Analysis, results indicated that there were two factors that explained a 45.88% of the total variance, called Uso del Castigo Físico y/o Verbal y Omisión y Asunción de Responsabilidades. Both girls and boys from different cultures perceived that mothers were more concerned with the control of inappropriate behaviour than fathers, with mothers using both punitive strategies and those that appealed to responsibility (Mmother=12.43, Mfather=11.72, t= 6.98, p<.001, Mmother=16.82, Mfather=15.62, t=11.40, p<.001, respectively). Lastly, in relation with the sex variable, significant differences were observed. Boys claimed to receive more physical and verbal punishments than the both from mothers (Mgirls=12.12, Mboys=12.68, t=2.75, p<.05) and fathers (Mgirls=10.88, Mboys= 12.62, t = 8.08, p < .001).
Downloads
References
Amurrio, M., Larrinaga, A., Usategui, E., & Del Valle, A. (2012). Los estereotipos de género en los/las jóvenes y adolescentes. XVII Congreso de Estudios Vascos: Innovación para el progreso social sostenible, 227 - 248.
Andrade, P., Betancourt, D., Vallejo, A., Segura, B., & Rojas, R. M. (2012). Prácticas parentales y sintomatología depresiva en adolescentes. Salud Mental, 35(1), 29-36.
Arias, F. G. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Editorial Episteme.
Baumrind, D. (1991). The influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
Calvete, E., Gámez-Guadix. M., & Orue, I. (2010). El inventario de Dimensiones de Disciplina (DDI), Versión Niños y adolescentes: Estudio de las prácticas de disciplina parental desde una perspectiva de género. Anales de Psicología, 26(2), 410-418.
Cantón-Cortés, D., Ramírez, M. A., & Cantón, J. (2014). Papel moderador del sexo en las prácticas de crianza. International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD Revista de Psicología 1(1), 275-284.
Capano, A., del Luján González, M., & Massonnier, N. (2016). Estilos relacionales parentales: estudio con adolescentes y sus padres. Revista de Psicología, 34(2), 413-444. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3378/337846349009.pdf
Casais, D., Flores, M., & Domínguez, A. (2017). Percepción de prácticas de crianza: análisis confirmatorio de una escala para adolescentes. Acta de Investigación Psicológica, 7, 2717-2726. DOI: 10.1016/j.aipprr.2017.06.001
Del Barrio, V., & Carrasco, M. A. (2004). Manual del Inventario de depresión infantil CDI. Adaptación española. Madrid: TEA-Ediciones.
Díaz-Aguado, M. J. (2003). Adolescencia, sexismo y violencia de género. Papeles del Psicólogo, 84, 35-44.
Ferrer V., Bosch, E. M., Ramis, M. C., Torres, G., & Navarro, C. (2006). La violencia contra las mujeres en la pareja: creencias y actitudes en estudiantes universitarios/as. Psicothema, 18(3), 359-366.
Fuentes, M. J., Motrico, E., & Bersabé, R. M. (2001). Diferencias entre padres y adolescentes en la percepción del estilo educativo parental: afecto y normas-exigencias. Apuntes de Psicología, 19, 235-249.
García-Linares, M. C., García-Moral, A. T., & Casanova-Arias, P. F. (2014). Prácticas educativas paternas que predicen la agresividad evaluada por distintos informantes. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 198-210. DOI: 10.1016/S0120-0534(14)70023-8
Gaylord, N. K., Kitzmann, M., & Coleman, J. K. (2003). Parent and children’s perceptions of parental behaviour: associations with children’s psychological adjustment in the classroom. Parenting: Science and Practice, 3(1), 23-47. DOI: 10.1177/1073191114550477
González, C., Guevara, Y., Jiménez, D., & Alcázar Olán, R. (2017). Relación entre prácticas parentales y el nivel de asertividad, agresividad y rendimiento académico en adolescentes. European Scientific Journal, 13, 37-54. DOI: 10.19044/esj.2017.v13n20p37
González Ramírez, M. & Landero, R. (2012). Diferencias en la percepción de estilos parentales entre jóvenes y adultos de las mismas familias. Summa Psicológica, 9, 53-64.
Infante, A., & Martínez, J. F. (2016). Concepciones sobre la crianza: El pensamiento de madres y padres de familia. Liberabit, 22(1). Retrieved from http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272016000100003
Lerner, S., & Melgar, L. (Coords.) (2010). Familias en el siglo XXI: realidades diversas y políticas públicas. México: UNAM Colmex.
Maccoby, E. E. (2007). Historical overview of socialization research and theory. En J. E. Grusec, y P. D. Hastings (Eds.), Handbook of socialization: Theory and research (pp. 13-41). New York, NY, US: Guilford Press.
Malander, N. M. (2016). Percepción de prácticas parentales y estrategias de aprendizaje en estudiantes secundarios. Revista de Psicología, 25(1), 1-19. DOI: 10.5354/0719-0581.2016.42098
Maroñas, A., Martínez, R., & Varela-Garrote, L. (2018). Tiempos de ocio compartidos en familia: una lectura socioeducativa de la realidad. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 32, 71-83. DOI: 10.7179/PSRI_2018.32.06
Megías, E. (2003). Comunicación y conflicto entre hijos y padres. Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
Ministerio de Educación (2010). El abandono escolar temprano en las ciudades de Ceuta y Melilla. Madrid: Secretaría General Técnica.
Molina, M.F., Raimundi, M.J., & Bugallo, L. (2017). La percepción de los estilos de crianza y su relación con las autopercepciones de los niños de Buenos Aires: Diferencias en función del género. Universitas Psychologica 16(1), 1-12. doi: 10.11144/Javeriana.upsy16-1.pecr
Moon, M. & Hoffman, C. D. (2008). Mothers’ and Fathers’ Differential Ex-pectancies and Behaviors: Parent × Child Gender Effects. The Journal of Genetic Psychology, 164, 261–279. DOI: 10.3200/GNTP.169.3.261-280.
Musitu, G., & Cava, M. J. (2001). El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes. Intervención Psicosocial, 12, 179-192.
Musitu, G., & García, J. F. (2004). Consecuencias de la socialización familiar en la cultura española. Psicothema, 16(2), 288-293.
Oliva, A., Parra, A., & Arranz, E. (2008). Estilos relacionales parentales y ajuste adolescente. Infancia y aprendizaje, 31, 93-106.
Oliva, A., Parra, A., Sánchez-Queija, I., & López, F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: Evaluación y relación con el ajuste adolescente. Anales de Psicología, 23(1), 49-56.
Padilla, T., Sánchez García, M., Martín Berrido, M., & Moreno, E. (1999). Análisis de los estereotipos sexistas en una muestra de estudiantes de CC. De la Educación. Revista de Investigación Educativa, 17(1), 127-147.
Penelo, E. (2009). Cuestionario de estilo educativo percibido por niños (EMBU-C), adolescentes (EMBU-A) y progenitores (EMBU-P). Propiedades psicométricas en muestra clínica española. Retrieved from www.tdx.cat/bitstream/10803/5495/1/epw1de1.pdf
Roa, L., & Del Barrio, V. (2001). Adaptación del cuestionario de crianza parental (PCRI-A Gerard, 1994) a la población española. Revista Latinoamericana de Psicología, 33, 329-341.
Roa, L., & Del Barrio, V. (2002). Cuestionario de percepción de crianza para niños y adolescentes. Psicología Educativa, 8(1), 37-51.
Rodríguez, M. A., Del Barrio, M. V., & Carrasco, M. A. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología, 2(2), 10-18. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1989-38092009000100002&script=sci_ arttext
Russell, A., Hart, C. H., Robinson, C. C., & Olsen, S. F. (2003). Children’s sociable and aggressive behavior with peers: A comparison of the US and Australia and contributions of temperament and parenting styles. International Journal of Behavioral Development, 23, 74-86. DOI: 10.1080/01650250244000038
Samper, P., Cortés, M. T., Mestre,V., Nácher, M. J., & Tur, A. M. (2006). Adaptación del child's report of parent behavior inventory a población española. Psicothema, 18, 263-271.
Sanz, E., Sáenz, M., & Cano, R. (2018). Actitudes de padres e hijos hacia un ocio compartido en familia. Pedagogía Social: revista interuniversitaria, 32, 59-70. DOI: 10.7179/PSRI_2018.32.05
Schmukler, B., & Alonso, X. (2009). Democratización familiar en México. México: Instituto Mora.
Shek, D. (1998). Perceptions of parenting styles and parent-adolescent conflict in adolescents with low academic achie¬vement in Hong Kong. Social Behavior and Personality, 26, 89-98. DOI: 10.2224/sbp.1998.26.1.89
Sorbring, E., Rödholm-Funnemark, M., & Palmerus, K. (2003) Boys´and gilrs´ perceptions of parental discipline in transgression situations. Infant and Child Development, 12, 53-69. DOI: 10.1002/icd.265
Sturge-Apple, M. L., Davies, P. T., Boker, S. M., & Cummings, E. M. (2004). Interparental Discord and Parenting: Testing the Moderating Roles of Child and Parent Gender. Parenting: Science and Practice, 4(4), 361-380. DOI: 10.1207/s15327922par0404_7
Torío, S., Peña, J. V., & Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar. Psicothema, 20(1), 62-70.
Triana, A., Ávila, L., & Malagón, A. (2010). Patrones de crianza y cuidado de niños y niñas en Boyacá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud 8(2), 933-945.
Winsler, A., Madigan, A. L., & Aquilino, S. A. (2005). Correspondence between maternal and paternal parenting styles in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 20, 1-12. DOI: 10.1016/j.ecresq.2005.01.007
Zervides, S. & Knowles, A. (2007). Generational change in parenting styles and the effect of culture. E-journal of applied, 3, 65-75. DOI: 10.7790/ejap.v3i1.81
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


