Factors that influence in the civic attitudes of pre-service teachers developed through service-learning. A study in the Area of Corporal Expression

Main Article Content

María Maravé-Vivas
Jesús Gil-Gómez
Óscar Chiva-Bartoll

Abstract

INTRODUCTION. The choice of the teaching methodology is a very important decision since it will determine to a great extent the achievement of the learning objectives. The literature suggests that service-learning is a suitable methodology to promote effects in the personal, moral, social and civic learning of students. Nevertheless, there is little research explaining how certain socio-demographic factors could influence on them. This paper has two main objectives: 1) to show the service-learning as a suitable methodology for developing civic attitudes and 2) to provide empirical data to facilitate the methodological decision of teachers. METHOD. We used a quantitative method with a quasiexperimental design based in pre-test-post-test measures. A non-probabilistic sampling convenience was applied. 98 students (N = 98) of the Master’s Degree in Early Childhood Education took part in the study. Particularly, we measured the effects of a service-learning program through the Civic Attitudes and Skills Questionnaire. Later we analysed how certain demographic variables such as the age of the participants, the access route to the degree, the students’ family academical background, the previous social participation, the ideological orientation and the employment situation influenced on them. RESULTS. The results show that these variables could significantly influence the effects caused by the service-learning program regarding the development of civic skills and attitudes. DISCUSSION. The interpretation and contrast of the results obtained provide elements of decision to the teachers when they have to opt for the incorporation of this methodology

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maravé-Vivas, M., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, Óscar. (2019). Factors that influence in the civic attitudes of pre-service teachers developed through service-learning. A study in the Area of Corporal Expression. Bordon. Revista De Pedagogia, 71(3), 169–183. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68338
Section
Articles
Author Biographies

María Maravé-Vivas, Universitat Jaume I

Maria Maravé Vivas, Personal investigador en formación,

Diplomada en Magisterio de Educación Primaria, Licenciada en Ciencias de la Actividad Física y Deporte, tiene un Master en Psicopedagogía y un Master en Intervención psicopedagógica en problemas de conducta en la escuela. Actualmente dispone de una beca de Formación de Personal Investigador (FPI). Forma parte del Grupo de Investigación ENDAVANT, dedicado a la investigación en innovación educativa.

Jesús Gil-Gómez, Universitat Jaume I

Jesús Gil Gómez, Profesor Contractado Doctor

Doctor en Educación y profesor del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I. Codirige el grupo de investigación ENDAVANT, donde centra su actividad investigadora en el análisis de metodologías activas y experienciales, y está especializado en el aprendizaje-servicio. Ha participado como investigador principal en diversos proyectos de investigación competitivos relacionados con este campo

Óscar Chiva-Bartoll, Universitat Jaume I

Óscar Chiva Bartoll, Profesor Ayudante Doctor Tipo II

Profesor del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I y doctor interuniversitario con mención internacional por la Universitat Jaume I y por la Universitat de València. Codirige el grupo de investigación ENDAVANT y la Red de Universidades Valencianas por el Aprendizaje-Servicio. En 2017 fue galardonado con el IV Premio Nacional de Pedagogía del Deporte, así como con varios premios de innovación educativa.

References

Beni, S., Fletcher, T. y Ní Chróinín, D. (2016). Meaningful Experiences in Physical Education and Youth Sport: A Review of the Literature. Quest, 69(3), 291-312. doi: 10.1080/00336297.2016.1224192

Brown, K. M. y Bright, L. M. (2017) Teaching caring and competence: Student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Education in Practice, 27, 29-35. doi:10.1016/j.nepr.2017.08.013

Carlson, W. y Witschey, H. (2018). Undergraduate Students’ Attitudes Toward Individuals With Disabilities. Teaching of Psychology, 45(2), 189-192. doi: 10.1177/0098628318762929

Celio, C. I., Durlak, J. y Dymnicki, A. (2011). A Meta-analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181. doi: 10.5193/jee34.2.164

Chiva-Bartoll, O. y Gil-Gómez, J. (eds.) (2018). Aprendizaje-servicio universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Octaedro.

Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la personalidad eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. doi:10.5209/rced.52164

Conway, J. M., Amel, E. L. y Gerwien, D. P. (2009). Teaching and Learning in the Social Context: A Meta-Analysis of Service Learning’s Effects on Academic, Personal, Social, and Citizenship Outcomes. Teaching of Psychology, 36(4), 233-245. doi: 10.1080/00986280903172969

Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la ética? Barcelona: Paidós.

Day, C. y Gu, Q. (2007). Variations in the conditions for teachers’ professional learning and development: sustaining commitment and effectiveness over a career. Oxford Review of Education, 33(4), 423-443. doi:10.1080/03054980701450746

Elejalde, M. J. y Pereira, J. A. (eds.) (2014). Los grados universitarios: posibilidades y caminos de innovación. Bilbao: UPV/EHU.

Engberg, M. E. y Fox, K. (2011). Exploring the Relationship between Undergraduate Service-Learning Experiences and Global Perspective-Taking. Journal of Student Affairs Research and Practice, 48(1), 85-105. doi:10.2202/1949-6605.6192

Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. 3rd edition. Londres: Sage Publications Ltd.

Fredericksen, P. J. (2000). Does Service Learning Make a Difference in Student Performance? Journal of Experiential Education, 23(2), 64-74. doi: 10.1177/105382590002300204

Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S. y Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015. Un análisis multinivel. Revista de educación, 379, 56-84. doi:10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369

Gargallo, B., Sahuquillo Mateo, P. M., Verde, I. y Almerich, G. (2018) ¿Qué ocurre cuando los profesores utilizan métodos centrados en el aprendizaje? Efectos en los enfoques de aprendizaje, en las capacidades del alumno y en su percepción del entorno de aprendizaje. Revista de Educación, 382, 163-197. doi:10.4438/1988-592X-RE-2018-382-396

Gil-Gómez, J., Chiva-Bartoll, O. y Martí-Puig, M. (2015). The impact of service learning on the training of pre-service teachers. European Physical Education Review, 21(4), 467-484. doi:10.1177/1356336x15582358

Gil-Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, O. y García, R. (2016). A service-learning experience in future teachers: development of the social and civic competence. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. doi:10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071

Holland, B. A. (2016). Factors and strategies that influence faculty involvement in public service. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 20(1), 63-72.

Hou, S. I. y Wilder, S. (2017) Age, gender, career track, and rank on faculty service-learning beliefs. En Hou, S. I. (ed.), Service-Learning: Perspectives, Goals and Outcomes (pp. 21-44). Nueva York: Nova Science Publishers, Inc.

Howari, F., Qafisheh, N. y Nazzal, Y. (2018) Environmental service-learning in the United Arab Emirates: Is it mediated by the effects of biographical and demographical variables? Applied Environmental Education & Communication, 1-13. doi:10.1080/1533015X.2018.1473820

Jornet, J. M., González-Such, J. y Perales, M. J. (2012). Diseño de cuestionarios de contexto para la evaluación de sistemas educativos: optimización de la medida de constructos complejos. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(2), 89-110.

Knight, D. B., Lattuca, L. R. y Kimball, E. W. (2013). Understanding interdisciplinarity: Curricular and organizational features of undergraduate interdiciplinary programs. Innovative Higher Education, 38(2), 143-158. doi:10.1007/s10755- 012-9232-1

Lim, Y., Maccio, E. M., Bickham, T. y Dabney, W. F. (2017). Research-based service-learning: outcomes of a social policy course. Social Work Education, 36(7), 809-822. doi: 10.1080/02615479.2017.1350639

Miyazaki, T., Anderson, J. B y Jones, S. (2017). The Influence of Service-Learning on the Civic Attitudes and Skills of Japanese Teacher Education Candidates. International Journal of Research on Service-Learning in Teacher Education, 5, 1-10.

Mockler, N. (2011). Beyond ‘what works’: understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching, 17(5), 517-528. doi:10.1080/13540602.2011.602059

Moely, B. E., Mercer, S. H., Ilustre, V., Miron, D. y McFarland, M. (2002). Psychometric properties and correlates of the Civic Attitudes and Skills Questionnaire (CASQ): A measure of students’ attitudes related to service-learning. Michigan Journal of Community Service-learning, 8(2), 15-26.

Monereo, C. y Pozo, J. I. (2003). La cultura educativa en la universidad: nuevos retos para profesores y alumnos. La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía, 15-30.

National Youth Leadership Council (2008). K-12 Service-Learning Standards for Quality Practice. Recuperado de https://nylc.org/standards/

Ní Chróinín, D., Fletcher, T. y O’Sullivan, M. (2018). Pedagogical principles of learning to teach meaningful physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 117-133. doi:10.1080/17408989.2017.1342789

Pérez-Gómez, A. I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 37-60.

Puig, J. M. (coord.) (2015). 11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcelona: Graó.

Ruesga Benito, S. M., Da Silva Bichara, J. y Monsueto, S. E. (2014). Estudiantes universitarios, experiencia laboral y desempeño académico en España. Revista de Educación, 365, 67-95. doi:10.4438/1988-592X-RE-2014-365-265

Sureda-Negre, J., Oliver-Trobat., M. F. y Comas-Forgas, R. (2016). Medidas para la mejora de la formación inicial de los maestros según el profesorado de un departamento de pedagogía. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 155-168. doi: doi.org/10.13042/Bordon.2016.68210

Warren, J. L. (2012). Does service-learning increase student learning? A meta-analysis. Michigan Journal of Community Service Learning, 18, 56-61.

Yorio, P. L. y Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11, 9-27. doi:10.5465/amle.2010.0072

Zorrilla, L. (2017). Diseño y aplicación del programa socioemocional Siente Jugando en alumnado de Educación Primaria mediante metodología Aprendizaje-Servicio (tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón. doi:dx.doi.org/10.6035/14034.2017.190841

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.