Research as a scenario for child participation: perceptions and proposals for community action
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.03Keywords:
Action research, evaluation, participation, childhood and adolescence, educational agentsAbstract
The participation of children and adolescents in a variety of social and community spaces, as well as in political life, is one of the most relevant collective challenges facing democratic societies. In this context, educational stakeholders present in communities—especially university, schools, and municipalities—play a crucial role in the collective and collaborative development of participatory initiatives aimed at including younger citizens. This article presents a descriptive and evaluative study conducted in the municipality of Teo (A Coruña). The objectives were to analyze the evaluation of the third phase of the research-action project "CON_LecerTeo: exploring our leisure times," as well as to examine community actions to be implemented in the short and medium term. The mixed methodology employed allowed for data collection through a survey directed at students in public schools (N=280). This information was complemented by 5 in-depth interviews conducted with children and adolescents from the Local Participation Council and the management team of the educational institutions participating in the research. Descriptive analyses were performed on quantitative data, along with content analysis for qualitative data. The main results reveal the relevance and significance of the project, emphasizing the participatory process generated and the traveling exhibition as outcomes of the activity carried out in the 2022/2023 academic year. Additionally, the need to address shared responsibility in the municipality was evident, ensuring the engagement of all educational stakeholders to advance child and adolescent participation.
Downloads
References
Barranco, R., Morales, S. y Marí, R. M. (2022). La participación en los centros de educación secundaria obligatoria de Castilla-La Mancha: situación actual y retos para la formación docente. Revista de Estilos de Aprendizaje, 15(Número Especial I), 69-85. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecial.4595
Caballo, B. y Gradaílle, R. (2008). La Educación Social como práctica mediadora en las relaciones escuela-comunidad local. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 15, 45-55. https://doi.org/10.7179/PSRI_2008.15.04
Caride, J. A. (2020). Investigación educativa y transferencias social del conocimiento. En E. S. Vila Merino y I. Grana Gil (Coords.), Investigación educativa y cambio social, (pp. 227-250). Octaedro.
Caride, J. A. y Fraguela-Vale, R. (2015). Cuando el proyecto se hace método: nuevas perspectivas para la investigación socioeducativa en red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, 139-172. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.26.06
Casanovas, S. (2023). La trayectoria de niños y niñas a través de la iniciativa Ciudades Amigas de la Infancia. En A. No-vella y M. Sabariego, Participación de la infancia. Oportunidades para avanzar como comunidad. Graó.
Castro, A. y Renés, P. (2019). Los procesos de escucha y participación infantil como garantes de una escuela promotora de democracia. Temps d´Educació, 56, 273-288.
Cieza, J. A. (2010). El compromiso y la participación comunitaria de los centros escolares. Un nuevo espacio-tiempo de intervención socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17, 123-136. https://doi.org/10.7179/PSRI_2010.17.10
Council of Europe (2022). Children’s Rights in Action: from continuous implementation to joint innovation (2022-2027). Council of Europe.
Cussiánovich, A. y Márquez, A. M. (2002). Toward a protagonist participation of Boys, Girls, and Teenagers. Save the Children Sweeden.
De Lara, E. y Ballesteros, B. (2007). Métodos de investigación en Educación Social. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Eckhoff, A. (2019). Participatory Research with Young Children. Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19365-2
Edmonds, R. (2019). Making children’s ‘agency’visible: Towards the localisation of a concept in theory and practice. Global Studies of Childhood, 9(3), 200-211. https://doi.org/10.1177/2043610619860994
Esteban, M. B. y Novella, A. M. (2020). Participación del alumnado en los centros educativos: legislaciones, voces y claves para el avance. Cuestiones Pedagógicas, 2(29), 104-115. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.08
Esteban, M. B., Crespo, F., Novella, A. y Sabariego, M. (2020). Aportes reflexivos para la investigación con las infancias. Corresponsabilidad en el avance de su participación. Sociedad e Infancias, 5(número especial), 21-33.
Fals-Borda, O. (2000). Investigación-acción participativa. En G. Pérez Serrano (Coord.), Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural: aplicaciones prácticas (pp. 57-81). Narcea Ediciones.
Formoso, M., Escobar-Arias, D. y Esparís, J. (2023). Los tiempos de ocio desde la perspectiva de la infancia. Aportes de una investigación-acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 43, 75-89. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.05
Folgueiras, P. y Sabariego, M. (2015). El valor del grupo dentro de una investigación acción participativa. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad, 1 (pp. 51-62).
Folgueiras, P. y Sabariego, M. (2018). Investigación-acción participativa. El diseño de un diagnóstico participativo. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 11(1), 16-25. http://doi.org/10.1344/reire2018.11.119047
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2ª ed.). Siglo XXI.
Gallacher, L. A. y Gallagher, M. (2008). Methodological immaturity in childhood research? Thinking through “participa-tory methods”. Childhood, 15(4), 499–516 https://doi.org/10.1177/0907568208091672
Graham, A., Powell, M., Taylor, N., Anderson, D. y Fitzgerald, R. (2013). Ethical Research Involving Children. Research Center UNICEF-Innocenti.
Graziella, O. y Rivera, J. R. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Tla-melaua, 12(44), 52-71.
Igelmo, J. y González, M.ª R. (Eds.) (2020). Participación cívica en espacios socioeducativos. Panorama iberoamericano en un mundo tecnológico. FahrenHouse.
Kemmis, S. y McTaggart, R. (2000). Participatory action research. En N. Denzin e Y. Lincoln (Comps.), Handbook of Qualitative Research (2nd ed., pp.567-605). Sage Publications.
Lang, M. y Shelley, B. (2021). Children as researchers: Wild things and the dialogic imagination. Childhood, 28(3), 427- 443. https://doi.org/10.1177/09075682211020503
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que les afectan. Bernard van Leer Foundation.
Liebel, M. (2018). Welfare or Agency? Children’s Interests as Foundation of Children’s Rights. The International Journal of Children’s Rights, 26(4), 597-625. https://doi.org/10.1163/15718182-02604012
Llena, A. y Novella, A. (Coords.). (2018). Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia. Graó.
Ley Orgánica 3/2020, del 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, del 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre, 122868-22953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/con
Marí, R., Barranco, R., Moreno, R. y Monterrubio, Á. (2021). Guía 3 Investigación-acción. En R. Marí y R. Barranco (coords.), La participación educativa en centros de secundaria. Conceptos, procedimientos y materiales (pp. 147-156). Graó.
Martí, J. (2000). La investigación-acción participativa. Estructura y fases. En T. R. Villasante, M. Montañés, y J. Martí (Coords.), La investigación social participativa: construyendo ciudadanía (pp. 73-117). El Viejo Topo.
Martin, S. y Buckley, L. (2020). Including children’s voices in a multiple stakeholder study on a community-wide approach to improving quality in early years setting. Early Child Development and Care, 190(9), 1411–1424. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1538135
Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook (3ª ed.). Sage.
Novella, A. M., Sabariego, M., Esteban, M. B., Crespo, F. y Cano-Hila, A. B. (2022). Experiencias participativas de niños, niñas y adolescentes desde el ámbito local. Pilares que facilitan la participación. Unicef España.
Novella, A. y Sabariego, M. (Coords.). (2023). Participación de la infancia. Oportunidades para avanzar como comunidad. Graó.
Ochoa-Cervantes, A. (2021). Listening to Children: Child Consultation as a Mechanism for Participation for Girls and Boys in the School Context. Educare Electronic Journal, 25 (1), 1-18. http://doi.org/10.15359/ree.25-1.7
Plataforma de Infancia (2015). A participar se aprende participando. Guía metodológica sobre derechos de infancia. Plataforma de Infancia.
Pérez, N., Sainz, S. y Jiménez, M. (2021). Guía Educación para la participación. Claves metodológicas en materia de participación. La liga española de la educación.
Pose, H. y Romero, C. (2021). Presentación del monográfico. Pedagogía Social. Revista Interunivesitaria, 38, 15-17. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.00
Ramiro, J. y Alemán, C. (2016). ¿El surgimiento de un nuevo sujeto de ciudadanía? Aportaciones teóricas al debate contemporáneo sobre los derechos de los niños. Papers, 101 (2), 169-193. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2218
Riádigos, J. y Gradaílle, R. (2023). The Forum for the participation of children and teenagers in Teo: A socio-educational context that enables children’s right to participation. Children and Youth Services Review, 153, 107-112. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107112
Ruiz, A. (2008). La muestra: algunos elementos para su confección. Fitxa metodològica. REIRE: Revista d’Innovació i Recerca en educació, 1, 75-88. https://doi.org/10.1344/reire2008.1.1117
Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2019). El proceso de investigación (parte I). En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 87-122). La Muralla.
Save the Children Sweden (2020). A mapping of child participation iniciatives in public decision making and monitoring processes. https://bit.ly/2ZyRGN1
Shier, H. (2021). Locating the (adult) researcher in participatory research with children. In D. Horgan y D. Kennan, Child and Youth Participation in Policy, Practice and Research (pp. 157-167).
Skelton, T. (2008). Research with children and young people: exploring the tensions between ethics, competence and participation. Children’s Geographies, 6(1), 21-36. https://doi.org/10.1080/14733280701791876
Simó, N. (2019). Avanzar en el compromiso con la democracia en los centros educativos. En I. Carrillo, N. Simó y J. Soler (Eds.), Aprender a participar en los centros de secundaria. Inclusión y calidad democrática (pp. 9-15).
Stake, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Graó.
Tonucci, F. (1997). La ciudad de los niños (5ª ed.). Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Úcar, X. y Llena, A. (Coords.). (2006). Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Graó.
UNICEF (2019a). Child participation in local gobernance. A Unicef Guidance Note. https://uni.cf/2Z9MvCJ
UNICEF (2019b, 12 de septiembre). Málaga y Pasaia: dos ejemplos de coordinación externa. https://ciudadesamigas.org/malaga-y-pasaia-coordinacion-externa/
UNICEF Comité Español (2018). Participación infantil en los centros escolares. UNICEF Comité Español.
UNICEF-España (2022). Para una buena gobernanza de una política local de infancia. UNICEF-España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.