Factors that influence in the civic attitudes of pre-service teachers developed through service-learning. A study in the Area of Corporal Expression
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
References
Beni, S., Fletcher, T. y Ní Chróinín, D. (2016). Meaningful Experiences in Physical Education and Youth Sport: A Review of the Literature. Quest, 69(3), 291-312. doi: 10.1080/00336297.2016.1224192
Brown, K. M. y Bright, L. M. (2017) Teaching caring and competence: Student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Education in Practice, 27, 29-35. doi:10.1016/j.nepr.2017.08.013
Carlson, W. y Witschey, H. (2018). Undergraduate Students’ Attitudes Toward Individuals With Disabilities. Teaching of Psychology, 45(2), 189-192. doi: 10.1177/0098628318762929
Celio, C. I., Durlak, J. y Dymnicki, A. (2011). A Meta-analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181. doi: 10.5193/jee34.2.164
Chiva-Bartoll, O. y Gil-Gómez, J. (eds.) (2018). Aprendizaje-servicio universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Octaedro.
Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la personalidad eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. doi:10.5209/rced.52164
Conway, J. M., Amel, E. L. y Gerwien, D. P. (2009). Teaching and Learning in the Social Context: A Meta-Analysis of Service Learning’s Effects on Academic, Personal, Social, and Citizenship Outcomes. Teaching of Psychology, 36(4), 233-245. doi: 10.1080/00986280903172969
Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la ética? Barcelona: Paidós.
Day, C. y Gu, Q. (2007). Variations in the conditions for teachers’ professional learning and development: sustaining commitment and effectiveness over a career. Oxford Review of Education, 33(4), 423-443. doi:10.1080/03054980701450746
Elejalde, M. J. y Pereira, J. A. (eds.) (2014). Los grados universitarios: posibilidades y caminos de innovación. Bilbao: UPV/EHU.
Engberg, M. E. y Fox, K. (2011). Exploring the Relationship between Undergraduate Service-Learning Experiences and Global Perspective-Taking. Journal of Student Affairs Research and Practice, 48(1), 85-105. doi:10.2202/1949-6605.6192
Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. 3rd edition. Londres: Sage Publications Ltd.
Fredericksen, P. J. (2000). Does Service Learning Make a Difference in Student Performance? Journal of Experiential Education, 23(2), 64-74. doi: 10.1177/105382590002300204
Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S. y Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015. Un análisis multinivel. Revista de educación, 379, 56-84. doi:10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369
Gargallo, B., Sahuquillo Mateo, P. M., Verde, I. y Almerich, G. (2018) ¿Qué ocurre cuando los profesores utilizan métodos centrados en el aprendizaje? Efectos en los enfoques de aprendizaje, en las capacidades del alumno y en su percepción del entorno de aprendizaje. Revista de Educación, 382, 163-197. doi:10.4438/1988-592X-RE-2018-382-396
Gil-Gómez, J., Chiva-Bartoll, O. y Martí-Puig, M. (2015). The impact of service learning on the training of pre-service teachers. European Physical Education Review, 21(4), 467-484. doi:10.1177/1356336x15582358
Gil-Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, O. y García, R. (2016). A service-learning experience in future teachers: development of the social and civic competence. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. doi:10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
Holland, B. A. (2016). Factors and strategies that influence faculty involvement in public service. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 20(1), 63-72.
Hou, S. I. y Wilder, S. (2017) Age, gender, career track, and rank on faculty service-learning beliefs. En Hou, S. I. (ed.), Service-Learning: Perspectives, Goals and Outcomes (pp. 21-44). Nueva York: Nova Science Publishers, Inc.
Howari, F., Qafisheh, N. y Nazzal, Y. (2018) Environmental service-learning in the United Arab Emirates: Is it mediated by the effects of biographical and demographical variables? Applied Environmental Education & Communication, 1-13. doi:10.1080/1533015X.2018.1473820
Jornet, J. M., González-Such, J. y Perales, M. J. (2012). Diseño de cuestionarios de contexto para la evaluación de sistemas educativos: optimización de la medida de constructos complejos. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(2), 89-110.
Knight, D. B., Lattuca, L. R. y Kimball, E. W. (2013). Understanding interdisciplinarity: Curricular and organizational features of undergraduate interdiciplinary programs. Innovative Higher Education, 38(2), 143-158. doi:10.1007/s10755- 012-9232-1
Lim, Y., Maccio, E. M., Bickham, T. y Dabney, W. F. (2017). Research-based service-learning: outcomes of a social policy course. Social Work Education, 36(7), 809-822. doi: 10.1080/02615479.2017.1350639
Miyazaki, T., Anderson, J. B y Jones, S. (2017). The Influence of Service-Learning on the Civic Attitudes and Skills of Japanese Teacher Education Candidates. International Journal of Research on Service-Learning in Teacher Education, 5, 1-10.
Mockler, N. (2011). Beyond ‘what works’: understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching, 17(5), 517-528. doi:10.1080/13540602.2011.602059
Moely, B. E., Mercer, S. H., Ilustre, V., Miron, D. y McFarland, M. (2002). Psychometric properties and correlates of the Civic Attitudes and Skills Questionnaire (CASQ): A measure of students’ attitudes related to service-learning. Michigan Journal of Community Service-learning, 8(2), 15-26.
Monereo, C. y Pozo, J. I. (2003). La cultura educativa en la universidad: nuevos retos para profesores y alumnos. La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía, 15-30.
National Youth Leadership Council (2008). K-12 Service-Learning Standards for Quality Practice. Recuperado de https://nylc.org/standards/
Ní Chróinín, D., Fletcher, T. y O’Sullivan, M. (2018). Pedagogical principles of learning to teach meaningful physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 117-133. doi:10.1080/17408989.2017.1342789
Pérez-Gómez, A. I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 37-60.
Puig, J. M. (coord.) (2015). 11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcelona: Graó.
Ruesga Benito, S. M., Da Silva Bichara, J. y Monsueto, S. E. (2014). Estudiantes universitarios, experiencia laboral y desempeño académico en España. Revista de Educación, 365, 67-95. doi:10.4438/1988-592X-RE-2014-365-265
Sureda-Negre, J., Oliver-Trobat., M. F. y Comas-Forgas, R. (2016). Medidas para la mejora de la formación inicial de los maestros según el profesorado de un departamento de pedagogía. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 155-168. doi: doi.org/10.13042/Bordon.2016.68210
Warren, J. L. (2012). Does service-learning increase student learning? A meta-analysis. Michigan Journal of Community Service Learning, 18, 56-61.
Yorio, P. L. y Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11, 9-27. doi:10.5465/amle.2010.0072
Zorrilla, L. (2017). Diseño y aplicación del programa socioemocional Siente Jugando en alumnado de Educación Primaria mediante metodología Aprendizaje-Servicio (tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón. doi:dx.doi.org/10.6035/14034.2017.190841