Validation of the Digital Competence Questionnaire for Pre-service Teachers through structural equations modeling

Main Article Content

Julio Cabero-Almenara
Julio Barroso-Osuna
Juan Jesús Gutiérrez-Castillo
Antonio Palacios-Rodríguez

Abstract

INTRODUCTION. Technology —as a key element for the advancement of 21st century society— has assumed a fundamental role in the educational environment. In this line, different institutions support the importance of digital competence to live, work and learn in the knowledge society. This paper analyzes the reliability and validity of the Digital Competence Questionnaire for Preservice Teachers. This instrument is based on the main digital literacy frameworks: the American ISTE standards (International Society for Technology in Education) and the European DigComp indicators (Joint Research Centre). It is conceived as a tool that allows pre-service teachers to understand their competence level. The instrument provides a way to self-assess and improve their strengths and needs in digital technology. The Digital Competence Questionnaire for Preservice Teachers has been designed according to a 5-literacy-areas model: technological literacy; communication and collaboration; search and information treatment; digital citizenship; creativity and innovation. All these areas consider what a pre-service teacher should develop in the field of ICT. METHOD. For this, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) techniques are used. This research involves 657 students from the undergraduate Degrees in Childhood Education and the undergraduate Degree in Primary Education of the University of Seville. RESULTS. The results demonstrate the reliability and validity of the questionnaire as well as the possibilities offered by the validation methodology through structural equations modeling. Likewise, it underlines the importance of using reliable assessment instruments that support its use. DISCUSSION. Finally, there is a demand for a greater educational offer and educational methodology. Furthermore, there is a demand for digital literacy tools which are both for reliable and valid.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validation of the Digital Competence Questionnaire for Pre-service Teachers through structural equations modeling. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(2), 45–63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436
Section
Articles
Author Biographies

Julio Cabero-Almenara, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la a la Facultad de Ciencias de la Educación. Es director del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390), director del Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías, editor jefe de la revista Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación y miembro fundador de Edutec. Ha participado en numerosas publicaciones y cursos relacionados con la Tecnología Educativa.

Julio Barroso-Osuna, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la a la Facultad de Ciencias de la Educación. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390): Análisis Tecnológico y cualitativo. Ha participado en numerosas investigaciones y cursos relacionados con la temática de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Su experiencia docente también está relacionada con el tópico mencionado.

Juan Jesús Gutiérrez-Castillo, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la a la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390) y executive editor de la revista Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Ha participado en numerosas investigaciones y cursos relacionados con la temática de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación.

Antonio Palacios-Rodríguez, Universidad de Sevilla

Graduado en Educación Primaria por la Universidad de Sevilla. También ha realizado el Máster Universitario en Dirección, Evaluación y Calidad de las Instituciones de Formación. Actualmente trabaja como Becario Predoctoral FPU en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Su experiencia docente e investigadora está relacionada con la Tecnología Educativa.

References

Beneyto-Seoane, M., & Collet-Sabé, J. (2018). Análisis de la actual formación docente en competencias TIC. Por una nueva perspectiva basada en las competencias, las experiencias y los conocimientos previos de los docentes. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 4(23), 45–57. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8396

Brugia, M., & Zukersteinova, A. (2019). Continuing vocational training in EU enterprises. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2801/704583

Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L., & Gutiérrez-Castillo, J.-J. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap

Cabero Almenara, J., & Barroso Osuna, J. (2015). Nuevos retos en tecnología educativa. Síntesis.

Carmines, E., & Zeller, R. (1979). Reliability and Validity Assessment. 2455 Teller Road, Thousand Oaks California 91320 United States of America : SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412985642

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842

Choi, M., Cristol, D., & Gimbert, B. (2018). Teachers as digital citizens: The influence of individual backgrounds, internet use and psychological characteristics on teachers’ levels of digital citizenship. Computers & Education, 121, 143–161. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2018.03.005

Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. Eugene: International Society for Technology in Education.

Department of eLearning. (2015). Digital Literacy: 21st Century Competences for Our Age. La Valeta: Department of eLearning.

Fernández-Márquez, E., & Leiva-Olivencia, J. J. (2017). Competencias digitales en docentes de Educación Superior Digital Competences in Higher Education Professors. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 12(2), 213–231. https://doi.org/10.19083/ridu.12.558

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966

Gértrudix, M., & Gértrudix, F. (2013). Aprender jugando. Mundos inmersivos abiertos como espacios de aprendizaje de los y las jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 101, 123–137.

Ghomi, M., & Redecker, C. (2018). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-Assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Berlin: Joint Research Center.

Gómez, B. L., Thevenet, P. S., & Bellido, M. R. G. (2018). La escuela del siglo XXI: Retos digitales necesarios para dar respuesta a la realidad social y educativa. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 6–19. https://doi.org/10.17345/UTE.2018.1.2150

González Calatayud, V., Román García, M., & Prendes Espinosa, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 1-15 (391). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119

Gutiérrez-Castillo, J.-J., & Cabero-Almenara, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de Grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado, 20(2), 180–199.

Gutiérrez-Castillo, J.-J., & Gómez-del-Castillo, M. (2015). Influencia de las TIC en los procesos de aprendizaje y comunicación de los estudiantes de educación. Revista de Pedagogía, 36(98), 34–51.

Hatlevik, O. E., Throndsen, I., Loi, M., & Gudmundsdottir, G. B. (2018). Students’ ICT self-efficacy and computer and information literacy: Determinants and relationships. Computers & Education, 118, 107–119. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2017.11.011

He, T., & Zhu, C. (2017). Digital informal learning among Chinese university students: the effects of digital competence and personal factors. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 44. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0082-x

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). Madrid: McGraw-Hill Education.

Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655–679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4

INTEF. (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente. Borrador con propuesta de descriptores V1.0. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2014). Marco Común de Competencia Digital Docente V2.0. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2017a). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2017b). Marco Común de Competencia Digital Docente. Octubre 2017. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2015). A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations. Seville: JRC. https://doi.org/10.2791/54070

Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert-Cervera, M., & Silva-Quiroz, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 1. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091

Lévy Mangin, J.-P., Varela Mallou, J., & Abad González, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales : temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales. Netbiblo.

Llorente, P. A., & Iglesias, E. C. (2018). Desarrollo de la competencia digital en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 0(52), 97–110. https://doi.org/10.12795/PIXELBIT.2018.I52.07

López-Gil, M., & Bernal Bravo, C. (2019). El Perfil Del Profesor En La Sociedad Red_Reflexiones Sobre Las Competencias Digitales De Los Y Las Estudinates En Educación De La Universidad De Cadiz. International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 83–100.

Maestre Espejo, M. del M., Nail Kröyer, O., & Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2017). Desarrollo de competencias TIC y para la educación inclusiva en la formación inicial práctica del profesorado. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 57–72. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.51110

O’Dwyer, L., & Bernauer, J. (2014). Quantitative Research for the Qualitative Researcher. 2455 Teller Road, Thousand Oaks California 91320 United States : SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781506335674

Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R., & Aguaded, I. (2019). Dimensions of digital literacy based on five models of development. Cultura y Educación, 31(2), 232–266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274

Pérez, T. A., & Nagata, J. J. (2019). The digital culture of students of pedagogy specialising in the humanities in Santiago de Chile. Computers & Education. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2019.01.002

Ramírez-García, A., & González-Fernández, N. (2016). Media Competence of Teachers and Students of Compulsory Education in Spain. Comunicar, 24(49), 49–58. https://doi.org/10.3916/C49-2016-05

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Rodríguez-García, A. M., Raso, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital , educación superior y formación del profesorado : un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel-Bit, 54(4), 65–81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Rodríguez, M. D. M., Méndez, V. G., & Martín, A. M. R. M. R. (2018). Alfabetización Informacional Y Competencia Digital En Estudiantes De Magisterio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(3), 253–270. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V22I3.8001

Ruiz, M. A., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de Ecuaciones Estructurales. Papeles de Psicólogo, 31(1), 34–45.

Scherer, R., & Siddiq, F. (2019). The relation between students’ socioeconomic status and ICT literacy: Findings from a meta-analysis. Computers & Education. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2019.04.011

Siddiq, F., Gochyyev, P., & Wilson, M. (2017). Learning in Digital Networks – ICT literacy: A novel assessment of students’ 21st century skills. Computers & Education, 109, 11–37. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2017.01.014

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., & Van-den-Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517

Williamson, B., Potter, J., & Eynon, R. (2019). New research problems and agendas in learning, media and technology: the editors’ wishlist. Learning, Media and Technology, 44(2), 87–91. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1614953

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.