When the project becomes method: New perspectives for network-based socio-educational research

Authors

  • José Antonio Caride Gómez Universidade de Santiago de Compostela
  • Raúl Fraguela Vale Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.26.06

Keywords:

Educational and social times, socio-educational research, networking, mixed methodologies, methodological triangulation

Abstract

This paper centers its arguments in the epistemological shift that the so-called mixed methods have provided the Social and Educational Sciences with. It is not just as a way for widening the expectations they generate in socio-educational action and reflection but also in the change processes and social transformation. Based on these assumptions it is introduced the Network of Research Groups OcioGune and the coordinated project “From Educational to Social Times: the Daily Building of the Young Condition into a Network Society” (RESORTES). A practical realization of the potentialities inherent to collaborative work and the multidisciplinary approach provided by shared knowledge: a way, among others, to extend the frontiers of knowledge and its transfer to society by using mixed research methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Caride Gómez , Universidade de Santiago de Compostela

Catedrático de Pedagogía Social

Dpto. de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Facultad de Ciencias de la Educación

Director-IP del Grupo de Investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea) de la Universidad de Santiago de Compostela.

Coordinador-IP de la Red de Grupos de Investigación en Educación y Formación para la Ciudadania y la Sociedad del Conocimiento (RINEF-CISOC) en el Sistema Universitario Gallego.

Raúl Fraguela Vale , Universidad de A Coruña

Doctor en Educación Física por la Universidad de A Coruña. Profesor Titular de Escuela Universitaria en el área de Expresión Corporal de la Facultad de Ciencias de la Educación.

Sus principales líneas de investigación son: Educación para el Ocio y Educación Física, tiempos educativos y sociales, actividad física y salud en la infancia, políticas deportivas a nivel local y el juego en la infancia. Pertenece a los equipos de investigación SEPA-interea de la Universidad de Santiago de Compostela y Política Educativa, Historia y Sociedad de la Universidad de A Coruña.

References

Bazeley, P., & Kemp, L. (2012). Mosaics, Triangles, and DNA: Metaphors for Integrated Analysis in Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 6 (1), 55-72. doi: 10.1177/1558689811419514

Bergman, M. M. (2011). The good, the bad, and the ugly in mixed methods research and design. Journal of Mixed Methods Research, 5 (4), 271-275. doi: 10.1177/1558689811433236

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social: significado y medida. Barcelona: Ariel.

Camerino, O., Castañer, M., & Anguera, M. T. (2012). Mixed methods research in the movement sciences: Case studies in sport, physical education and dance. New York: Routledge.

Caride, J.A, Fraguela, R., & Varela, L. (2014). Investigación en Red: los tiempos educativos y sociales, en clave de ocio y desarrollo humano. Investigación. Cultura, Ciencia y Tecnología (Instituto de Cultura, Ciencia y Tecnología, 6 (11), 14-22.

Castañer, M., Camerino, O., & Anguera, M. T. (2013). Métodos mixtos en la investigación de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 31-36.

Curry, L. A., O'Cathain, A., Clark, V. L. P., Aroni, R., Fetters, M., & Berg, D. (2012). The Role of Group Dynamics in Mixed Methods Health Sciences Research Teams. Journal of Mixed Methods Research, 6 (1), 5-20. doi: 10.1177/1558689811416941

Denzin, N. K., & Y. S. Lincoln (2012). Introducción general: la investigación cualitativa como disciplina y como práctica. In: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (coords.). El campo de la investigación cualitativa (pp. 43-101). Barcelona: Gedisa.

Flick, U. (1992). Triangulation revisited: Strategy of or alternative to validation of qualitative data. Journal for the Theory of Social Behavior, 35, 175-197.

Flick, U. (2008). Managing quality in qualitative research. London: SAGE.

Flick, U., Garms-Homolová, V., Herrmann, W. J., Kuck, J., & Röhnsch, G. (2012). "I Can't Prescribe Something Just Because Someone Asks for It. . .": Using Mixed Methods in the Framework of Triangulation. Journal of Mixed Methods Research, 6 (2), 97-110. doi: 10.1177/1558689812437183

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.

Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. San Francisco: Jossey-Bass.

Greene, J. C., & Caracelli, V. J. (2003). Making paradigmatic sense of Mixed Methods practice. En A. Tashakkori & C. Teddlie (eds.), Handbook Mixed Methods in social and behavioral research (pp. 91-110). Thousand Oaks: Sage.

Gutiérrez, J. (2008). Avances metodológicos contemporáneos en el campo de la investigación en Educación Ambiental. In P. A. Meira & M. Andrade (coords.). Investigación y Formación en Educación Ambiental: novos escenarios e enfoques para un tempo de cambios (pp. 65-76). Santiago de Compostela: CEIDA.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus.

Harrits, G. S. (2011). More than method?: A discussion of paradigm differences within mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 5 (2), 150-166. doi: 10.1177/1558689811402506

Howe, K. R. (2012). Mixed Methods, Triangulation, and Causal Explanation. Journal of Mixed Methods Research, 6 (2), 89-96. doi: 10.1177/1558689812437187

Ivankova, N. V. (2014). Implementing Quality Criteria in Designing and Conducting a Sequential QUAN → QUAL Mixed Methods Study of Student Engagement With Learning Applied Research Methods Online. Journal of Mixed Methods Research, 8 (1), 25-51. doi: 10.1177/1558689813487945

Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research, 1 (2). doi. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. doi: 10.1177/1558689806298224

Kuhn, T. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Kuhn, M. H. & McPartland, T. S. (1967). An empirical investigation of self-attitudes. In Manis, J. G. & Meltzer, B. N. (eds.). Symbolic Interaction: A Reader in Social Psychology (pp. 83-92). Boston: Allyn and Bacon (3ª ed.).

López-Fernández, O., & Molina-Azorín, J. (2011). The use of mixed methods research in the field of behavioural sciences. Quality & Quantity, 45, 1459-1472. doi: 10.1007/s11135-011-9543-9

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.

Mertens, D. M. (2007). Transformative Paradigm. Mixed Methods and Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, 1 (3), 212-225. doi: 10.1177/1558689813493994

Mertens, D. M. (2011). Mixed methods as tools for social change. Journal of Mixed Methods Research, 5 (3), 195-197. doi: 10.1177/1558689811418095

Mertens, D. M. (2013). Emerging Advances in Mixed Methods: Addressing Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, 7 (3), 215-218. doi: 10.1177/1558689813493994

Molina-Azorín, J. F. (2011). The use and added value of mixed methods in management research. Journal of Mixed Methods Research, 5 (1), 7-24. doi: 10.1177/1558689810384490

O'Cathain, A. Murphy, E., & Nicholl, J. (2008). Multidisciplinary, interdisciplinary, or dysfunctional? Team working in mixed-methods research. Qualitative Health Research, 18 (11), 1574-1585. doi: 10.1177/1049732308325535

Olson, D. H., & Barnes, H. (2004). Family communication. Minneapolis, MN: Life Innovations.

Olson, D. H. Portner, J., & Bell, R. Q. (1982). FACES II: Family adaptability and cohesion evaluation scales. St. Paul, MN: Family Social Science, University of Minnesota.

Popkewitz, T. S. (1988). Paradigma e ideología en investigación educativa: las funciones sociales del intelectual. Madrid: Mondadori.

Povee, K., & Roberts, L. D. (2015). Attitudes toward mixed methods research in psychology: the best of both worlds? International Journal of Social Research Methodology, 18 (1), 41-57. doi: 10.1080/13645579.2013.872399

Shulha, L. M., & Wilson, R. J. (2003). Collaborative mixed methods research. En A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook Mixed Methods in social and behavioral research (pp. 639-669). Thousand Oaks: Sage.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2003). Major issues and controversies in the use of mixed methods in the social and behavioral sciences. En A.Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social & behavioral research (pp. 3-50). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Toulmin, S. (2003). Regreso a la razón: el debate entre la racionalidad y la experiencia y la práctica personales en el mundo contemporáneo. Barcelona: Península.

Published

2015-05-07

Most read articles by the same author(s)