The collective creative process as a strategy for social pedagogy: from John Dewey to Elizabeth Ellsworth
Main Article Content
Abstract
INTRODUCTION. Until the 20th century, the way of thinking and constructing knowledge in the West was mostly linear, logical, unidirectional and closed. This meant a limitation in learning that was centred on the construction of individual and reproductive knowledge of what was received from the instances possessing knowledge. The plurality of the 21st century invites us to think in a networked, subjective, multidirectional, open and critical way. These characteristics are typical of the arts, which approach creation as a multidimensional process to understand a problem, intervene in it and provide a solution. In the creative process, which relates perception and observation, the manipulative and the experimental, the subject is taken out of passive reproduction and pushed towards the creation of new knowledge. In this way, a time of transition is built between what one has been and what one can become. METHOD. This article makes a philosophical approach to the relationship between the creative process and the social learning process with the aim of describing the elements of the creative process that contribute today to a more inclusive and democratic social pedagogy. In order to do so, we relate two authors from different periods, J. Dewey and E. Ellsworth, who have a common interest in an inclusive and collaborative society. RESULTS. The reflection seeks to facilitate the implementation in educational environments of the creative process in such a way that it favours learning that respects diversity and is capable of assuming social pedagogies as proper political practices to the contemporary plural paradigm. DISCUSSION. The presence of community creative processes in the educational setting offers an intermediate space of freedom to students, where critical thinking is incorporated that collectively invites the construction of social alternatives that are the heritage of every human being.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acaso, M. (2012). Pedagogías invisibles. Catarata.
Aguirre, I. (2011). Culturas juveniles y ambientes escolares. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. Pimentel, L. (coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía. OEI-Santillana, 45-57.
Ayuste, A., Flecha, R., López Palma, F. y Lleras, J. (2003). Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar. Graó.
Ayuste, A. y Trillas, J. (2005). Pedagogías de la modernidad y discursos posmodernos sobre la educación. Revista de Educación, 336, 219-248.
Ayuste, A. y Trilla, J. (2020). Un sexto principio para el “Manifiesto por una pedagogía postcrítica”. Teoría de la Educación, 32(2), 25-36.
Barbosa, A. M. (2002). Arte, educación y reconstrucción social. Cuadernos de Pedagogía, 312, 56-58.
Barragán, J. M. (2009). Revivificar las aportaciones de la educación artística en el contexto de los cambios en las sociedades contemporáneas. En L. Martínez, R. Gutiérrez y C. Escaño (coords.), Nuevas propuestas de acción en educación artística. Universidad de Málaga, 79-105.
Brea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Akal.
Brehony, K. J. (2004). A new education for a new era: the contribution of the conferences of the New Education Fellowship to the disciplinary field of education 1921-1938. Paedagogica Historica, 40(5-6), 733-755. doi: https://doi.org/10.1080/0030923042000293742
Collados, A. y Rodrigo, J. (eds.) (2009). Transductores 1, Pedagogías colectivas y políticas espaciales. Centro José Guerrero.
Collados, A. y Rodrigo, J. (2015). Retos y complejidades de las prácticas artísticas colaborativas y las pedagogías colectivas. Pulso: Revista de Educación, 38, 57-72.
Dewey, J. (1958). Experiencia y educación. Losada.
Dewey, J. (1975). Democracia y educación. Morata.
Dewey, J. (or. 1934, 2008). El arte como experiencia. Paidós.
Dewey, J. y Caparrós, A. (2007). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Paidós [Dewey, J. (1910). How we think. D.C. Heath].
Didier Anzieu, J. Y. (1997). La dinámica de los grupos pequeños. Biblioteca Nueva.
Ellsworth, E. (1989). Why Doesn’t This Feel Empowering? Working Through the Repressive Myths of Critical Pedagogy. Harvard Educational Review, 59(9), 297-324.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Akal.
Ellsworth, E. y Acaso, M. (2011). El aprendizaje de lo inesperado. Catarata.
Falcón, R. M., Torregosa, A. y Peterson, S. (2022). Pensamientos convergentes y procesos creativos. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educacion Crítica y Social, 7, 10-19.
Fiorini, H. (2006). El psiquismo creador. Teoría y clínica de procesos terciarios. Nueva visión.
Freedman, K. (2006). Enseñar la Cultura Visual. Currículum, estética y la vida social del arte. Octaedro.
Freire, P. (1974). Pedagogía del oprimido. Fondo de Cultura Económica.
Fuentes Gallardo, J. P., Villavicencio Pérez, G. D. y Zamora Vera, B. F. (2023). La educación escolar y su incidencia en el aprendizaje cooperativo. CoGnosis: Revista de Ciencias de la Educación, 8(EE1), 159-172. https://doi.org/10.33936/cognosis.v8iEE1.5460
Giroux, H. (1994). Jóvenes, diferencia y educación postmoderna. En AA. VV., Nuevas perspectivas críticas en educación (pp. 97-128). Paidós.
Giroux, H. (2001). Cultura política y práctica educativa. Graó.
Green, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Graó.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Octaedro.
Kincheloe, J. L. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: evolucionar para sobrevivir. En P. MacLaren y J. L. Kincheloe (dirs.), Pedagogía crítica: de qué hablamos, dónde estamos (pp. 25-69). Graó.
Martínez-Rodríguez, F. M. y Fernández-Herrería, A. (2023). Repensando las teorías educativas críticas desde dinámicas regenerativas frente a procesos de precarización social. Sips. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 43, 179-190. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.12
McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna. Paidós.
Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación artística sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Graó.
Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Akal.
Moxey, K. (2015). El tiempo de lo visual. La imagen en la historia. Sans Soleil Ediciones.
Navarrete Torres, R. (2021). El proceso creador artístico como herramienta educativa. En O. Buzón-García y M. C. Romero García (coords.), Metodologías activas con TIC en la educación del siglo XXI (pp. 1891-1913). Dyckinson.
Nogueira Lima, G. S. y Sousa Colares. M. L. (2023). Pedagogía histórico-crítica y educación integral: reflexiones sobre la formación humana emancipadora. Acta Scientiarum. Education, 45(1), 2-14. http://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.60501
Pujadas, J. J. (1993). “Algunas aproximaciones teóricas al tema de la identidad”. En J. J. Pujadas, Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos (pp. 47-65). Eudema.
Rancière, J. (2007). En los bordes de lo político. La Cebra.
Rancière, J. (2022). El maestro ignorante. Libros del Zorzal.
Rancière, J. y Bassas Vila, J. (2011). El tiempo de la igualdad: diálogos sobre política y estética. Herder.
Rodrigo, J. (2006). Educación artística y prácticas artístico-colaborativas: territorios de cruce transversales. En P. Coca y P. Montero (eds.), Arte contemporáneo y educación: un diálogo abierto. Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo.
Rodrigo, J. (2010). Educational Tendencies. Discursos y líneas de tensión entre las políticas culturales y las educativas. En Biblioteca YP productions. https://centrito.files.wordpress.com/2010/11/politicas-culturales-y-educativas.pdf
Rodrigo, J. (2011). Políticas de colaboración y prácticas culturales: redimensionar el trabajo del arte colaborativo y las pedagogías, Inmersiones 2010 (pp. 230-249). Proyecto Amarika y Diputación Foral de Álava Vitoria-Gastéiz, https://www.box.com/s/zpg13euxvvgle7xe05gt
Romeu, V. (2008). Arte, ética y socialización. Una manera de entender la estética pragmática en las coordenadas postmodernas. Andamios: Revista de Investigación Social, 9, 183-204.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005
Sánchez de Serdio, A. (2010). Políticas de lo concreto: producción cultural colaborativa y modos de organización. En A. Collados y J. Rodrigo (2010), Transductores: pedagogías colectivas y políticas espaciales. Centro José Guerrero.
Sánchez de Serdio, A. (2017). El papel social del arte. Cuadernos de Pedagogía, 484, 44-47.
Turkle, S. (1997). La vida en la pantalla: la construcción de la identidad en la era de Internet. Paidós.
Vaquero, C. y Gómez del Águila, L. M. (2018). Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no- educativo. Educación Artística: Revista de Investigación (EARI), 9, 220-236. https://doi.org/10.7203/eari.9.1205
Wahl, D. (2020). Diseñando culturas regenerativas. EcoHabitar.