The environment in prison: the care provided to the women prisioners and intramural relations
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.04Keywords:
Prison, female, human relations, community education, professionals fromprison, prison welfare.Abstract
The daily life of prison deserves studies that investigate the diversity of interactions that take placewithin itswalls. These interactions largely determine the climate that governs the centers and the possibilities offered by the prison of the treatment of inmates of both sexes.In our research on women prisoners and reintegration processes, we have noticed some peculiarities thatmay be useful in treatment. This is a national research, with a stratified sample of 599 inmates in second and third degree of compliance (we have obtained 538 valid questionnaires and 61 interviews) and 36 professionals. The informationwas collected in 2011 using a questionnaire and semi-structured interviews of inmates, along with a questionnaire for professionals of prisons.
The analysis of the information gathered has caused us to observe the influence of the organization of prison personnel, their relationship with women prisoners, alongwith the relationships formed in prison, in the existing environment in prisons and the re-education process itself of prisons. It likewise shows howand inwhatways the stay in prison can be a positive factor, enhancing the social, personal and emotional conditions thatwill facilitatethereintegration of prisoners and their return to life in freedom.
Downloads
References
Aguilera, M. (2011). Mujeres en prisiones espa-olas. Crítica, 973, 44-48.
Almeda, E. (2002). Corregir y castigar. El ayer y hoy de las cárceles de mujeres. Barcelona: Bellaterra.
Aranda, M. y Rivera, I. (2012). Problemáticas detectadas en el sistema penitenciario espa-ol. Revista Crítica Penal y Poder, 3, 121-131. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/CriticaPenalPoder/article/view/3729
Ayuso, A. (2001). La intervención socioeducativa en el tratamiento penitenciario. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, nº6-7, 73-99.
Carcedo, R.; López, F. y Orgaz, M.B. (2006). Estudio de las necesidades socio-emocionales y sexuales de los presos. Boletín criminológico, 92, 1-4.
Centro Internacional para Estudios Penitenciarios (2005). Cómo resolver el hacinamiento en las prisiones (Nota Orientativa). Recuperado de http://www.prisonstudies.org/info/downloads.php?searchtitle=&type=0&month=0&year=0&lang=3&author=&search=Search
Clemente, M. (1997a). La organización social informal en la prisión. En M. Clemente y J. Nú-ez (coords.) Psicología Jurídica Penitenciaria II, (pp. 321-356). Madrid: Fundación Universidad Empresa.
Clemente, M. (1997b). Los efectos psicológicos y psicosociales del encarcelamiento. En M. Clemente y J. Nú-ez (coords.), Psicología Jurídica Penitenciaria II, (pp. 383-407). Madrid: Fundación Universidad Empresa.
Clemmer, D. (1958). The Prison Community. New York. Editorial: Rinehart & Winston.
Cruells, M. e Igareda, N. (2005). MIP: Mujeres, integración y Prisión. Barcelona: Aurea Editories.
Cubilla, W. (2011). De las relaciones sociales intramuros. Márgenes. Espacio Pedagógico, 2. Recuperado de http://www.idaes.edu.ar/margenes/N1/Cubilla_Articulo_VLNL_1.pdf
De la Cuesta, J. L. y Blanco, I. (2001). Nation Reports: Spain. En D. Zyl Smit y F. Dünkel (eds.), Imprisonment today and tomorrow: International Perspectives on Prisoners' Rights and Prison Conditions, (pp.609-634). La Haya: Kluwer Law International.
Del Rey, E. (2004). Intervención ambiental con drogodependientes encarcelados: principios, datos y líneas de actuación. Revista de estudios Penitenciarios, 250, 73-96.
Domínguez, F. (1997). La dirección y gestión de un equipo de observación y tratamiento. En M. Clemente y J. Nú-ez (coords.), Psicología Jurídica Penitenciaria II, (pp. 409-435). Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
García de Cortázar, M. y Gutiérrez Brito, J. (2012). Relaciones en prisión. En C. del Val y A. Viedma (eds.), Condenadas a la desigualdad. Sistema de indicadores de discriminación penitenciaria, (pp. 143-172). Barcelona: Icaria.
García-Guerrero, J. y Marco, A. (2012). Sobreocupación en los centros penitenciarios y su impacto en la salud. Revista Espa-ola de Sanidad Penitenciaria, 14, 106-113.
http://dx.doi.org/10.4321/S1575-06202012000300006
PMid:23165634
Goffman, E. (2007). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.
González Salas, A. E. (2001). Consecuencias de la prisionización. Revista Cenipec, 20, 9-22.
Hernández, L., Fernández, B., Ramos, F. y Contador, I. (2006). El síndrome de burnout en los funcionarios de Vigilancia Penitenciaria. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 599-611.
Igareda, N. (2007). Mujeres en prisión. En A. I. Cerezo y E. García (coords.), La prisión en Espa-a: una perspectiva criminológica, (pp. 75-100).Granada: Comares.
Moreno, M. P. (1999). Situación de internamiento versus situación de libertad: diferencias en algunas variables en presos drogodependientes. Adicciones, 11 (1), 23-31.
Pérez Rodríguez, S. (2010). La igualdad y atención con las mujeres reclusas en Andalucía. En F. Del Pozo, F. A-a-os, I. Mavrou y D. Sevilla (coords.) Educación, Salud y drogodependencias. Enfoques, programas y experiencias en ámbitos de exclusión (pp.12-29). Madrid: Produg Multimedia, S.L.
Redondo, S. (2004). Tratamiento y Sistema Penitenciario. En Sanmartín (coord.), El laberinto de la violencia: causas, tipos y efectos, (pp.331-341). Barcelona: Ariel.
Redondo, S.; Pozuelo, F. y Ruíz, A. (2007). El tratamiento en las prisiones: Investigación internacional y su situación en Espa-a. En A. I. Cerezo y E. García (coords.) La prisión en Espa-a: una perspectiva criminológica,(pp. 175-212). Granada: Comares.
Reglamento Penitenciario aprobado por RD 190/1996 de 9 de febrero.
Ruiz Pérez, J. I. (2006). Clima emocional y sobreocupación en prisión: una evaluación mediante informantes clave. Suma Psicológica, 13 (2), 159-172.
Ruiz Pérez, J.I: (2009). La experiencia del encarcelamiento: una perspectiva psicosocial. En J. I. Ruiz Pérez, L. Rodríguez, (dirs.) y E. Meluk, (coord.), Estado del arte en psicología: aportes desde la psicología jurídica y clínica al contexto penitenciario (Documento de Trabajo). Recuperado de http://extension.upbbga.edu.co/inpec2009/Estudiosprimeraparte/areasdisciplinares/psicologia.pdf
Topa, G. y Morales, J. (2005). Determinantes específicos de la satisfacción laboral, el Burnout y sus consecuencias para la salud: un estudio exploratorio con funcionarios de prisiones. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5 (1), 73-83.
Trillo, M. (2008). Los efectos de la privación de la libertad en la subjetividad (y algunos modos de resistencia). Clepios: revista de residentes de salud mental, XIII (3), 100-103.
Valderrama, P. (2012). La micropolítica de la función reeducadora en prisión. Revista de Educación, 360, 69-90. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/ultimo-numero/re360/re360_05.html
Viegas, F. (2009).La reja en la cabeza. Etnografía, representaciones, experiencias y mediaciones en torno al impacto de la cárcel en personas con libertad ambulatoria. Revista Question, 1, 23. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/837/738
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


